حمایت و تقویت تعاونی منجر به توسعه کارآفرینی می شود
سپیدارآنلاین: گروه سرمقاله
توجه به کارآفرینی و ایجاد و توسعه آن، گام مثبتی در جهت ایجاد فضای مناسب جهت افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه شهرها و روستاهاست.
محمد جعفری/کارآفرینی به منظور یک فرایند ارزشی که یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه اقتصادی است، حائز اهمیت می باشد. توسعه کارآفرینی می تواند عامل مؤثری در اشتغال زایی و اقتصاد کشور بهبود کیفیت زندگی ها و زمینه ساز توزیع عادلانه درآمد در اقصی نقاط کشور شود؛ لذا برای توسعه و پیشرفت آن ها نیاز است تا تدابیر مناسبی اندیشه شود. یکی از این تدابیر حمایت و تقویت تعاونی هاست. تعاونی ها با انباشتن سرمایه های کوچک در عرصه تولید و اقتصاد قادر به ایجاد کسب وکارهای جدید و اشتغال زایی می باشند. در این راستا بخش تعاون میتواند به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها، اقدام به این کار کرده و باتوجه به سیاستهای اصل ۴۴ روحیه کارآفرینی را ترویج کند.توجه به کارآفرینی و ایجاد و توسعه آن، گام مثبتی در جهت ایجاد فضای مناسب جهت افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه شهرها و روستاهاست.بخش تعاون میتواند به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها، اقدام به این کار کرده و باتوجه به سیاستهای اصل ۴۴ روحیه کارآفرینی را ترویج کند.نوع کارآفرینی مورد نظر از این فرآیند، صرفا کارآفرینی فردی با هدف تشکیل شرکتهای تعاونی نبوده و سایر صور کارآفرینی همانند کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، مجموعه شرایط و مقتضیات جامعه امروز ما از یکسو و برنامهها و اهداف مشترکی که بین دو مقوله «کارآفرینی» و «تعاون» وجود دارد از سوی دیگر، ضرورت ارتباط راهبردی این دو مقوله اساسی را اجتناب ناپذیر می کند.به عبارتی از یک سو اهداف مشترک مهمی از قبیل افزایش اشتغال مولد، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت در اقتصاد و توسعه کارایی بازار، کمک به افزایش صادرات، دستیابی به توسعه منطقهای، کاهش انحصار و تمرکززدایی و افزایش مشارکت بخش غیردولتی در اقتصاد کشور بین «کارآفرینی» و «تعاون» وجود دارد و از سویی دیگر مزایای نسبی که هرکدام از این مقولهها دارند میتواند یک هم افزایی عظیمی را در راه دستیابی به اهداف مشترک به وجود آورد.تعاونی ها با فراهم نمودن امکانات زیربنایی برای کارآفرینان، خدمات مشاوره ای در زمینه کارآفرینی و حمایت های فنی توانسته اند باعث افزایش قدرت رقابت برای حضور در بازارهای محلی، ملی و منطقه ای شوند. تعاونی ها قادرند با استفاده از فعالیت های مطالعاتی نظیر شناخت تجارب و موانع کارآفرینی، تقویت مهارت هایی همچون رهبری، تصمیم گیری و شیوه های حل مشکل و فعالیت های مشاوره ای نظیر شناخت قوانین و راه های ارتباطی و شیوه جذب سرمایه فرصتی ویژه را در اختیار کارآفرینان بگذارند. از سوی دیگر تعاونی ها این امکان را برای کارآفرینان فراهم می آورند که منابع انسانی و مالی خودت را یک جا جمع کنند و به ایجاد توسعه کسب وکار جدید و سرمایه بیشتر بپردازند.با توجه به جایگاه خطیر بخش تعاون در ایجاد فرصتهای مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در سرتاسر کشور به نظر می رسد این بخش می تواند از طریق آموزشها و مهارتهای تعاونی و اشاعه فرهنگ تعاون و همکاری گروهی،نقش اساسی در توسعه کارآفرینی خلاق در سطح کشور و استان ایفا نماید.