10 مرداد 1396
شماره خبر: 181819

فردیس نیم میلیون نفری و مردمی که خانه آخرت ندارند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فردیس نیم میلیون نفری و مردمی که خانه آخرت ندارند


- فردیس شهری با نیم میلیون جمعیت حتی یک آرامستان ندارد و همین مسئله باعث شده سالانه صدها هزار سفر مازاد به شبکه راه‌های استان تحمیل می‌شود.
اینجا دقیقاً دیواربه‌دیوار پایتخت است، شهری نیم میلیون نفری که از ضعفِ در زیرساخت‌ها رنج می‌برد. اگر مشکلات آموزشی، بهداشتی، مسائل مربوط به راه و ترافیک، کمبود منابع آبی و احتمال نفوذ فاضلاب به منابع آب زیرزمینی در این شهرستان نزدیک پایتخت را فاکتور بگیریم نبود قبرستان داغی بزرگ بر دل اهالی است. اینجا فردیس تنها شهرستان پرجمعیت استان البرز است، شهرستانی که نمادش چیزی جز ترافیک نیست اگر برای یک‌بار از آزادراه کرج عبور کرده باشید مجبور به تحمل ترافیک چند صد متری پل فردیس شده‌اید پلی که بسیاری از محلی‌ها از آن به‌عنوان پارکینگ طبقاتی یاد می‌کنند.
فردیس در ترافیک مشکلات گیر افتاده است
در حالی ترافیک فردیس را دور می‌زند که اهالی برای بسیاری از امورات خود باید به مرکز استان سفر کنند، یکی از این امورات رفتن بر سر مزار عزیزانی است که دیگر نیستند. بسیاری از اهالی فردیس اموات خود را در آرامستان بهشت سکینه کرج یا آرمستان شهرستان ملارد دفن می‌کنند. این شرایط باعث دامن زدن به بحث ترافیک آن‌هم در روزهای پایانی هفته می‌شود.
فردیس با نداردهای فراوانی گره‌خورده است
آزادراه کرج همه‌روزه بار ترافیک سنگینی را به البرزنشینان تحمیل می‌کند حال تصور کنید اهالی فردیس در روزهای پایانی هفته که ترافیک به اوج می‌رسد چگونه باید از آزادراه عبور کرده و خود را به آرامستان کرج برسانند. ملیحه اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار کرد: طبق آمار موجود فردیس در بحث جمعیتی صدرنشین شهرهای کشور است اما در بحث سرانه‌های خدماتی، درمانی، عمرانی، آموزشی و ورزشی در قعر جدول به سر می‌برد و باید گفت که مهاجرت بی‌رویه، ساخت‌وساز غیرمجاز و در سایه کرج ماندن اوضاع و معادلات پیچیده‌ای را پیش روی ما قرار داده است. منتخب شورای شهر فردیس افزود: گویا سرنوشت فردیس با نداردهای فراوانی گره‌خورده است؛ این شهر بیمارستان ندارد، ورزشگاه ندارد، کمربندی ندارد، آرامستان ندارد و از همه مهم‌تر زیرساخت‌های مناسب ندارد و ساکنان پرشمار این شهر از محرومیت‌ها و کمبودها گلایه‌مندند.
گورستان یک نیاز محلی است
وی در ادامه از آرامستان به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی شهر و مطالبات جدی شهروندان یادکرد و گفت: متأسفانه شهر ۵۰۰ هزارنفری فردیس از فضای لازم برای دفن اموات برخوردار نیست حال‌آنکه شهرهای همسایه با جمعیتی بسیار کمتر از فردیس دارای گورستان مستقل هستند و شاهدیم که سالانه صدها هزار سفر مازاد به شبکه راه‌های استان تحمیل می‌شود و مردم برای زیارت اموات سختی‌های فراوانی را به جان می‌خرند. اکبری در بخش دیگری ضمن رد برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه فردیسی‌ها از آرامستان در حال احداث ماهدشت برای دفن امواتشان استفاده کنند و به فکر گورستان مستقل نباشند، عنوان کرد: گورستان یک نیاز استانی نیست بلکه یک نیاز محلی است و حتی دورافتاده‌ترین شهرها و روستاهای کشور نیز از این نعمت بهره‌مند هستند. به‌راستی در شرایط اقتصادی کنونی چطور از مردم انتظار سفر چند کیلومتری برای زیارت اهل قبور را داشته باشیم.
استفاده مشترک فردیس و مشکین‌دشت از یک آرامستان
وی گفت: پیشنهاد بنده به مسئولان در راستای بهره‌مندی فردیس از آرامستان در دو بخش قابل‌ارائه است؛ اول استفاده مشترک فردیس و مشکین‌دشت از آرامستان این شهر که در مساحتی قابل‌توجه احداث‌شده و تا سالیان سال پاسخگوی نیازهای هر دو شهر خواهد بود و دوم جانمایی و احداث گورستان مستقل برای فردیس با مشارکت نهادهای متولی و تخصیص زمین مناسب. به گفته منتخب شورای شهر فردیس، در حال حاضر افراد سالمند، دهک‌های کم برخوردار و شهروندانی که وسیله نقلیه ندارند، برای تردد به سمت آرامستان های بهشت سکینه کمالشهر، بی‌بی سکینه ملارد و بهشت‌زهرا تهران با سختی‌ها و مشکلات فراوانی مواجه هستند و روا نیست که یک شهر نیم میلیون نفری حتی یک گورستان مستقل نداشته باشد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود