28 اردیبهشت 1398
شماره خبر: 214495

کلاف سردرگم صف انتظار در کارگزاری های بیمه تأمین اجتماعی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کلاف سردرگم صف انتظار در کارگزاری های بیمه تأمین اجتماعی


سال هاست که صف های طویل مقابل باجه های مختلف کارگزاری های بیمه برای مردم طاقت فرسا شده است اما این بار سازمان تأمین اجتماعی استان البرز با ارائه خدمات غیرحضوری به این انتظارهای طولانی پایان داد.
سازمان تأمین اجتماعی جمعیت فراوانی را در سراسر ایران تحت پوشش خدمات خود قرار داده است و مأموریت اصلی این سازمان، پوشش کارگران حقوق بگیر به صورت اجباری و صاحبان مشاغل آزاد به صورت اختیاری است.با توجه به گسترش خدمات سازمان تأمین اجتماعی به منظور رفاه حال بیمه شدگان،کارگزاری های رسمی جهت پیگیری و حصول اهداف سازمان تشکیل شده اند و هدف از تشکیل آن ها روان سازی امور و فعالیت ها، ارتقای سطح رضایت مندی مخاطبان و صرفه جویی اقتصادی است.دریافت لیست حق بیمه، چاپ، تعویض و صدور دفترچه های درمانی و تامین اعتبار این دفاتر از جمله خدماتی هستند که در این کارگزاری ها انجام می شوند و بیشترین دلیل مراجعه شهروندان به این شعبات را تشکیل می دهند.در استان البرز نیز مانند دیگر استان های کشور کارگزاری های رسمی متعددی در مناطق مختلف از جمله حصارک، چهل و پنج متری کاج، میدان شهید فهمیده، محمد شهر، فردیس، ماهدشت، کمالشهر و دیگر نقاط کرج به مردم خدمت رسانی می کنند.شلوغی ادارات در هر نقطه ای که باشد همواره موجب عذاب مراجعه کنندگان می شود و چه بسا بر اثر این ازدحام، برخورد نامناسب از سوی کارمند و بیمه شده صورت پذیرد و گاهی خطای انسانی نیز رخ دهد که در نهایت آن تنش میان کارمند و ارباب رجوع اتفاق می افتد که نتیجه ای جز نارضایتی مردم و رویگردانی از ادارات ندارد.پیرمردی که برای دریافت هزینه دندان عاریه همسرش به یکی از این کارگزاری ها مراجعه کرده بود به خبرنگار فارس البرز گفت: هر بار برای دریافت هزینه های درمانی باید این همه شلوغی را تحمل کنم، امروز از صبح درگیر رفت و آمد برای تأیید مدارک مرتبط هستم و اکنون گفته اند حتما باید صاحب دندان حضور داشته باشد، منتظرم تا همسرم برسد.آقای جوانی که شماره یک هزار و 355 را در دست داشت به پشت میز یکی از مسوؤلین مربوطه مراجعه و معترضانه عنوان کرد: هر بار برای تمدید دفترچه از تهران به این مرکز مراجعه می کنم و کمترین زمانی که برای این امر صرف می شود دو ساعت است در حالی که شنیده ام در شعب دیگر این کار با سرعت بیشتری انجام می شود.مسوؤل مربوطه در پاسخ به وی به آرامی اظهار کرد: چرا به همان شعب برای این کار مراجعه نمی کنید؟ مرد جوان دلیل مراجعه به این شعبه را تحویل دفترچه از همین مکان عنوان کرد و زمانی که متوجه شد می تواند در هر شهر و کارگزاری بیمه این کار را انجام دهد، ضمن اعتراف به عدم آگاهی از این موضوع با عذرخواهی از کارمند مربوطه محل را ترک کرد.علی غلامی، عضو هیأت مدیره شرکت تأمین گستران امروز که در یکی از کارگزاری رسمی متعلق به تأمین اجتماعی شعبه یک کرج فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار فارس از البرز گفت: تعداد مراجعه کنندگان به این کارگزاری از 15 فروردین تا 30 اردیبهشت روزانه گاهی به یک هزار نفر نیز می رسد و تا اواسط سال از این آمار کاسته شده و مجدد از مهر ماه این شلوغی آغاز می شود.عضو هیأت مدیره شرکت تأمین گستران امروز افزود: ازدحام جمعیت در این کارگزاری در برخی مواقع بسیار بالاست و نارضایتی بیمه شدگان از تأخیر در روند اجرای خدمات، درگیری های لفظی میان کارمندان و مراجعین را رقم می زند و این تنش تأثیر بسیاری در نوع خدمت رسانی کارگزاری به بیمه شدگان دارد.غلامی بیان کرد: گاهی افرادی برای تمدید دفترچه خود به این شعبه مراجعه می کنند که حتی هنوز برگه های آن به اتمام نرسیده است و تنها به دلیل اینکه زودتر کارشان انجام شود به این مکان مراجعه می کنند؛ حتی بسیاری از مراجعین این مکان، جهت پیگیری اموری به کارگزاری مراجعه می کنند که از راه دور، منزل و کافی نت قابل انجام هستند اما به دو دلیل عدم آگاهی و اعتماد کافی این امر صورت نمی گیرد.مرتضی سلامی، مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس از البرز گفت: مهاجر پذیر بودن این استان و این موضوع که تعداد زیادی از کارکنان شرکت های جاده قدیم و اتوبان کرج - تهران در البرز سکونت دارند و خدمات بیمه ای خود را در این استان دریافت می کنند موجب شده تا دفاتر کارگزاری در سطح استان، مراجعه کنندگان فراوانی را در خود جای دهند.مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان البرز اذعان کرد: سازمان تأمین اجتماعی استان البرز نیز مانند دیگر ارگان ها به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در کارگزاری های بیمه، سرعت بخشیدن به خدمات و کاهش هزینه ها گام های موثری را در حوزه ارائه خدمات غیر حضوری برداشته و از بهمن ماه سال 97 به صورت پایلوت آغاز کننده اجرای این طرح بوده است.وی توضیح داد: در حوزه کارفرمایان این نوع خدمت رسانی با سرعت بیشتری اجرایی شد و شرکت ها و کارخانجات، ارائه لیست ها و پرداخت حق بیمه کارکنان خود را به صورت غیر حضوری انجام می دهند و این موضوع موجب کاهش 25 هزار مراجعه کننده به این شعبات در ماه شده است اما برای انجام این امر در حوزه کارگری و بازنشستگی با مشکلات خاصی مواجه هستیم.مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان البرز گفت: تمدید اعتبار و تعویض دفترچه بیمه شدگان یکی از دلایل اصلی فراوانی جمعیت در کارگزاری ها به شمار می رود و این امر نیز اکنون بدون مراجعه به این شعب و اتلاف وقت قابل انجام است.سلامی توضیح داد: بیمه شدگان با ورود به سایت تأمین اجتماعی می توانند زمان و مکان دلخواه را جهت تحویل دفترچه بیمه خود تعیین و در موعد مقرر تنها برای تحویل عکس به کارگزاری مربوطه مراجعه کرده و آن را در زمان کوتاهی تحویل بگیرند.وی ادامه داد: برنامه هایی در دست اجرا است تا همشهریان بتوانند پس از طی کردن مراحل ذکر شده و پرداخت الکترونیکی هزینه پیک، دفترچه های بیمه خود را درب منزل تحویل بگیرند ضمن اینکه حذف دفترچه درمانی و ارائه کارت جایگزین نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.سلامی با اشاره به این موضوع که بیش از یک میلیون و 400 هزار بیمه شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی البرز هستند، افزود: طرح مذکور دارای گستردگی های فراوانی بوده و ممکن است در مراحل اولیه اشکالاتی را نیز به دنبال داشته باشد اما با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان در خصوص رفع نقاط ضعف، در صدد کاهش ایرادات آن هستیم.اکنون افزایش رضایتمندی شهروندان با سهولت دسترسی به خدمات سازمان، بهبود نحوه ارائه خدمات،کاهش پیچیدگی های بروکراسی اداری و هزینه ها برای مردم و سازمان از اهداف اصلی این طرح بزرگ به شمار می رود و جا دارد مردم نیز حمایت های خود را در این زمینه با همکاری های مداوم با این سازمان آغاز کنند.با توجه به وظایف گسترده کارگزاری ها، همکاری بیمه شدگان در زمینه دریافت خدمات غیر حضوری می تواند اجازه فعالیت در چارچوب معیارها و قوانین سازمانی را به مسوؤلین مربوطه بدهد تا با فراغ خیال به ادامه فعالیت های محول شده بپردازند که در نتیجه هم شاهد کاهش هزینه و زمان برای طرفین هستیم و هم ازدحام در شعب موجب اختلال در امور نمی شود.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود