25 شهریور 1393
شماره خبر: 129363

جلوگیری از تخریب باغ سیب ممتازترین اقدام مدیریت شهری در مهرشهر

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

جلوگیری از تخریب باغ سیب ممتازترین اقدام مدیریت شهری در مهرشهر


شهردار کرج یکی از معتبرترین و ممتازترین فعالیت های شهرداری طی سال گذشته در مهرشهر را جلوگیری از تخریب باغ سیب به عنوان یکی از بزرگترین باغ های طبیعی شهری ارزیابی کرد و از همه شهروندان خواست با حمایت همه جانبه از این اقدام، مدیریت شهری را برای احیای بزرگترین ریه تنفسی شهر یاری دهند.
علی ترکاشوند در دیدار مردمی امروز خود در ساختمان منطقه 12 شهرداری کرج با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته از سوی مدیر و کارکنان این منطقه، تاکید کرد: به راستی به مفهوم جایگاه شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و مردمی غیردولتی معتقد بوده و اصل مردمی بودن آن را همواره مد نظر خود و عملکردمان قرار داده ایم. ترکاشوند با بیان اینکه هیچ فعالیتی بدون خطا و مصون از اشتباه نیست، خاطرنشان کرد: تلاش ما بهبود امور از طریق پیگیری مشکلات مردم و رصد فعالیت هاست. وی با یادآوری اینکه مهرشهر به عنوان یک منطقه با کاربری باغشهری پیش بینی شده است، از تلاش و همت مدیریت شهری بخصوص شورای اسلامی شهر و شخص بهنام محمودی برای بازپس گیری اراضی متعلق به این باغ یاد کرد.
محصول نامناسب عدم تعیین تکلیف باغ سیب در گذشته
شهردار کرج به ذکر تاریخچه مختصری از آنچه بر این باغ رفته است، پرداخت و بیان داشت: سال ها قبل برای تعیین تکلیف باغ سیب مهرشهر خیز بلندی برداشته شد که متاسفانه به نتیجه نرسید و محصول نامناسب آن امروز از بین رفتن چندین هکتار از اراضی این باغ بود. وی افزود: متاسفانه سال هاست که درهای این باغ به روی مردم بسته مانده و شهروندان و ساکنان منطقه از برکات آن بی بهره یا کم بهره هستند؛ این در حالی است که طبق قانون 70 درصد از مالکیت این باغ برای تبدیل به باغ بزرگ ملی به شهرداری واگذار شده است. ترکاشوند با تاکید بر اینکه در هیچ کجای کشور باغی با این هکتار عظیم در محدوده شهر موجود نیست، اضافه کرد: اراضی باغ سیب نزدیک به هفتاد و دو هزار متر مربع است و هیچ یک از شهرهای استان های مختلف کشور از چنین نعمتی داخل شهر برخوردار نیستند؛ اگرچه ممکن است در حاشیه این شهرها نقاط مشابهی وجود داشته باشد. شهردار کرج با اذعان بر اینکه از جمله مناطق مشابه این باغ که به فضای سبز عمومی تبدیل شده، پارک جمهوری است، افزود: هدف ما مردمی کردن این باغ با اختصاص امکانات و خرج اعتبارات لازم به منظور تضمین سلامت شهروندان و آسایش روح و روان آنان با جلوگیری از تخریب باغ و نابودی درختان آن است.
صدور مجوز ساخت برای کمتر از 10 درصد اراضی باغ
ترکاشوند با یادآوری اینکه بیابان شدن باغ ها تهدیدی جدی برای شهر به شمار می آید، بیابان زدایی از اراضی و جلوگیری از نابودی باغات شهری را یکی از رویکردهای شهرداری این کلانشهر برشمرد و ادامه داد: با توجه به این نکته به مالک 30 درصد باقی مانده اراضی نیز مجوز ساخت کل منطقه تحت اختیار را نداده و تنها برای کمتر از 10 درصد اجازه ساخت صادر کرده ایم. وی بیان داشت: اگر بتوانیم این باغ را احیا کرده و در اختیار شهروندان قرار دهیم، نسل های متوالی از این نعمت بهره مند خواهند شد و این در حالی است که شهرداری در قبال احیای این باغ درآمدی کسب نکرده بلکه اصلاح امور آن نیازمند صرف هزینه و اعتبار نیز هست. به گفته شهردار کرج، تنها اجرای عملیات آبیاری این باغ با توجه به کمبود منابع آبی در استان و کل کشور، بار سنگینی را به دوش مدیریت شهری خواهد گذاشت که با توجه به اهمیت احیای باغ و تقویت ریه تنفسی شهر، این اقدامات انجام خواهد شد.
پویایی پارک هامون حاصل مقاومت جهادی "سلیمانی"
وی در ادامه از همت مدیران مناطق 4 و 12 ابراز رضایت کرده و بیان داشت: بیشترین عملیات عمرانی طی سال گذشته با توجه به تازه تاسیس بودن شهرداری منطقه، در منطقه 12 انجام گرفت. ترکاشوند همچنین مقاومت مدیر منطقه 12 برای جلوگیری از احداث ایستگاه سی ان جی در محدوده پارک عمومی هامون را یک حرکت جهادی و ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: این در حالی است که شورای شهر در دوره سوم خود موافقت احداث این ایستگاه را صادر کرده بود. وی از جمله عوارض احداث ایستگاه را بوی ناشی از گاز و ترافیک و تردد ناشی از حضور خودروها برای استفاده از این محل عنوان کرد و گفت: پارک هامون یکی از پارک های پرتردد در منطقه است و شهروندان زیادی اوقات فراغت خود را در این پارک به سر می برند؛ از این رو مقاومت مدیر منطقه در برابر اجرای ایستگاه بسیار ارزشمند و مطابق با خواست شهروندان بود.شهردار کرج همچنین از خدمات کمالی نژاد در منطقه 4 نیز تقدیر به عمل آورد و تقویت امورعمرانی و رسیدگی به نیازهای شهروندان را از محصولات حضور این نیروی ارزشی در منطقه دانست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود