نگاهي به جايگاه رسانه ها درتحقق اقتصادي مقاومتي درميزگرد ايرنا البرز
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
يكي از اصلي ترين كاركردهاي رسانه جريان سازي در موضوعاتي است كه از اهميت بالايي برخوردار بوده و نياز به نهادينه شدن دارد، اقتصاد مقاومتي نيز از عرصه هاي تجلي نقش آفريني رسانه ها براي تحقق اين امر حياتي است.
مقام معظم رهبري سال 95 را سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري كردند و بر ايفاي نقش از سوي همه دستگاه ها و نهادها و بخش هاي نظام تاكيد داشتند. رسانه ها نيز به عنوان مولفه تاثيرگذار بر افكار عمومي از طريق اطلاع رساني دقيق و سريع، نقش اساسي فرهنگ سازي در تحقق اقتصاد مقاومتي را بر عهده دارند و نتيجه كار آنها آشنا شدن مردم با حقيقت اقتصاد مقاومتي و مزاياي آن براي كشور خواهد بود. علاوه بر اين رسانه ها مي توانند درباره اقدامات صورت گرفته همه بخش ها در اين خصوص اطلاع رساني داشته باشند و نقش مطالبه گري رسانه ها نيز مي تواند همه دستگاه هاي وظيفه بند در اقتصاد مقاومتي را به تحرك وادارد. خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) مركز البرز نيز سلسله ميزگردهايي را درباره تحقق اقتصاد مقاومتي برنامه ريزي كرده كه در نخستين گام از اين ميزگردها به موضوع جايگاه رسانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتي پرداخته است. مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز در ميزگرد ايرنا، گفت: امسال در كنار بحث اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل داريم به اين معنا كه پيش از اين مقدمات اين كار انجام شده و بايد به نقطه اي برسيم كه اقدام و عمل داشته باشيم. سيد موسي حسيني كاشاني افزود: در بحث اقتصاد مقاومتي بايد بر روي فرهنگ مردم كار بكنيم و از طريق فرهنگ سازي و تغيير سبك زندگي مردم بتوانيم براي تحقق اقتصاد مقاومتي گام برداريم. وي اظهار داشت: شايد در نگاه اول همه فكر كنند، اقتصاد مقاومتي فقط نگاه به اقتصاد است، اما در حقيقت يك كار اساسي فرهنگي نياز دارد و بايد با فرهنگ سازي به سمت اقتصاد مقاومتي حركت كرد چون سبك زندگي متناسب با اقتصاد مقاومتي شكل نگرفته است. وي گفت: براي اين تغيير رويه نياز داريم تا فرهنگ را اصلاح كنيم و در اين اصلاح هم بايد از خانواده به عنوان كوچكترين واحد اجتماعي آغاز كنيم تا در كانون خانواده اقتصاد مقاومتي شكل بگيرد و كم كم به جامعه بزرگتر بسط داده شود. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي البرز ادامه داد: پس از اين اقدامات، اقتصاد و صنعت كشور هم بر مبناي همين فرهنگ اقتصاد مقاومتي شكل مي گيرد تا خروجي خوبي داشته باشيم. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي البرز گفت: اگر صنايع كشور با رويكرد اقتصاد مقاومتي كار كنند يا كشاورزي با اين رويكرد دنبال شود، ولي مردم و بطن جامعه كاملا توجيه به اين موضوع نباشند، هيچ اتفاقي نمي افتد. وي اضافه كرد: بنابراين من اعتقاد دارم وظيفه رسانه ها در اين عرصه وظيفه اي سنگين است و نه فقط رسانه كه تمام متوليان فرهنگي بايد تلاش كنند در زمينه فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي عمل كنند. حسيني كاشاني نقش رسانه را بسيار پررنگتر از ديگر بخش هاي فرهنگ دانست و افزود: رسانه با ابزاري كه دارد به عنوان چشم و گوش مردم بوده و در زمينه اطلاع رساني بايسته هاي اقتصاد مقاومتي و نقش خانواده در آن، آگاهي رساني موثر داشته باشد. حسيني كاشاني بيان داشت: همچنين رسانه بايد عملكرد دستگاه هاي مختلف را رصد كند كه تا چه حد در اين زمينه برمبناي سياست گذاري كلان كشور گام برداشته اند. وي تصريح كرد: رسانه ها در بخش استاني بايد نگاه استاني داشته و دستگاه ها را رصد كنند كه تا چه ميزان موفق عمل كرده اند. وي افزود: رسانه بايستي به منظور تدوين و تشريح اقتصاد مقاومتي مقداري عملياتي تر و ملموس تر براي مردم صحبت كند، تا از بحث هاي تئوري محض بيرون بياييم و با مقالات روان و نوشته هاي خوب بتوانيم مفاهيم اقتصاد مقاومتي را براي مردم قابل درك كنيم تا مردم سبك زندگي شان متناسب با اقتصاد مقاومتي شود و بتوانيم نتيجه بگيريم. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گفت: هرچقدر در بحث اقتصاد مقاومتي و صنعت كار كنيم اگر خانواده هاي خودمان از توليدات داخلي خودمان استفاده نكنند، اقتصاد مقاومتي شكل نمي گيرد و بايد ابتدا خانواده ها به اين امر اهتمام ورزند تا بر مبناي آن اقتصاد مقاومتي با نگاه كه رهبري فرمودند درون زا و برون گرا باشد تا بتوانيم اقتصاد را در مجموعه خود تقويت و بعد نگاه به جوامع بيرون داشته باشيم. وي اظهار داشت: رسانه ها ابتدا بايد تبيين و تشريح و معرفي اقتصاد مقاومتي و سپس رصد عملكرد دستگاه ها در چارچوب وظايفي كه در راستاي اقتصاد مقاومتي براي آن ها تعريف شده است را داشته باشد. وي افزود: همه ظرفيت هاي فرهنگ و هنر بايد وارد ميدان شود تا به هدف مان دست يابيم و در اين زمينه يك فيلم، يك تئاتر، يك كتاب و حتي موسيقي هم مي تواند موثر باشد و ظرفيت هايي داشته باشد. حسيني كاشاني تاكيد كرد: اگر سبك زندگي ما متناسب با اقتصاد مقاومتي تعريف نشود، هركاري كنيم اين امر محقق نمي شود و اگر در سريال ها و فيلم ها تمام دكور خارجي باشد، ولي دم از اقتصاد مقاومتي بزنيم اين امر محقق نمي شود و بايد همه نشانه ها به سمت و سوئي برود كه همه آنها مروج اقتصاد مقاومتي باشد و ما متعهد باشيم اگر جنسي نظير داخلي دارد، آن را مصرف كنيم. وي گفت: همچنين از طرف ديگر صنعت گران و توليد كنندگان محصولي را توليد كنند كه رغبت استفاده مردم از توليدات داخلي روزبروز بيشتر شود.
اين مسئول تمام اين موارد را وابسته به هم دانست و افزود: بخش هاي زيادي ازاقتصاد مقاومتي نه همه آن بر دوش مردم است، نه مسئولين نه فرهيختگان بلكه همه بايد كمك كنند و همه دست به دست دهند تا اقتصاد مقاومتي شكل بگيرد. وي تاكيد كرد: قطعا وظيفه اهالي رسانه و فرهنگ و هنر در زمينه فرهنگ سازي پررنگ تر از بقيه است. حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد مهدي حسيني همداني نماينده ولي فقيه و امام جمعه كرج نيز در گفت و گويي با خبرنگار ايرنا در اين خصوص ايفاي نقش مطالبه گري رسانه ها را زمينه ساز تحقق اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: رسانه هاي گروهي بايد در موضوعات مختلف به ويژه اقتصاد مقاومتي نقش مطالبه گري داشته و گزارش كار مسئولان را به مردم ارائه كنند. وي تصريح كرد: در بحث اقتصاد مقاومتي بايد گفت كه نقش رسانه بسيار اهميت دارد چراكه با پرسشگري و مطالبه گري رسانه مي تواند در پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي موثر واقع شود. وي با اشاره به دستور سال رهبري مبني بر اقدام و عمل در زمينه اقتصاد مقاومتي مهمترين وظيفه رسانهها در عرصه اقتصاد مقاومتي را مطالبه گري و تبيين واقعيات دانسته و تأكيد كرد: هم اكنون اين مسئله در بين رسانهها كمرنگ است. استاد مركز آموزشي علمي كاربردي فرهنگ و هنر استان البرز نيز در ميزگرد ايرنا گفت: يكي از مشكلاتي كه جامعه ما در سال هاي گذشته با آن مواجه بود، بحث سهل انگاري روي اولويت ها و مباحث ژرفي است كه بارها بر آن تاكيد شده است. صديقه دانيالي افزود: اگر به نامگذاري سال هاي گذشته توجه كنيم، حمايت از توليد ملي، اصلاح الگوي مصرف، همت مضاعف و كار مضاعف، هر كدام مقدمه اي بوده تا امسال سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل باشد. وي به شعار امسال مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و گفت: با موضوع اقتصاد مقاومتي بايد با جديت برخورد شود زيرا اين مفهوم در زمان و شرايطي مطرح مي شود كه كشور ما به شدت نياز به توجه بالا در همه زمينه ها دارد. دانيالي افزود: دو محور اصلي در بحث اقتصاد مقاومتي وجود دارد كه يكي تبيين مفهوم اقتصاد مقاومتي و ديگري نقش رسانه در پياده شدن اقتصاد مقاومتي در جامعه است. اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه هدف از اقتصاد مقاومتي، مقاوم كردن اقتصاد يك كشور است، ادامه داد: وقتي شرايط يك كشور به سمتي مي رود كه بايستي اقتصاد كشور را نيرومند كنيم و رشد اقتصادي را در آن افزايش دهيم، اقتصاد مقاومتي معنا پيدا مي كند. وي يادآور شد: كار اصلي رسانه در همين جا خود را نشان مي دهد كه اولين و مهمترين كاري كه رسانه بايد انجام دهد، انتقال مفاهيم به مردم است. دانيالي گفت: در اين بخش رسانه هاي دولتي مفاهيم اساسي را بهتر و بيشتر مي توانند به توده مردم ارايه كنند، پس مسئوليت اين رسانه ها در مقابل جوامع سنگين تر مي شود. وي با اشاره به اينكه براي نهادينه سازي اقتصاد مقاومتي نيازمند گفتمان سازي براي آن هستيم، افزود: اين گفتمان را رسانه ها مي توانند داشته باشند زيرا يكي از ويژگي هاي رسانه اين است كه به عنوان يك پل انتقالي بين نخبگان و مسئولين با مردم باشند و رسانه ها بايد گفتمان سازي را اولويت اصلي خود در اقتصاد مقاومتي بدانند. وي تصريح كرد: رسانه ها بايد با تبيين اقتصاد مقاومتي و استفاده از عامليت هايي كه در اقتصاد مقاومتي تاثيرگذار هستند اين گفتمان را مابين مردم نشر و گسترش دهند. وي اضافه كرد: در اقتصاد مقاومتي مردم مسيري را طي مي كنند كه نخبگان و مسئولين يك اجتماع ترسيم مي كنند و اولين اولويت رسانه به چالش كشيدن و معرفي كردن موقعيت هاي مختلف براي اين دسته افراد است. دانيالي افزود: استفاده از نخبگان و در كنار آن مسئولين مي تواند كمك كند اين گفتمان براي مجريان و عامليت ها مهيا شود و پس از مفهوم سازي، مي توان راحت تر آن را در سطوح مختلف گسترش دهيم. وي تاكيد كرد: اقتصاد مقاومتي يعني توسعه يك كشور بر مبناي داشته هاي داخلي، يعني كاهش واردات و افزايش توليد كه در نهايت مي تواند زمينه مقاوم سازي اقتصاد يك كشور را فراهم كند.
منبع ایرنا