7 خرداد 1404
شماره خبر: 325398

مدرسه اورزان از تخریب و فراموشی، با مطالبه مردم نجات یافت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



در پی ثبت پویشی در فارس من و انتشار گزارشی از وضعیت مدرسه متروکه روستای اورزان در طالقان، میثم محبی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان، به وعده خود عمل کرد و از این فضای رهاشده بازدید کرد که نتیجه این بازدید، آغاز فرآیند رسمی برای تبدیل مدرسه به یک مرکز فرهنگی محلی است.
مدرسه متروکه روستای اورزان، که طی سال‌های اخیر در سکوت و بی‌توجهی، به نقطه‌ای از فراموشی رسیده بود، این روزها بار دیگر به جریان توجه و تصمیم‌گیری بازگشته است. پیگیری‌های اهالی روستا، همراه با انتشار گزارشی انتقادی در خبرگزاری فارس که به موجب مطالبه گری مردم در سامانه «فارس من»‌ در دستورکار قرار گرفت، موجب شد تا میثم محبی، رئیس جدید آموزش و پرورش شهرستان طالقان، در یکی از نخستین اقدامات مسؤولیتی خود، به وعده‌اش وفا کند و از این مدرسه متروکه به‌صورت میدانی بازدید کند.
در این بازدید که با حضور دهیار روستای اورزان نیز همراه بود، وضعیت ساختمان مدرسه از نزدیک بررسی شد. بررسی‌ها نشان داد به دلیل نبود دانش‌آموز در روستا، امکان فعالیت آموزشی در این فضا در حال حاضر وجود ندارد. با این حال، مقرر شد تا دهیاری اورزان طی مکاتبه‌ای رسمی با آموزش و پرورش، زمینه بهره‌برداری فرهنگی از این فضا را فراهم کند.
میثم محبی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان طالقان با تأکید بر اهمیت نگهداشت میراث آموزشی و فرهنگی روستاها گفت: نباید بگذاریم فضاهای آموزشی متروکه به حال خود رها شوند. اگر کاربری آموزشی نداشته باشند، باید به سمت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مفید برای روستا سوق داده شوند. ما در آموزش و پرورش این آمادگی را داریم که هرگونه همکاری لازم را در این زمینه انجام دهیم.این بازدید و تصمیمات پس از آن، نشان‌دهنده نگاهی تازه و دغدغه‌مند در مدیریت آموزش و پرورش طالقان است. آن‌هم در شرایطی که تنها چند روز از آغاز به‌کار رسمی میثم محبی در این سمت می‌گذرد.از سوی دیگر، این اتفاق یک نمونه روشن از اثرگذاری رسانه‌ای و نقش مطالبه‌گری اجتماعی است. گزارش منتشرشده که با تکیه بر خواسته‌های مردم روستا تنظیم شده بود، توانست بستر یک اقدام عملی و فوری را فراهم کند.مدرسه اورزان تنها یکی از ده‌ها مدرسه‌ای‌ست که در سایه مهاجرت، تمرکزگرایی یا کاهش جمعیت دانش‌آموزی، متروکه شده‌اند. اما این فضاها، به جای ویرانی، می‌توانند به مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های محلی، پایگاه‌های بوم‌گردی یا فضاهای آموزشی برای بزرگسالان تبدیل شوند، دقیقاً همان‌گونه که در اسناد بالادستی نیز به آن تأکید شده است.
مطالبه مردم اورزان حالا گام نخست خود را برداشته است. نه تخریب، نه فراموشی، بلکه تبدیل به فرصتی تازه برای زندگی و فرهنگ در دل روستا.
اقدام مسؤولانه رئیس آموزش و پرورش طالقان، پیگیری میدانی، هماهنگی با دهیاری و فراهم‌سازی مقدمات تغییر کاربری فرهنگی مدرسه اورزان، نشانه‌ای از امید به آینده‌ای روشن‌تر در مدیریت فضاهای آموزشی متروکه در روستاهای کشور است.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود