12 آذر 1396
شماره خبر: 187867

لزوم تغییر نگرش در سبد خرید خانوار

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

لزوم تغییر نگرش در سبد خرید خانوار


زنبیل یا سبد، در گذشته یکی از پرکاربردترین ابزار خرید بود و بیش از هر چیز محل خرید اقلام اساسی به شمار می آمد. با پیشرفت جوامع و ورود تکنولوژی، شکل این ابزار تغییر کرد و نوع خرید افراد تا حد زیادی متفاوت شد.
جوامع رو به رشد، تغییراتی را در نوع کالاهای اساسی زندگی خود ایجاد کرده و به آنها یکی از مهمترین محصولات پیشرفت و اندیشه یعنی کتاب را اضافه کردند. با این رویکرد سبد خرید آنها با تغییراتی جدی روبرو شد. اگر با دیدگاهی سنتی، نمایی از زنبیل های چیده شده مقابل یک مغازه را در خاطر بیاوریم، آنچه از محصول این خرید به ذهن متبادر می شود اقلامی همچون: گوشت، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، پوشاک و نظایر آن است که میزان آن به نوعی بیانگر میزان دارایی و سطح توقعات فرد از زندگی به شمار می آمد. با پیشرفت جوامع و ورود تکنولوژی، شکل این زنبیل ها تغییر کرد و نوع خرید افراد تا حد زیادی متفاوت شد. با این حال اقلام اساسی چندان تغییر نکرد و بیشترین تقاضای خانوارها در حد همین محصولات ضروری باقی ماند. این در حالی بود که جوامع رو به رشد، تغییراتی را در نوع کالاهای اساسی زندگی خود ایجاد کرده و به آنها یکی از مهمترین محصولات پیشرفت و اندیشه را اضافه کردند. کتاب، ابزاری بود که به سرعت در سبد خرید خانوارهای جوامع پیشرفته قرار گرفت اما به سبد خرید جوامع توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته، راه پیدا نکرد یا بسیار محدود وارد شد. کتاب، ابزار اندیشه است و وجود آن در سبد خرید، بیانگر این بود که علاوه بر کالاهای اساسی مورد نیاز جسم، اقلامی وجود دارند که به عنوان کالاهای اساسی روح مطرح هستند و استفاده از آنها شاید از اهمیتی هم تراز با امکانات اصلی حیات و رفاه برخوردارند. با این حال، ابزار اندیشه ورزی نیز به مرور دگرگون شد و محصولات مبتنی بر دانش افزایی به عنوان کالای فرهنگی، اشکال مختلفی به خود گرفت. از کتاب و رسانه های ارتباط جمعی گرفته تا سیستم های رایانه ای و اینترنت و ... این ابزار تکنولوژی به ایران نیز راه پیدا کرد و به اتفاق و به مرور از محصولات پرطرفدار و پرمخاطب هم شد، اما میزان بهره وری و نوع بهره برداری از این محصولات به مرور با چالش هایی رو به رو شد که نشان داد دانش عمومی مردم نسبت به امکانات و ابزاری که می تواند به تحول و شکوفایی به خصوص در عرصه فرهنگی و افزایش دانش و آگاهی منجر شود، بسیار محدود است. در این بین، بانوان به عنوان قشری که به دلیل ساختار فرهنگی ایران، دارای اوقات آزاد بیشتری بوده و به ویژه مسئولیت مستقیم باروری و پرورش فرزندان را به عهده دارند، از نقش جدی تری در شکل و ویژگی های سبد خرید خانوار برخوردارند. آنها می توانند این سبد فیزیکی یا دیجیتالی را با انبوهی از کالاهای مورد نیاز جسم پر کنند یا در کنار همه ملزومات زندگی، بخشی از این سبد را به محصولاتی اختصاص دهند که فکر و اندیشه خانواده را بارور و شکوفا کند.
تغییر در چیدمان سبد خرید خانوار و آموزش نحوه فربه سازی فکر و دانش خانواده با محوریت بانوان، از رویکردهایی است که حوزه های مختص زنان در سال های اخیر به دنبال آن بوده اند که موفقیت یا عدم موفقیت آنها، در سال های آتی و با رشد نسل های آینده مشخص خواهد شد. رئیس اداره جوانان و بانوان سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج، در این خصوص گفت: ما انتظار داریم سطح نگرش زنان جامعه نسبت به زندگی و اهداف آن ارتقاء یافته و با فراگیری فنون و علوم مناسب، بتوانند نیازهای خود و خانواده را به نحو شایسته ای برطرف کنند. سیما حریان در گفتگو با پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، اضافه کرد: در معاونت فرهنگی، تلاش های زیادی برای افزایش آگاهی و اشراف شهروندان به مسائل فرهنگی، اجتماعی و شهروندی انجام گرفته که بخش قابل توجهی از این فعالیت ها معطوف به حوزه بانوان بوده است.
وی به بیان برخی از کارگاه ها و دوره های برگزار شده در این معاونت پرداخت و افزود: برپایی نشستی با انجمن دختران، بازدید از خانه هنرمندان تهران و انتقال تجارب مدیریتی، برگزاری کارگاه های آموزشی توانمندسازی فردی، کارآفرینی همفکر، فن بیان، تغذیه سالم، تحول فردی و برپایی کارگاه رایگان آموزش گل آرایی بخشی از این اقدامات بوده است.
حریان افزود: همچنین همایش های مختلفی از طریق این اداره و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج به اجرا در آمده که بخشی از مهمترین اهداف ما در قالب این امور، ارتقای نگرش شهروندان به ویژه بانوان و ایجاد تغییر در سبدهای خرید آنان بوده است. رئیس اداره جوانان و بانوان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج، به بیان تعدادی از این برنامه ها پرداخت و اضافه کرد: همایش های صیانت از حریم امنیت عمومی و کرامت زن، پییشگیری از آسیب های اجتماعی، فرهنگ و ترافیک، آموزش های شهروندی و همایش آموزش مهارت های زندگی ویژه بانوان با این اهداف برگزار شد. با توجه به اینکه تمرکز بر حوزه بانوان و ارائه آموزش های مفید و موثر به آنها می تواند بهترین کارآیی را در آینده به همراه داشته باشد انتظار می رود با تلاش اداره بانوان و جوانان معاونت مذکور و توجه ویژه سایر دستگاه ها و بخش های استان به این حوزه، شاهد رشد و پیشرفت مضاعفی در ارتقای نگرش و دگرگونی سبد خرید بانوان جامعه باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود