18 تیر 1402
شماره خبر: 288346

قرآن وعترت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

قرآن وعترت


عترت پیامبر مبین کلام خدا بوده است و دو یادگار پیامبر اکرم (ص) می باشد حضرت فرمودند : انی تارک فیکم الثقلین کتاب اله عترتی ....
به گزارش سپیدار نیوز / دو امانت ارزشمندی در بین شما یادگار گذاشتم از هم جدا نیستند و در حوض کوثر بمن وارد خواهند شد حجیت قرآن با ضمیمه عترت است بدلیل حدیث ثقلین .هر کجا آیات ب پیامبر نازل می شده از همان ابتدا در غار تا پایانی که حضرت چشم از دنیا بستند با امیر المومنین (ع) بودند امیر المومنین علی و امامان معصوم را به عنوان مفسران و مبینان حلال و حرام و عالمان به علم دین و توحید معرفی کرده اند غیر از حدیث ثقلین حدیث منزلت و حدیث راسخان در علم و بسیاری احادیث دیگر مربوط به امام علی و فرزندانش نسبت به قران کریم است و برای احدی قابل انکار نیست .
شیه ادعایش این است که قرآن کریم غیر از آیات فطری و یک سری اخلاقیات حقیقی روشن فطری در بقیه معارف و علوم و دانش های خودش حتما نیازمند مفس و مبین است .
خدا در قران وظیفه تبین را به رسول و خاندان او متذکر می شود .
و انزلنا الیک الکتاب المبین للناس ما نزل الیهم
ای پیامبر باید بیان کنی پس پیامبر (ص) معزز و منجز و مبین و روشن کننده است و قران به ضمیمه احادیث می شود حجت . اگر خواسته باشیم به عمق آیات فطری وغیر فطری برسیم باید از اهل بیت کمک بگیریم فرمودند نحن الراسخون فی العلم جانشینان پیامبر شیه ترین مردم به پیامبر هستند
مثلا در ایه الله نورالسموات و الارض این نور چیست معنا کنید آیا بدون مراجعه به مبین و مفسر می شود معنا کرد . نور نور حسی است غیر حسی مثل خورشید چیز دیگر نور فیزیکی است یا گاز است
ویا در حروف مقطعه قرآن اعم از کهیعص – یس – طه و ... نمی توان معنا کرد قرآن را نمی شود تفسیر به رای کرد.
و یا آیات جاء ربک والملک صفا صفا . خدا آمد یعنی چه – فرشتگان به صف ایستادند یعنی چه و یا آیاتی چون وجوه یومئذ ناضره الی ایها ناظره
یا در مورد ایات متشابه تشخیص متشابهات با چه کسی است
و یا تشخیص ناسخ از منسوخ مجمل ا ز مبین عام از خاص مطلق از مقید از کجا تشخیص داده شود .
بعضی تلاش می کنند قرآن بدون اهل بیت معرفی کنند قرآن بدون اهل بیت قابل فهم نیست ما تفاسیری داریم معروف اند به تفاسیر روایی یعنی در ذیل آیات روایات از اهل بیت برای فهم دقیق آیات نقل شده است .
اگر بعضی ها می گویند قرآن نیازی به تفسیر ندارد آیات قران آیاتی است که خود پیامبر دارای شان در نبوت می دانند یکی از آیات اطیعو اله و اطیعو الرسول و اولوالامر منکم است یعنی این تبین اولا بدست خداوند است قرآن تفسیر بعضه بعضه – ثانیا پیامبر رسالت تبین دارد ثالثا" اولی الامر است .
خداوند خیلی شفاف به رسالت پیامبر اسلام اشاره می دهد .
ما اتاکم الرسول خذوه ما
انچه پیامبر می گوید اگر اولی الامر که مصداق اش ائمه است انچه پیامبر آورده است او را اخذ کنند و فرمان او را اطاعت کنند و انچه نهی فرموده است انجام ندهید پس نیت از از اولی الامرکم همان ائمه باشد اطاعت از پیامبر است و کسی که اطاعت پیغمبر نکنند در واقع مرتکب نهی پیغمبر و اطاعت از طاغوت مانده است .
و یا ایه دیگر وانزلنا الیک الذکر لسنین للناس ما نزل الیم این تنبیه غیر از قرائت است و تلاوت است اگر قرآن مورد توجه قرار گیرد با ایات متشابهه چه کنیم بنابراین حسبنا الله کتاب اله هیچ منشای ندارد و عقل او را نمی پسندند .
یکی از خسارتها که در صدر اسلام مسلمانان دیدند این بود که جلوی کتابت حدیث را گرفتند تا زمان حکومت عمربن عبدالعزیز که بعدا آزاد شد معلوم بود از اول این سیاست غلط بوده است نوعا مولفین صحاح سته تولد و وفاتشان نیمه قرن دوم بوده است اما شیعه به جمع آوری حدیث از زمان پیامبر اهتمام داشته است . یکی از این حدیث ها خطبه غدیر توسط زیدبن ارقم و یمانی گفته شده است و اگر نقل حدیث نمی بود بخشی عمده احکام و اعتقادات دست خالی بود و چیزی نداشتیم .
آیات
خطبه غدیر
اصول کافی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود