2 اردیبهشت 1392
شماره خبر: 23934

95 درصد معابر پیاده کرج مناسب سازی نشده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

95 درصد معابر پیاده کرج مناسب سازی نشده است


سپیدارآنلاین: کمیته مناسب سازی معابر برای معلولان و نابینایان در حالی در استانداری البرز برگزار شد که تنها حدادپور معاون عمرانی استانداری البرز، مکاریان مدیر کل بهزیستی استان و آخر جلسه کمالی زاده معاون فنی عمرانی شهرداری در آن حضور داشتند.
بی مهری و بی توجهی به معضلات و مشکلات معلولان و نابینایان در استان البرز قصه تکراری است که بارها و بارها گزارش های مختلف از مشکلات این عزیزان زده می شود ولی هیچ مسئولی به آن توجه نمی کند، علت این امر این است که مسئولان استان به غیر یکی از اعضای شورای شهر از سلامتی کامل برخوردار هستند و هیچ زمان خود را جای معلول و یا نابینایی نمی گذارند که مشاهده کنند این عزیزان با چه مشکلاتی برای تردد در شهر مواجه هستند. یک فرد سالم در استان البرز برای تردد در خیابان ها و پیاده روهای شهر با مشکل مواجه است و برای عبور در پیاده یا باید از روی جوی آب بپرد و یا از روی جدول رد شود، وای به حال روزی که فردی عصا به دست، نابینا و یا ویلچر داشته باشد. کمیته مناسب سازی معابر برای معلولان و نابینایان در استانداری البرز برگزار می شود ولی جز رئیس و دبیر این کمیته و رئیس انجمن معلولان فردی دیگر به چشم نمی خورد. برگزاری کمیته مناسب سازی معابر برای معلولان باید خروجی داشته باشد و فقط مرور مشکلات نباید در آن صورت گیرد. در ابتدا برگزاری جلسه کمیته مناسب سازی عبدالرضا ارجمند نیا کارشناس مناسب سازی اداره کل بهزیستی استان البرز گزارش عملکردی از کارهای صورت گرفته در زمینه مناسب سازی معابر و بی توجهی پیمانکاران و شهرداری ها به این موضوع ارائه کرد.
مناسب سازی معابر باید مورد توجه قرار گیرد
ارجمند نیا افزود: در راستای مناسب سازی معابر برای معلولان زحمات زیادی کشیده شده است ولی اصلاً کافی نیست. وی ادامه داد: عدم همسطح سازی معابر، عدم نصب پولکی اخطاردهنده، عدم خط کشی برای نابینایان، نبود پارک خودرو ویژه معلولان و ... از جمله مشکلات معلولان و نابینایان در استان است. کارشناس مناسب سازی اداره کل بهزیستی استان البرز افزود: تقاضا ما این است که کمیته مناسب سازی معابر نیز در فرمانداری و شهرداری ها برگزار شود و ارتباط مسئولان این ارگان ها با بهزیستی استان تنگاتنگ باشد.
ارجمند نیا تصریح کرد: امروزه معلولان برای تردد در کوچه و خیابان های این شهر نیازمند کمک و یاری دیگر شهروندان هستند و خودشان به تنهایی نمی توانند تردد کنند. وی گفت: در حال حاضر همسطح سازی معابر پیاده استان با مشکلاتی مواجه است و معلولان و نابینایان با کانال آب مواجه می شوند.
مناسب سازی معابر البرز نیازمند جلسه فوق العاده است
مدیر کل بهزیستی استان البرز در ادامه مراسم با بیان اینکه مناسب سازی معابر استان البرز نیازمند جلسه فوق العاده است، افزود: باید جلسه ای فوق العاده به میزبانی شهرداری و همچنین جلسه ای دیگر به میزبانی بهزیستی استان برگزار شود و دغدغه و مشکلات شنیده شود. مرتضی مکاریان اظهار داشت: در استان البرز فرصتی برای آزمون و خطا نداریم بنابراین باید با آخرین متد و روش های مشکلات معلولان و نابیناها را حل کنیم و یافته های علمی دیگر کشورها از جمله ژاپن باید در این راستا استفاده کنیم. وی گفت: تقاضا دارم مدارک کارگاه های آموزشی مناسب سازی معابر برای معلولان و نابینایان بین المللی شود و همچنین فضای مناسبی برای برگزاری این کارگاه در اختیار متولیان قرار گیرد و همچنین از ظرفیت رسانه استان برای تبلیغات مناسب استفاده شود. مدیر کل بهزیستی استان البرز ادامه داد: در گذشته افرادی که درصد معلولیت بالایی داشتند می توانستند مجوز پلاک خودرو معلولیت دریافت کنند اما امروزه افرادی با درصد معلولیت متوسط و پایین نیز می توانند با مراجعه به بهزیستی پلاک ویژه معلولیت دریافت کنند. مکاریان ادامه داد: در جلسات گذشته مصوب شد که بودجه ای از شهرداری برای مناسب سازی در نظر گرفته شود.
معلولان در استان البرز با مشکلات فراوانی مواجه هستند
رئیس انجمن معلولان استان البرز نیز در ادامه گفت: این روزها معلولان استان البرز با مشکلات فراوانی مواجه هستند. احمد سردشتی گفت: استفاده از عابر بانک اداره کل استاندارد استان البرز برای معلولان و نابینایان استان امکان پذیر نیست و این امر دور از ذهن است که اداره کل استاندارد خودش غیر استاندارد باشد.
نمی توانیم مدیران کل مکلف کنیم در کمیته مناسب سازی حضور پیدا کنند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه جلسه گفت: نمی توانیم مدیران کل مکلف کنیم در کمیته مناسب سازی حضور پیدا کنند. کاوه حدادپور تصریح کرد: باید نمایندگان شهرداری ها در این کمیته حضور داشته باشند تا مشکلات بررسی و پیگیری شود. وی افزود: متاسفانه این افراد در جلسات حضور ندارند تا روند اصلاحی دنبال شود و همچنین مشکلات به گوش شهردار و اعضای شورای شهر برسد و همچنین ضعف ها لیست تا به شهرداری ها ابلاغ شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز افزود: اکثر جلساتی که می روم وظیفه ام است و از این جلسه خسته نمی شود به دلیل اینکه قدمی در این راه برداشته شود ذخیره آخرت خواهد شد. حدادپور گفت: در سال جاری باید هفته ای دو روز تیم کارشناسی نقاط مختلف شهر را بررسی و گزارش آن بر روی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود