28 تیر 1399
شماره خبر: 238738

فقر فضای آموزشی چالش جدی البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فقر فضای آموزشی چالش جدی البرز


فعالان عرصه تعلیم و تربیت استان البرز می گویند: این استان پرجمعیت و مهاجرپذیر در این سال‎ها به علت تراکم جمعیت دانش آموزی از فقر فضای آموزشی رنج می‌برد.
استان البرزبا داشتن جمعیت ۵۰۰ هزار نفری بیشترین تراکم دانش آموزی کشور در کلاس های درس این استان به ثبت رسیده است.هرساله به دلیل بروز برخی حوادث طبیعی از جمله زلزله شاهد موج مهاجرت ها از چهار گوشه کشور به استان البرز هستیم به گونه ای که در سال تحصیلی جدید پیش بینی می شود بیش از ۱۵ هزار دانش آموز به جمعیت استان اضافه شود.استان البرز از نظر سرانه فضای آموزشی حتی از استان سیستان و بلوجستان پایین تر است و حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی آن نیز فرسوده است.تربیت نیروی انسانی متخصص برای آینده کشور، رکن اصلی توسعه پایدار را تشکیل می دهد که بخش عمده این مهم بر دوش وزارت آموزش و پرورش است لذا برای ارتقا کیفیت آموزش در کشورباید تلاش بیشتری شود.یکی از مهمترین نیازهای کشور از جمله استان البرز را ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی تشکیل می دهد که تامین آن نیازمند همت والای خیرین وهمچنین اختصاص بودجه مناسب از محل اغتبارات دولتی ومشارکتی است.استان البرز بیشترین مدارس دونوبتی و تراکم بالای دانش آموزی را درکشور دارد.خشت گذاری یا " آجر به آجر" طرحی نیکوکارانه برای مشارکت عامه مردم در امر مدرسه سازی است که در ماه های اخیر به منظور توسعه مشارکت های مردمی درساخت فضاهای آموزشی در کشوراز جمله در البرزکلید خورده که می توان از آن به عنوان یک دریچه امید برای مشارکت آحاد مردم در امر مقدس مدرسه سازی نام برد.مهمترین تاثیرخشت گذاری بسترسازی برای مشارکت خرد و کلان مردمی در امر مقدس مدرسه سازی است ، حرکتی که افزون بر پاداش اخروی، موجب می شود تا آینده سازان کشور درفضاهای مناسب آموزشی به پختگی علمی و عملی دست یابند.این بسته تحولی با هدف جمع آوری کمک‌های خرد مردمی برنامه ریزی شده تا همه درمدرسه سازی سهیم باشند به گونه‌ای که گستره جامعه خیرین مدرسه ساز به تعداد مردم کشورمان باشد.البرزیکی ازاستان های مجری طرح خشت گذاری است تا به همه یادآوری کند که می توان با هرتوان مالی دراین امرخداپسندانه مشارکت کرد حتی با اهدا یک آجرتا فقرآموزشی درآن کم رنگ شود.
نگاه ملی

مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: بررسی وضعیت فضاهای آموزشی، مدارس درحال ساخت و میزان کمبود فضاهای آموزشی دراین استان نیاز به نگاه ملی درقالب نشست های تخصصی – اعتباری دارد.سالار قاسمی با اشاره به اینکه هم اکنون کمبود فضای آموزشی مهمترین مشکل آموزش و پرورش استان را تشکیل می دهد، افزود: این کمبود موجب تراکم بالای کلاس های درس و دونوبته شدن مدارس در البرز شده است.وی بیان داشت: ۳۸۴ واحد آموزشی استان البرز دو نوبتی است درحالی که برای استفاده بهینه ازفضا به خصوص برای برگزاری کلاس های فوق برنامه فرهنگی، تربیتی و یا آموزشی مدارس باید یک نوبته باشند.وی با بیان اینکه البرز به ساخت ۱۷۷ واحد آموزشی جدید نیازدارد، اضافه کرد: ۳۸ درصد مدارس فرسوده استان نیز نیازمند تخریب و مقاوم سازی است.قاسمی به استاندارد بین المللی سرانه فضای آموزشی به ازای هرنفر که ۸.۵ متر مربع است اشاره کرد و یادآورشد: میانگین کشور در این بخش ۵.۱۸ متر مربع است.وی خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی استان درسال ۹۷ حدود ۳.۲۸ مترمربع بود که با ساخت فضاهای جدید آموزشی طی دو سال اخیر این عدد دراستان البرز به ۳.۸ مترمربع رسیده است.وی به کمبود هشت هزار و ۲۰۰ کلاس درس درالبرز پرداخت و افزود: این استان سالانه به ۴۰۰ کلاس درس جدید نیازدارد.مدیرکل آموزش و پرورش البرزبا اشاره به اینکه هیچ جای کشورافزایش جمعیت دانش آموزی این استان را ندارد، اظهارداشت: بیشتر مدارس این استان به خصوص شهرستان کرج ۲ شیفته است به گونه ای که میانگین تراکم دانش آموزی آن حدود ۳۴ نفراست.وی با بیان اینکه تعهد سال گذشته خیرین نیک اندیش درالبرز ۸۰ میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: امسال نیز ۱۱۵میلیارد تومان خیرین این استان متعهد شده اند.قاسمی یادآورشد: برخی از فرهنگیان البرز نیز به صورت داوطلبانه بخشی ازحقوق ماهیانه خود را به امر مقدس مدرسه سازی دراین استان اهدا کرده اند.وی با بیان اینکه تخریب وبازسازی مدارس به تنهایی جوابگوی این استان نیست، گفت: این استان نیاز به تعریف پروژه های جدید احداثی آموزشی دارد چراکه طبق استانداردها با تخریب و بازسازی ظرفیت قبلی مدرسه کاهش می یابد.مدیرکل آموزش و پرورش البرزبه بحران زمین آموزشی درالبرز پرداخت وافزود: برای حل این مشکل کارگروه ویژه دراستان و کشورتشکیل داده شده است.قاسمی بیان داشت: ۸۰۰ مدرسه غیردولتی دراستان البرز فعالیت دارد که اکثریت درمکان های استیجاری مستقر هستند.وی تاکید کرد: برای مرتفع شدن مشکلات فضاهای آموزشی درالبرز نیاز به حمایت کارگروه کشوری داریم تا سرانه آموزشی این استان با افزایش سقف اعتبارات،ارتقاء یابد
کمبود فضای آموزشی در کرج

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج با بیان اینکه یک / سوم جمعیت ۵۰۰ هزار نفری دانش آموزی البرزدراین ناحیه مشغول به تحصیل هستند، گفت : کرج به ویژه آموزش و پرورش ناحیه ۴ با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است.مراد مالمیر اظهارداشت: ساخت کلاس های درس و مقاوم سازی ساختمان های آموزشی با قدمت بالا از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد.وی بیان داشت: تکمیل پروژه های آموزشی نیمه تمام نیز از دیگر مشکلات این ناحیه است، وضعیت مدارس این ناحیه در بخش تعمیرات و تجهیزات مناسب نیست.وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج درمنابع مالی سال ۹۸ و سال مالی ۹۹ اداره کل نوسازی نیاز به حمایت ویژه دارد، افزود: دراین ناحیه تراکم دانش آموزان در کلاس های درس بالاست که این موضوع زمینه ساز مشکلات زیادی در امر تعلیم و تربیت شده است.وی به اجرای طرح خشت گذاری درالبرزپرداخت و یادآورشد: مهم ترین استراتژی این طرح فرهنگ سازی است که درقدم اول درنظر دارد فرهنگ مدرسه‌سازی را درمیان اقشارمختلف جامعه به عنوان یک حرکت نو با مشارکت همگان توسعه دهد .وی تصریح کرد: جلب مشارکت شرکت ها و بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد ، دولتی و ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه سازازدیگر اهداف این طرح است که باید با جدیت دنبال شود.مالمیر ادامه داد: استفاده ازظرفیت‌های فرهنگی ورسانه‌ای استان درعملیاتی شدن اهداف مرتبط با طرح تحولی آجربه آجرنقش محوری دارد و واحدهای مشارکت ها و روابط عمومی باید توان بالا و مضاعفی را برای به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها به کار بندند.وی تاکید کرد: باید با تشکیل کارگروه های لازم برای تحقق واجرای اهداف این طرح و شناسایی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن دراستانی چون البرزکه با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه است گام برداشت.
فرسودگی ۴۰ درصدی مدارس

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز گفت : حدود ۴۰ درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده است که نیاز به تخریب وبازسازی دارد.محمد دلاوریان اظهارداشت: ۲ هزار و ۳۰۱ کلاس درس دراین استان نیاز به مقاوم سازی دارد تا دانش آموزان درفضایی ایمن و استاندارد تحصیل کنند.وی بیان داشت : دراستان البرز حدود ۱۶ هزار کلاس درس وجود دارد که ازاین تعداد ۲ هزار و ۷۴۶ کلاس آن نیازبه مقاوم سازی دارد.دلاوریان خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای دانش آموزی، فرسوده بودن مدارس و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس ، البرز نیاز به ساخت ۸ هزار کلاس درس جدید دارد.
وی با بیان اینکه ساخت یک هزارکلاس درس در البرز عملیاتی شده است، یادآورشد: سالانه بطور متوسط ۴۰۰ کلاس درس در این استان باید ساخته شود.دلاوریان تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون حمایت دولت در ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی در البرز روند مطلوبی داشته است تا فقر فضای آموزشی در این استان کم رنگ شود.وی اضافه کرد: استان البرز۵۰۰ هزار دانش آموزدارد که در یک هزار و ۳۰۰ ساختمان آموزشی مشغول تحصیل هستند.وی عنوان کرد: به منظورتامین ایمنی دانش آموزان و فرهنگیان، ۵۰۰ مدرسه استان البرزنیاز به تخریب و مقاوم سازی دارد.وی بیان داشت: ازاین تعداد ۱۵۰ مدرسه باید تخریب و بازسازی و ۳۵۰ مدرسه نیز مقاوم سازی شود.مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس البرزبیان داشت: درصورت وقوع زمین لرزه درالبرز، مدارس قدیمی آسیب پذیر تخریب می شود.وی یادآورشد: این استان برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت دانش آموزی خود براساس شاخص های آموزشی، ۷۰۰ مدرسه کم دارد.البرز از نظر سرانه آموزشی درجایگاه سی و یکم کشور قراردارد.وی تصریح کرد: سال گذشته با جذب اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی توانستیم تعدادی از پروژه های نیمه تمام مربوط به سال ها قبل را به سرانجام برسانیم و ۱۶۰ کلاس درس را به اداره کل آموزش و پرورش البرز تحویل دهیم.وی گفت: دراستان البرز مدارس ۲۰ کلاسه با قدمت ۵۰ سال وجود دارد که فاقد استانداردهای لازم از جمله فضاهای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه هستند.وی گفت: برای ساخت کلاس های درس جدید درالبرز نیاز به مشارکت و همراهی مسوولان کشوری و دستگاه های اجرایی دراستان همانند اداره های استاندارد، راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی داریم.
نیازمسکن مهر به مدرسه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز اظهارداشت: در مسکن مهر این استان با کمبود ۵۲۰ فضای آموزشی روبرو هستیم. دلاوریان با اشاره به اینکه مسکن مهر البرز درفقر فضای آموزشی به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: در این استان هفت شهرک مسکونی پر جمعیت داریم که نیاز مبرم به فضای آموزشی دارند.وی بیان داشت: شهرک‌های بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی باید فضای آموزشی مناسب داشته باشند تا دانش آموزان در نزدیکی محل زندگیشان تحصیل کنند.دلاوریان یادآورشد: دراین سال‌ها توسط پیمانکاران فقط ۳۰ قضای آموزشی برای دانش آموزان درمسکن مهر البرز پیش بینی شده است.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز اضافه کرد: تا کنون در میان شهرداری‌های استان البرز، شهرداری نظرآباد بیشترین تعامل را در این زمینه داشته است.دلاوریان با بیان اینکه البرز در مجموع کمترین فضای آموزشی را با توجه به جمعیت دانش آموزی در بین استان‌های کشور را دارد، یادآورشد: سالانه رشد جمعیت دانش آموزی در این استان حدود پنج درصد می باشد که هرسال باید ۴۰۰ کلاس درس در این استان ساخته شود.وی با اشاره به تفاهم نامه ۵۰ درصد مشارکت دو سویه ملی و استانی که بین وزیرآموزش و پرورش و استاندارالبرزمنعقد شده است، گفت: انجام این تفاهم نامه نقش موثری در توسعه فضاهای آموزشی دارد.وی افزود: پیگیری تخصیص بودجه برای ایمن سازی مدارس، افزایش ۶ برابری اعتبارات ملی برای ساخت مدرسه و ۲ برابرشدن اعتبارات برای مناسب سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس از برنامه های اولویت دار استان البرز در سال جاری نام برد.وی تصریح کرد: امسال ۸۰۰ میلیارد ریال به نوسازی و تجهیز مدارس این استان اختصاص یافته است که هشت برابر اعتبارات سال گذشته است.دلاوریان میزان اعتبار سال گذشته را ۱۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و یادآورشد: امسال عملیات احداث هزار کلاس درس در البرز کلید خورد در حالی که سال گذشته حدود ۱۶۰ کلاس درس ایجاد شد.وی به تعهدی که خیرین در ساخت فضاهای آموزشی جدید استان دارند اشاره کرد و گفت: این تعهد حدود ۵۷ میلیارد تومان است و به ساخت ۱۴ واحد آموزشی از جمله سالن، سرویس بهداشتی و خوابگاه اختصاص می یابد.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در ادامه به اهدای سه قطعه زمین از سوی خیرین مدرسه ساز استان البرز اشاره کرد و گفت: وسعت سه قطعه زمین ۱۸ هزارمترمربع است که در شهرهای کرج و نظرآباد واقع است.وی تاکید کرد: دراستان البرز مدارس ۲۰ کلاسه با قدمت ۵۰ سال وجود دارد که فاقد استانداردهای لازم از جمله فضاهای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه هستند
موفقیت خیرین مدرسه ساز

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز هم گفت: خیرین نیک اندیش برای حل و فصل مشکلات درحوزه آموزش و پرورش و ایجاد زیرساخت های مناسب یک مثلث عشق با حضور و همدلی مجمع خیرین مدرسه ساز ، اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز تشکیل داده اند.حسن مهرانی خاطرنشان کرد: این مثلث با هدف همفکری و یا علی گفتن خیرین نیک اندیش و مسئولان برای پیگیری مستمر ساخت و تکمیل کلاس های درس در البرز شکل گرفته است.وی دغدغه اصلی اعضای ضلع های تشکیل دهنده این مثلث عشق را تامین کلاس برای دانش آموزان در البرز ذکر کرد.وی دلسوزی اعضای این مثلث عشق درالبرزدستاوردهای مهمی چون هدایت کمک های خیرین درامر مقدس مدرسه سازی، برنامه ریزی، پیگیری و ایجاد انگیزه خدمت درعرصه تعلیم و تربیت را دراستان به همراه داشته است.مهرانی ادامه داد: تعامل، هماهنگی و هم اندیشی اعضای تشکیل دهنده این مثلث عشق اول شدن البرز را در بخش تعهدات خیری ، افزایش اعتبارات و سرعت بخشی به عملیات ساخت کلاس های درس در کنار ارتقاء رتبه استان دربخش فضاهای آموزشی را رقم زد.وی بیان داشت : کمبود زمین از عمده مشکلات برای افزایش مشارکت خیرین در البرز است که باید برای ساخت هر مدرسه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین اختصاص یابد.مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز به عضویت ۵۰۰ خیرنیک اندیش مدرسه ساز دراین مجمع اشاره کرد وافزود: درالبرز خیرین مدرسه سازی فعالیت دارد که شبانه روز خود را به این امر مقدس اختصاص داده اند.وی بیان داشت: خیرین مدرسه ساز البرز مسئولیت پروژه های آموزشی خود را بر عهده دارند که این مهم یکی از دلایل استان را در آماده سازی و تکمیل فضاهای آموزشی خیرساز را تشکیل می دهد.وی خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه ساز از صفر تا صد ساخت مدارس را بردوش دارند و با نظارت ویژه می کوشند کلاس های درسی را که آماده می کنند از نظر ایمنی و کیفی استانداردهای لازم را داشته باشد.مهرانی با بیان اینکه این تعهد و نظارت خیرین مدرسه ساز در البرز ستودنی است ، یادآورشد: روند ساخت مدارس خیری در البرز رضایت بخش است زیرا طبق برنامه ریزی انجام شده همه مراحل براساس قوانین و ضوابط و همچنین رعایت استاندارها پیش می رود.
مهاجرت علت اصلی کمبود

عضوهیات مدیره و رییس کمیسیون اقتصادی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای رفع کمبود فضای آموزشی در استان البرزگفت: کمبود فضای آموزشی این استان ناشی از مهاجرت بالا است.دکترمحمد رضا اسپرورین افزود: کمبود فضای آموزشی دراین استان به دلیل کم کاری نیست بلکه به علت مهاجرت پذیری است.وی با بیان اینکه استان البرزاز نظرفضای آموزشی آخرین استان کشوراست، خاطرنشان کرد: اولین کارگروه برای استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد که موجب شد سرانه فضای آموزشی دراین استان از ۳.۱۵ متر مربع به ۴.۱۷ متر مربع برسد.وی یادآور شد: خیرین در سال ۹۸ تا ۱۱۵ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در استان البرز پیش بینی کردند.عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون اقتصادی جامعه خیرین مدرسه ساز کشورو رییس مجمع خیرین مدرسه سازالبرز ادامه داد: در استان البرز مجتمع های آموزشی یک هزار واحدی در حال ساخت است که فضای آموزشی برای آن ها در نظر گرفته نشده است.وی افزود: شهرداری های استان البرز برای اینکه درآینده دراین مناطق که واحدهای مسکونی با تعداد بالا ساخته می شود با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه نشوند باید نظارت لازم را داشته باشند.اسپرورین گفت: امسال به دلیل پیگیرهای ی مستمر بودجه نوسازی مدارس کشور ۳۰۰ درصد رشد یافته است یعنی در بودجه ۹۹ اعتبار عمرانی مدارس از ۸۱۳ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان رسیده است.رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: این مجمع سه سال متوالی رتبه برتر کشوری در زمینه ساخت مدرسه را کسب کرده است .اسپرورین افزود: خیرین البرز در بیست و یکمین جشنواره خیرین کشور ۶۰ میلیارد تومان متعهد شدند که نسبت به جشنواره بیستم که ۳۰ میلیارد تومان بود، رشد ۲ برابری داشت.وی یادآورشد: مشارکت مردمی درالبرز ۸۵ درصد است درحالی که میانگین مشارکت کشوری ۴۹ درصد است.وی عنوان کرد: سال گذشته خیرین مدرسه ساز با کمک دولت ۳۶ پروژه آموزشی در این استان به طور صد درصد انجام دادند.رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز درادامه به شرایط اقتصادی کشور پرداخت و افزود: امروزه ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه بیش از ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد لذا مردم با هر توان مالی حتی یک آجر می توانند در امر مقدس مدرسه سازی درالبرز مشارکت کنند.وی گفت: با توجه به اینکه خیرین ۳۰ درصد هزینه های مدرسه سازی را در این استان می پردازند، انتظار می رود دولت ۷۰ درصد مابقی را متقبل شود.اسپرورین اظهارداشت: اختصاص این سهم با توجه به کمبود فضاهای آموزشی در البرز یکی از مهمترین مطالبات این استان از سازمان برنامه و بودجه کشور است.وی خاطرنشان کرد: خیرین در این سال ها چندین قطعه زمین، واحد مسکونی، هزینه ساخت مدرسه، پول نقد، مصالح و تجهیزات آموزشی زیادی به امر مدرسه سازی و تامین فضای آموزشی اهدا کرده ا ند.وی تصریح کرد: مجمع خیرین البرز از سال ۹۰ فعالیت خود را طبق اساسنامه به صورت رسمی آغاز کرد که در این سال ها توانسته است در تامین فضای آموزشی مورد نیاز ایران کوچک نقش موثری داشته باشد.وی یادآورشد: البرز به دلیل مهاجرت پذیری و رشد سالانه دانش آموزی بالاتر از میانگین کشوری و همچنین فرسودگی فضاهای آموزشی نیاز به مشارکت های مردمی با هر توان مالی دارد.اسپرورین گفت: پیگیری تخصیص بودجه برای ایمن سازی مدارس، افزایش اعتبارات ملی برای تکمیل و ساخت مدارس واعتبارات برای مناسب سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس از برنامه های اولویت دار استان البرز به منظور توسعه زیرساخت های آموزشی در این استان است که به خوبی از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز دنبال می شود.وی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز درالبرز ۹۹ پروژه معادل ۹۵۰ کلاس درس راساخته و تکمیل کرده اند، اضافه کرد: این فضاهای آموزشی در ۱۱۰ هزار متر مربع زمین احداث شد ه است که بیانگر این واقعیت مهم است که حرف خیرین نیک اندیش با عمل یکی است.وی در ادامه به کارآفرینی خیرین مدرسه ساز در امر مقدس مدرسه سازی پرداخت و افزود: به ازای هر مدرسه ای که ساخته می شود، ۵۰ حرفه ایجاد و ۲ هزار نفر به صورت مستمر و غیر مستمر مشغول بکار می شوند.
تشکیل کارگروه کشوری

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: برای بررسی وضعیت زیرساخت های آموزشی دراین استان، کارگروه کشوری در جامعه خیرین مدرسه سازتشکیل شده است.دکتراسپرورین اظهارداشت: متاسفانه استان البرزپایین ترین سرانه فضای آموزشی را درسطح کشور دارد.وی گفت: در سال های تحصیلی گذشته تاکنون حتی در یک کلاس ۳۰ مترمربع، ۵۲ دانش آموز تحصیل کرده که این امرمستلزم،اهتمام ویژه خیرین است.اسپرورین بیان داشت: یکی از عوامل افزایش کودکان کار درالبرزهمین کمبود فضای آموزشی به خصوص در مناطق حاشیه نشین تشکیل می دهد.رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز خاطرنشان کرد: رشد مهاجرت در استان البرز بسیاربالاست که این موضوع مهم یکی از عوامل اصلی افزایش جمعیت دانش آموزی دراین استان را تشکیل می دهد.
حمایت همه جانبه از البرز

نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد و طالقان درمجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش البرزبه ویژه در حوزه انتخابیه اش نیاز به حمایت همه جانبه دارد.علی حدادی اظهارداشت: دردیداربا وزیر آموزش و پرورش به مشکلات ، چالش ها و نیازهای این حوزه مهم دراستان البرزاز جمله درشهرستان های طالقان ، ساوجبلاغ و نظرآباد اشاره کرده است.وی با اشاره به اینکه رویکردش درحوزه آموزش و پرورش را حمایت ازفرهنگیان وتوسعه زیرساخت های آموزشی و پرورشی درمجلس یازدهم تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: پیگیری سطح کیفی آموزشی، سازماندهی و جذب نیروهای انسانی ازجمله مطالباتی است که دراستان البرزنیاز به نگاه ویژه دارد.وی بیان داشت: دراین نشست به جذب معلمان نهضت سوادآموزی، پیش دبستانی، حق التدریسی‌ها و تبدیل وضعیت معلمان قراردادی ،کارمعین وغیرانتفاعی نیزمورد تاکید قرارگرفت.وی ازنوسازی و تجهیز مدارس، معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته، ساماندهی اردوگاه های فرهنگی شهید بهشتی ساوجبلاغ و طالقان، کمبود سرانه آموزشی و مدارس درچهارباغ، شهر جدید هشتگرد، نظرآباد و هشتگرد به عنوان دیگرمشکلات حوزه انتخابیه اش درحوزه آموزش و پرورش یاد کرد.وی تاکید کرد: کمبود فضای آموزشی درالبرز بسیارزیاد است که تامین آن نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.
افزایش زیرساخت های آموزشی

استاندار البرز گفت: به همت خیرین مدرسه ساز ۲ هزا ر و ۲۰۰ کلاس درس برای سال تحصیلی آینده در این استان تکمیل و آماده می شود.عزیزاله شهبازی افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته البرز ۸ هزار و ۲۰۰ کلاس درس کم دارد که باید دراین زمینه اهتمام داشت.وی بیان داشت: به ازای هر میزان ریالی که خیرین در امر مدرسه سازی کمک می کنند، دولت نیز برای ساخت و ساز مدارس مساعدت خواهد داشت.وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و خیرین بسیاری دراستان البرز برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی کرده اند که با پیش بینی زمین مناسب می توان این ارتباط سازنده را برقرار کرد، یادآورشد: در شهرستان ها کارگروهی با مسئولیت فرمانداران و با عضویت، شهرداران، شوراها و نماینده خیرین تشکیل شود که فضاهای آموزشی ایجاد و تجهیز شوند.استاندار البرز با اشاره به اینکه با توجه به رشد سریع مهاجرت به طور متوسط سالانه ۱۲ هزاردانش آموز به البرزاضافه می شود، خاطرنشان کرد: مهاجرت ما را رها نمی کند و ناگزیر هستیم که زیرساخت های لازم را برای این امر فراهم کنیم.وی گفت: سرانه فضای آموزشی در البرز از ۳.۲۸ به ۳.۴۸ درصد برای هر نفر رسید که این تحول بسیار بزرگی محسوب می شود و نشان دهنده فعالیت و تحقق برنامه ها در این زمینه است.شهبازی افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش استان با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه است حتی یک متر از از فضاهای آموزشی این استان نباید در اختیار دستگاه‌های دیگر باشد، بلکه باید بازگردانده شود.وی تصریح کرد: ۱۲ فضای آموزشی این استان در اختیار سایر دستگاه هاست که ضرورت دارد به دلیل کمبود فضا و تراکم بالای دانش آموزان در کرج در خصوص تحویل این فضاها به آموزش و پرورش اقدام شود.وی با اشاره به اینکه البرز بالاترین رشد و تراکم دانش آموزی را در کشور به علت مهاجرت پذیری استان دارد، تصریح کرد: این نهاد مهم فرهنگی را باید با تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به مشکلات فضاهای آموزشی در بخش فضاهای آموزشی دولتی و غیر دولتی مورد حمایت قرار داد.وی عنوان کرد: ۵۵ فضای آموزشی غیردولتی البرز با مشکل مواجه است که با حضور شهرداری در کارگروه ویژه ای که برای رسیدگی به مشکلات فضاهای آموزشی استان فعال می شود باید مورد رسیدگی جدی قرار گیرد.استاندارالبرز ادامه داد: سرانه آموزشی در البرز ۳.۸ است که با سرانه متوسط کشوری که ۵.۱۸ می باشد، فاصله زیادی دارد لذا در حمایت از آموزش و پرورش استان باید بکوشیم.وی تاکید کرد: فرهنگیان البرز هم مطالباتی دارند که باید تلاش کرد تا بستر پاسخ گویی به آن مطالبات به علت نقش مهم نیروی انسانی در جامعه به خصوص معلمان دراستان فراهم آید.
پایین بودن سرانه آموزشی البرز

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشورگفت: استان البرزبه لحاظ سرانه فضاهای آموزشی درپایین ترین رتبه کشوری قراردارد.داریوش ورناصری دربازدید سرزده ازپروژه های آموزشی البرزهم اظهارداشت: باتوجه به این کمبود، امسال نیزمانند سال گذشته اعتبار مناسبی برای البرز درنظر گرفته شده است تا بخشی از کمبود فضاهای این استان جبران شود.وی یادآورشد: کمبود فضای استان البرز باتوجه به مهاجرپذیری استان و حجم مهاجرت زیاد سال های اخیر به این استان کاملا مشهود است.وی بیان داشت: می بایست نسبت به ارتقای جایگاه استان البرزدرحوزه فضاهای آموزشی و نزدیک کردن آن به متوسط سرانه فضای کشوری حرکت جدی صورت پذیرد .وی خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی استان البرز درحال حاضر ۳.۸ متر مربع به ازای هردانش آموز و سرانه متوسط کشور ۵.۲۱ است.ورناصری استفاده از مصالح روز و فناوری های نوین برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان های جدید آموزشی را ضروری دانست.وی عنوان کرد: براین اساس تاکنون چندین طرح برای مدارس ۹ تا ۱۵ کلاسه نهایی و آماده اجرا شده است.وی اضافه کرد: اکنون ۵۰ پروژه آموزشی عمرانی با اعتبار دولتی و ۳۵ پروژه خیر ساز و مشارکتی در سطح استان درحال اجرا می باشد که از این تعداد حدود۱۸۰ کلاس درس درقالب ۲۰ پروژه تا مهرماه ۹۹ تکمیل وآماده بهره برداری می شود.این مسوول ادامه داد: باتوجه به استقبال خیرین البرزاز طرح آجر به آجر و اهتمام این بزرگواران در راستای کمک به توسعه فضاهای آموزشی درالبرز تاکنون حدود ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار توسط خیرین نیک اندیش تعهد گردیده که درقالب ۳۵ پروژه درحال اجرا است.
تکمیل پروژه های نیمه تمام

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشورهم اعلام کرد که امسال ۱۴ هزار کلاس درس جدید در استان ها تکمیل و بهره برداری می شود.مهرالله رخشانی‌مهراظهار داشت: با تحویل ۱۴ هزارکلاس درس جدید به آموزش و پرورش کشور، میانگین سرانه فضای آموزشی کشور از ۵.۲ درصد به ۵.۴ درصد تغییر پیدا می کند.وی بیان داشت: یکی از برنامه های مهم سازمان نوسازی ، توسعه وتجهیز مدارس در سال ۹۹ تکمیل پروژه های آموزشی نیمه تمام به منظورافزایش سرانه آموزشی در کشور است.وی با اشاره به اینکه روند تکمیل پروژه های آموزشی درسال جاری شتاب بیشتری گرفته است، خاطرنشان کرد: برای مهرماه ۹۷ ساخت ۵۴ مجتمع آموزشی با زیربنای ۱۰ هزارمتر مربع در دستور کار قرار گرفت که درسال ۹۸ تنها ۱۰ پروژه آن ها تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شد و ساخت مابقی پروژه ها به دلیل کمبود اعتباربه کندی پیش می رود.رخشانی مهر یادآورشد: درطول یک سال گذشته برخی از پروژه‌ها فعال شده و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.وی تصریح کرد: تا کنون بین ۸۰ تا ۹۰ درصد عملیات ساخت و آماده سازی مجتمع های آموزشی نیمه تمام کشور برای تحویل به آموزش و پرورش انجام شده است .وی اضافه کرد: ساخت کلاس های درس در کشور رشد دارد اما به دلیل افزایش جمعیت دانش آموزی به خصوص دراستان های مهاجرپذیری چون البرزکه بالاترین رشد دانش آموزی را دارد، تغییر خاصی دربخش سرانه فضای آموزشی نمی افتد.وی با بیان اینکه ساخت مجتمع‌های بزرگ آموزشی درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده شده است، ادامه داد: پیشرفت مجتمع های آموزشی دراستان البرز نیز روند خوبی دارد .رییس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشوراظهارداشت: سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار بابت مدرسه سازی در کشور از محل اعتبارات ملی و حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ازمحل اعتبارات استانی هزینه شد.رخشایی مهر به تعهد خیرین مدرسه ساز برای ایجاد فضاهای آموزشی جدید درکشورپرداخت وعنوان کرد: سال گذشته خیرین بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متعهد شدند.وی با بیان اینکه تمامی استان‌ها درحوزه مدرسه سازی وایجاد فضاهای آموزشی با کمک خیرین بخوبی عمل کردند، افزود: استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و تهران جزواستان‌های برتر درجذب منابع خیرین بوده اند.وی تاکید کرد: با توجه به نیاز ویژه البرزبه فضای آموزشی درآینده ای نزدیک شاهد حضور وزیرآموزش و پرورش دراین استان خواهیم بود و همچنین دو مجتمع آموزشی قلم و رازی در کرج با حضور وی در مهرماه ۹۹ افتتاح می شود.
ضرورت مشارکت

معاون وزیر و رییس نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس کشورگفت: ساخت کلاس های درس دراستان ها نیاز به مشارکت همه به خصوص درقالب طرح خشت گذاری " آجربه آجر " که در سال ۹۹ اجرایی شده،دارد.رخشایی مهربا اشاره به اینکه اهمیت کار خیر به این است که همگی دراین کار وارد شوند،افزود: گاهی افرادی دراین عرصه وارد می‌شوند که توان مالی زیادی ندارند و با حمایت دیگران ایجاد خیرات و برکات داشتند.وی بیان داشت:مهم ترین اقدامی که دولت برای حمایت از پروژه های خیرساز انجام داده است این بود که ردیفی در قانون ایجاد شد و به موجب آن اگر خیری در مناطق روستایی تا ۵۰ درصد و درمناطق شهری تا ۳۰ درصد یک پروژه را ایجاد کند، دولت بلافاصله سهمش را برای تکمیل کار بگذارد و پروژه به نام خیرین نامگداری شود.وی با بیان اینکه اعتبارات ردیف مشارکتی تا امروز رشد خوبی داشت است و در سه سال اخیر تخصیص ۱۰۰ درصدی داشت، گفت: امروزهیچ پروژه خیرسازی بلاتکلیفی نداریم و مهرماه امسال تعداد قابل توجهی پروژه مشارکتی تحویل آموزش و پرورش می شود.وی تصریح کرد: سال گذشته مردم بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در ساخت مدرسه کمک کردند که نشان ازعلاقه مندی آنها درحوزه تعلیم و تربیت دارد.رخشایی مهراضافه کرد: امسال هم برنامه ریزی کردیم کمک های خرد مردم را رادر قالب طرح آجر به آجر جمع آوری کنیم همچنین در نظر داریم تا کلاس های درس را به نام خیرین نامگداری کنیم.وی ادامه داد: امیدوارم با حضور مردم در بخش مدرسه سازی شرایط بهتری را از نظر فضاهای آموزشی داشته باشیم و میزان مشارکت را در سال جاری به ۲۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که رشد ۴۰ درصدی داشته باشیم.وی عنوان کرد: نهال کوچک جامعه خیرین مدرسه‌ساز که درسال ۷۷ توسط تعداد اندکی نیک‌اندیش کاشته شد، بیش از دو دهه است که با پیوستن صدها خیر نیک‌اندیش در داخل و خارج از کشور به عنوان منسجم‌ترین نهاد مردمی، در زمینه توسعه فضاهای آموزشی کشوردوشادوش سازمان نوسازی مدارس کشور فعالیت می‌کندرییس نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس کشوراظهارداشت: درفعالیت بیش از ۲ دهه خیرین بالغ بر ۱۳۰ هزار کلاس درس به همت این نیک‌اندیشان ساخته شده است.وی با بیان اینکه سرانه فضاهای آموزشی در شرایط فعلی ۲.۵مترمربع و سرانه مطلوب مت۴.۸ مترمربع تخمین زده است، اضافه کرد: باید ۳ متر مربع به فضاهای موجود اضافه کنیم در عین حال ۱۰ استان کشور کمتر از سرانه فضای آموزشی هستند که نیازبه نگاه ویژه دارند.استان البرز ۵۰۰ هزاردانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود