24 اسفند 1394
شماره خبر: 160250

آمادگی برای تبدیل مسافرت های نوروزی به روزهای شاد و بیادماندنی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

آمادگی برای تبدیل مسافرت های نوروزی به روزهای شاد و بیادماندنی


مسافرت های نوروزی سال 95 در صورتی که به موضوعات مهمی نظیر رعایت قوانین رانندگی، مهربانی با طبیعت و حفاظت محیط زیست توجه شود، این آمادگی ایجاد شده تا به روزهایی شاد و بیادماندنی برای خانواده ها تبدیل شود.
دستگاه های خدماتی و امدادی و اجرایی استان البرز به واسطه اینکه تعداد زیادی از سفرهای نوروزی از طریق راه های این استان به ویژه جاده کرج - چالوس و آزادراه تهران - کرج - قزوین صورت می گیرد، از 25 اسفند ماه طرح های ویژه ای را برنامه ریزی کرده اند تا هموطنان در سلامت و امنیت کامل از استان البرز به عنوان گذرگاه 14 استان کشور، عبور کرده و به مقاصد خود عازم شوند. ایرنا مرکز البرز پیش از این در نخستین میزگرد هماهنگی سفرهای نوروزی خود در خدمت دستگاه های امداد رسانی آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس بود و مسائل ضروری و مهم را در این میزگرد مورد بررسی قرار داد. اکنون دیگر دستگاه های موظف در سفرهای نوروزی به ایرنا البرز آمدند که مردم را از اقداماتی که برای نوروز 95 تدارک دیده اند، آگاه کنند.
خدمات راهداری در ایام نوروز
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد که 250 نفر در قالب 25تیم راهداری در ایام نوروز به مسافران و گردشگران خدمات دهی می کنند. عباس صفری در میزگرد خبری ایرنا، افزود: همچنین در این ایام 85دستگاه خودرو سنیگن و نیمه سنیگن در حاشیه راه های استان البرز مستقر هستند تا سفر ایمنی را برای مسافران رقم بزنند. مدیر راهداری البرز گفت: از ابتدای اسفندماه جاری عملیات لکه گیری، نصب حفاظ و آماده سازی راه های استان در قالب طرح های ضربتی آغاز شده است. وی تصریح کرد: خط کشی راه ها در محور کرج-چالوس و دیگر راه ها با پیشرفت 70 درصد انجام شده است و تابلوها ی خسارات دیده از عوامل طبیعی به سرعت درحال بازسازی است. مدیر راهداری البرز افزود: بیش از 40 کیلومتر در آزاد راه کرج- قزوین نصب نیوجرسی و تابلوهای آشکار ساز صورت گرفته، همچنین در بخش جاده ای بیش از 23 کیلومتر از آزاد راه کرج - قزوین نیز سیستم روشنایی احیاء شده است. صفری گفت: در تونل کندوان نیز به تازگی عملیات فنی و مهندسی انجام شده و در مناطقی از جاده کرج-چالوس که نیاز به ابنیه و پل بوده با بکار گیری امکانات اقدام لازم انجام شده است.
**روزانه 400 هزار تردد در راه های استان البرز
این مسئول بیان داشت: به طور متوسط روزانه بالای 400 هزار تردد در راه های استان داریم که هر ساعت پنج هزارو 300 دستگاه خودرو در راه های این استان تردد می کنند که استهلاک جاده ای را بالا برده است . وی بیان داشت: گره کور ترافیک در راه های استان البرز سبب شده تا دستفروشان به آسانی در قسمت هایی از آزاد راه ها و بزرگراه های البرز در لابلای خودروها به دستفروشی بپردازند.
تردد 18 میلیون خودرو در استان البرز در نوروز 94
وی ادامه داد: سال گذشته 18میلیون خودرو در ایام نوروز در راه های استان البرز تردد داشتند که پیش بینی می شود امسال با رشد حداقل هشت درصدی مواجه شویم. صفری خاطر نشان کرد: راه های استان البرز یکی از محورهای شریانی اصلی و آزاد راهی کشور است که بار ترافیک در آن ها بسیار سنگین است. وی اظهار کرد: راه های استان البرز خط ارتباطی بین 13استان کشور است که همین امر سبب می شود تا استهلاک راه های البرز بیش از سایر مناطق کشور باشد.
**البرز سالانه 2 تا 6 درصد افزایش ساخت راه نیاز دارد
این مسئول گفت: می بایست سالانه بین دو تا شش درصد ساخت راه داشته باشیم تا بتوان پاسخگوی ترافیک سنگین خودرویی در البرز باشیم. مدیر راهداری البرز بیان داشت: در سال های اخیر اعتبار قابل توجهی برای توسعه و نگهداری راه های استان اختصاص نیافته است و همین امر سبب شده تا ابنیه، تجهیزات و تابلو ها بازسازی نشود.
**بار ترافیکی بالا در ایام نوروز
وی با بیان اینکه همه ساله بارترافیکی در نوروز و دیگر ایام در البرز بسیار بالا است، افزود: به همین منظور یک شرح وظایفی را در اداره کل راه و شهرسازی داریم و سعی شده با حداقل امکانات، شرایط ایمنی را برای مسافران به وجود بیاوریم. مدیر راهداری البرز گفت: در سیل فروردین ماه و تیرماه امسال در محور کرج- چالوس و شهرستان طالقان خساراتی به بار آمد که بیش از 35 کیلومتر از راه ها دچار خسارات سنگین شدند که البته با کمک استانداری و بسیج امکانات مشکل تردد در این مسیر ها در کمترین زمان برطرف شد.
**تلاش مسئولان برقراری امکان سفری ایمن برای مردم
وی گفت: تلاش مسئولان استان بر این است که سفر ایمنی را برای مردم رقم بزنیم از تلفات جاده ای بکاهیم. این مسئول اظهار داشت: بخشی از آزاد راه کرج- قزوین به حفاظ های جدید(نیوجرسی) مجهز کرده ایم که میزان خسارات و تلفات در محدوده اجرای طرح حدود 200 درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد:حفاظ های جدید ازانحراف یا پرتاب خودروها به سمت خط مقابل جلوگیری می کند.
**افزایش و تخصیص به موقع اعتبار ضروری است
مدیر راهداری البرز گفت: اگر اعتبارات لازم به موقع تزریق نشود عملیات ایمن سازی جاده های البرز با کندی پیش خواهد رفت. صفری تاکید کرد که امروز برای نگهداری راه های البرز با مشکل مواجه هستیم و اگر اعتبارات لازم اختصاص نیابد در آینده مشکلات مضاعف خواهد شد. وی گفت: برای اینکه راه های استان البرز استاندارد سازی شود سالانه بین 350 تا 400 میلیارد ریال باید اختصاص یابد که اکنون بین 50 تا 70 میلیارد ریال است. استان البرز دارای یک هزارو450 کیلومتر راه اصلی ، بزرگراه ، آزاد راه و راه فرعی است که 18 درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به این استان است. سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه استان البرز نیز از آمادگی پلیس در سفرهای نوروزی دراین استان خبرداد و گفت: تدابیر لازم اندیشیده شده است. باتوجه به اینکه استان البرز شاهراه 14استان کشور است ازاهمیت ویژه ای برخورداربوده که باید به صورت ویژه دیده شود.
**استقرار 70 تیم پلیس در راه های استان البرز
وی اضافه کرد: برای ایام نوروز بیش از70تیم پلیس دررده های مختلف خودرویی ، موتوری و پاس پیاده مسئولیت روانسازی ترافیک و کنترل ترافیکی را برعهده دارند. وی گفت : علاوه براین ماموران پلیس در پنج پایگاه و هشت پاسگاه پلیس راه خدمات رسانی به مسافران رابه عهده دارند. وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده جرثقیل درآزادراه تهران – کرج، کرج – قزوین و کرج –چالوس پیش بینی شده است .
**جانمایی مناسب برای دستگاه های امدادرسان
وی گفت: جانمایی مناسب برای تمام دستگاه های امدادی پلیس راه، هلال احمر، اورژانس از برنامه های ستاد سفرهای نوروزی استان البرز است.
**رصد کامل تخلفات و برخورد قاطع با رانندگان حادثه ساز
وی افزود: یکی ازبرنامه های دیگر پلیس راه البرز کنترل محسوس و نامحسوس در جاده های اصلی و پرتردد است و تخلفات حادثه ساز ازجمله سرعت و سبقت غیرمجاز را رصد کرده و طبق قانون از25 اسفند نیز جرائم رانندگی افزایش یافته که رانندگان باید دقت لازم را موقع رانندگی داشته باشند. به گفته اکبری، هماهنگی با سازمان حمل ونقل و پایانه درخصوص مدیران فنی یکی از مباحث مهم بوده که انجام شده و امیدواریم شاهد هیچ گونه تخلف ازسوی رانندگان حمل ونقل عمومی نباشد. وی گفت : پلیس به صورت نامحسوس نحوه رانندگی رانندگان حمل مسافر را کنترل کرده و درصورت هرگونه موارد مشکوک تست اعتیاد والکل گرفته می شود.
**توقف فعالیت های عمرانی در جاده ها از 20 اسفند
رئیس پلیس راه البرز افزود: یکی دیگر ازهماهنگی های صورت گرفته مقررشده که از 20 اسفند ماه تا پایان تعطیلات نوروزی تمام عملیات عمرانی متوقف شود. اکبری گفت : درراه های استان البرز بیش از 35دوربین ثبت تخلف نصب شده و هرگونه تخلف ازسوی رانندگان ثبت می شود . **سرعت مجاز در آزادراه تهران - کرج - قزوین تا هشتگرد 100 کیلومتر وی افزود: سرعت مطمئنه درآزادراه تهران – کرج وهشتگرد 100 کیلومتر است که رانندگان هنگام سفر با ید به آن توجه لازم داشته باشند. وی بیان داشت : امیدواریم سفرهای نوروز آینده سفرهایی ایمن و بدون هیچ حادثه ای باشد که این متضمن همکاری مردم با پلیس و رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی است . وی افزود: بر اساس پیشنهاد ارایه شده محدودیت ترافیکی در دو روز آخرسال درجاده کرج –چالوس برای مهار ترافیک وجود دارد و در روزهای 27 و 29 اسفند جاده چالوس به سمت شمال یک طرفه خواهد بود.
**هم افزایی و هماهنگی نیروهای خدماتی و امدادی
معاون عملیات نیروی انتظامی استان البرز نیز گفت : پلیس استان البرز برای نوروز و خدمات رسانی به مردم آماده شده است. سرهنگ رضا نصرتی افزود:هم افزایی درزمینه های مختلف تخصصی در ابعاد انتظامی و ترافیکی دراستان البرز انجام شده و بااستفاده ازظرفیت های پیش بینی شده به استقبال بهارو سفرهای نوروزی خواهیم رفت. وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه استان البرز نیم درصد از جاده های کشور را درخود جای داده اما 18درصد تردد ازاستان البرز انجام می شود که حساسیت بیشتری را طلب می کند. وی گفت : درکشورما پنج استان بیشترین تردد و اصلی ترین جاد ها را دارند که دو جاده آن دراستان البرز است که باید تدابیر ویژه ای دراین خصوص اندیشیده شده است . وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده با دستگاه های ذیربط اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز بویژه درجاده چالوس و آشکارسازی و نصب شبرنگ ها برای علائم اخباری نیز انجام شده است. نصرتی افزود: با بررسی انجام شده در 11ماهه امسال دراین استان بیش از 480میلیون تردد به ثبت رسیده و پیش بینی می شود درنوروز این تردد های چند برابر شود که نیروهای پلیس آمادگی کامل برای کنترل ترافیک را دراین ایام دارند.
**ضرورت خودداری از توقف غیرضروری در کوهستان و حاشیه راه ها
وی گفت : یکی ازارکان مهم برای سفری ایمن آگاهی مردم است که باید بدانند درنقاط کوهستانی مثل جاده کرج –چالوس باید درحاشیه راه ها توقف کنند و درصورت توقف ازایمن بودن محل مورد نظر اطمینان حاص کنند. نصرتی گفت : پلیس درایام نوروز به صورت شبانه روزی گشت های مختلف خودرویی ، موتوری و پاس پیاده را به خدمت گرفته و به ویژه درمعابر پرتردد مسافران مثل تفرجگاه ها و محل های اسکان نوروزی و حتی محلات به صورت ویژه رصد و کنترل می کنند. وی افزود: افرادی که ساکن استان البرز هستند و درایام نوروز قصد سفر دارند که افرادی که قابل اعتمادهستند عدم حضور خود را اطلاع دهند و تامین امنیت مناسب مثل چشمی الکترونیکی و حفاظ های مطمئن را جدی بگیرند.
**مردم هر مشکل در جاده ها و رانندگی را با 110 در میان بگذارند
معاون عملیات نیروی انتظامی استان البرز ازمردم خواست درصورت هرگونه موارد مشکوک و حوادث ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و با مرکز فوریت های پلیسی 110 تماس و آدرس مورد نظررا صحیح اعلام کنند. وی همچنین از افرادی که قصد جابه جایی اثاث منزل را دارند خواست قبل ازهرگونه اقدام مجوز لازم برای صحت انتقال را باید ازپلیس کسب کنند . وی افزود: باتوجه به متغیربودن وضعیت جوی مسافران درهنگام سفر زنجیرچرخ ، مواد غذایی ، داروی موردنیاز، شبرنگ ، چراغ قوه و وسایل گرمازا به همراه داشته باشند. طرح نوروزی از 25اسفندماه جاری آغازو تا 15فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
حمیدرضا لشگری معاون حفاظت محیط زیست استان البرز و رئیس اداره شهرستان کرج نیز در خصوص وضع آلودگی رودخانه کرج به وی‍ژه در ایام نوروز، گفت: حفاظت شده بودن این بار را به دوش ما گذاشته که بیش از پیش از این گوهر گرانبهائی که درکنار شهرمان وجود دارد، حفاظت کنیم. وی در ادامه به رفتار نامناسب مردم با این رودخانه اشاره کرد و افزود: خانه تکانی رسم خوبی است ولی تبعات بسیار بدی به محیط زیست وارد می کند زیرا مردم ساکن جاده چالوس رفتار مناسبی با این رودخانه ندارند. وی گفت: همه ی ایام سال یکسری زباله و پسماند در رودخانه هست ولی در عید چند عامل تشدید کننده آن است که یکی ریختن زباله متصل به خانه تکانی است و دوم احساس عدم وجود نیروهای نظارتی است. معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: این در حالی است که همیشه در ایام تعطیل ما سعی می کنیم نظارت ها و پایش ها را تشدید کنیم ولی یکسری از این مردم احساس می کنند نیروها نیستند و خیلی آلودگی ها در ایام تعطیل بیشتر می شود. وی تاکید کرد: از سوی دیگر ساکنان این منطقه بهتر است وسایلی را که لازم ندارند در جلوی درب منازل خود قرار دهند تا نیروهای راهداری و شهرداری آن ها را حمل کنند. لشگری خاطرنشان کرد: با حضور در کنار این آبگیر می توانیم انواع و اقسام زباله ها و حتی وسائلی نظیر پتو و لباس و واکس مو و مبل و صندلی را مشاهده کنیم.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود