3 تیر 1396
شماره خبر: 180099

جاذبه های رودخانه کرج برای مسافران تابستانی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جاذبه های رودخانه کرج برای مسافران تابستانی


رودخانه حفاظت شده کرج یکی از جاذبه های گردشگری ایران کوچک است که هر روز حضور و استراحت مسافران بسیار در حاشیه آن طراوت و نشاط را برای مسافران به ویژه در فضل تابستان به ارمغان می آورد.
رودخانه حفاظت شده و پرتلاطم کرج دارای موقعیت خاص جغرافیایی است که موجب شده تا مسافران و گردشگران در تمام فصول سال خستگی سفر در جاده پرپیچ و خم چالوس را به جان خریده تا ساعاتی را در کنار آن آرامش گیرند. رودخانه کرج که یکی از پرآب ترین رودخانه های دامنه جنوبی البرز است و از استان البرز می گذرد، همراه و همنشین همیشگی مسافران در بخش هایی از سفر به شمال کشور است و مسافران این سفر، با زیبایی های این رودخانه همراه می‌شوند. رودخانه کرج از کوه های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز سرچشمه می گیرد و این رودخانه در امتداد جاده کرج - چالوس روان است.
این رودخانه که در حدّفاصل بیلقان تا دیزین واقع شده، 75 کیلومتر طول دارد، از کوه کلون بستک در ارتفاعات خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و در تمام طول مسیر خود از شیب تند دره‌ها و صخره‌ها عبور می‌کند و در نهایت به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم می‌ریزد. از جمله ویژگی ها و دیدنی های خاص این رودخانه همان خروشان بودن است که در بعضی از مسیرها صحنه هایی خاص را می آفریند که به خلقت خدا در آن پی می بریم. این رودخانه که پس از طی مسافتی به سد امیرکبیر (سد کرج) می رسد، زیبایی های رودخانه کرج را دوچندان می کند. مهم‌ترین سرشاخه‌های این رودخانه خروشان عبارت از کندر، کندرآب، دره نمرک- کلنا، دره انگلج (وینه)، دره نوجان، رشک بهشت، شاه دزد، خور، سیجان، چاران، سرزیارت، گوراب، ارنگه، هفت چشمه، آدران- دوران، خوزنکلا، اویزر، نشتارود- کلها، واریان، قصردره (رزکان)، مورود، وصال دره، شلنک، سرک، لانیز، شهرستانک، کلارود- گشتادر- کسیل، گرماب، آزادبر- آسیاب درگاه، سرنساء، ولایترود- دیزین، پی کنار، شیرکمر- سوتک و وارنگه رود هستند. از مهم‌ترین چشمه‌های تغذیه‌کننده رودخانه حفاظت شده کرج نیز می‌توان به چشمه‌های سوتک، سفید سوتک، شیرکمر، سیکنو، کریم چال- وارنگه رود، نمرک، جیان- کندر، قل قل چشمه سرزیارت، شاهی خور، هفت چشمه، چشمه دره، قصر ناصرالدین شاه- شهرستانک، دره بصال- شهرستانک، بیدار چشمه باغستان و پی کنار اشاره نمود. وجود این سرچشمه ها و چشمه ها باعث به وجود آمدن ییلاقات و اقامت گاه های زیبایی در طول مسیر رودخانه کرج شده به طوریکه بعضی از مسافران و گردشگران را به قصد اقامتی چند روزه تشویق می کند. طبق گزارشات موجود، قزل‌آلای خال قرمز، قزل‌آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه، سس ماهی و ماهی سرمخروطی سیاه فلس از جمله ماهیان موجود در رودخانه کرج می‌باشند اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل استقرار واحدهای خدماتی، اراضی کشاورزی، مراکز مسکونی روستایی، ورود انواع فاضلاب‌های شهری و کشاورزی، تهدید زیستگاه و همچنین به دلیل گستردگی منطقه استحفاظی و وسعت حوزه عمل و کمبود نیروی انسانی و امکانات، از طریق صید غیرمجاز کاهش چشمگیری در جمعیت برخی از انواع این گونه‌ها مشاهده شده است.
یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت آبزیان در این رودخانه حفاظت شده وجود بعضی از گردشگران بی مبالات است که با رها کردن زباله های خود در رودخانه و یا کنار رودخانه ضمن از بین بردن و به خطر انداختن حیات انواع آبزیان در این رودخانه باعث ایجاد چهره ای نازیبا برای بینندگان می شوند. علاوه بر ایجاد چهره ی نازیبا می توان به نفوذ شیرابه های این زباله ها به لایه های مختلف خاک و همچنین استفاده حیات وحش منطقه از این زباله ها نام برد که می تواند بیماری های مختلف را در آنان شایع کند. از دیگر عوامل آلوده کننده رودخانه کرج استقرار مراکز خدماتی رفاهی، تولیدی و رستوران ها هستند که بعضا فاضلاب های خود را بدون استفاده از سپتیک در رودخانه رها می کنند که اداره کل حفاظت محیط زیست استان به تمام این واحدها دستورات لازم برای تجهیز به مخزن های ذخیره و انتقال فاضلاب به محل های تعبیه شده را داده است. تامین امنیت، امکانات رفاهی و نظافت در جاده چالوس به ویژه در اطراف رودخانه کرج، از مهم ترین ضرورت ها در این زمینه است که تحقق آن با همکاری و تعامل بیشتر میان دستگاه های ذیربط میسر می شود. ضرورت تحقق امر یادشده، با در نظر گرفتن فرارسیدن ایام تعطیلات تابستانی افزایش می یابد و تحقق این امر، ضمن افزایش همکاری و تعامل میان همه دستگاه های ذیربط نیازمند تامین بودجه مناسب ملی و استانی برای آن است. با توجه به بالا بودن آمار مسافران و گردشگرانی که از جاده چالوس عبور می کنند، این جاده اهمیت کشوری نیز پیدا می کند که این امر ضمن برنامه ریزی برای ارتقای کیفی گردشگری در جاده چالوس، ایجاد ظرفیت هایی را برای اشتغال ساکنین منطقه فراهم می کند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود