23 دی 1394
شماره خبر: 156467

مجلس دهم باید چگونه مجلسی باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مجلس دهم باید چگونه مجلسی باشد


فقط پنج ماه دیگر تا پایان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران باقی مانده است و منتظریم با انتخابات اسفند ماه سلامی گرم به مجلس دهم بدهیم و بهاری باشکوه در آخرین روزهای زمستان رقم زده و آن را به بهار طبیعت پیوند بزنیم.
مجلس در تقسیمات سیاسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه رفیعی برخوردار است و به تبع آن همه ما از نقش این رکن در پیشبرد برنامه‌های کلان، تصویب قوانین و نظارت بر همه امور کشور آگاهی داریم؛ پس باید بکوشیم تا ترکیب مجلس دهم مانند برخی دوره‌ها که مانعی برای پیشبرد امور کشور بود رقم نخورد و نقش و عملکرد خود را در مسائل خرد و کلان کشور به درستی انجام دهد.
تجربه‌هایی پیشین به خصوص تجربه ای که از عملکرد مجلس نهم به دست آمد؛ برگزیدن نمایندگانی که به آن وضعیت دامن نزنند را تسهیل کرده است اما باز هم باید در انتخاب نمایندگان مجلس دهم دقت نظر زیادی به خرج داد و برای یک انتخاب درست مسائل مختلفی را در نظر گرفت. اولین مساله که در یک انتخاب درست باید در نظر گرفت به بزرگترین نقطه ضعف عملکرد مجلس نهم مربوط می‌شودکه بر پیشبرد امور و ارتباط مجلس و دولت تاثیر زیادی گذاشت. این موضوع از افراط گرایی حاکم بر مجلس نهم ناشی می‌شود زیرا افراط‌گرایی در مجلس شورای اسلامی بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای این قوه رخ دهد و پیشبرد همه امور را مختل کند. افراط‌گرایی نه تنها به روند توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ضربه می‌زند؛ بلکه بر امنیت ملی نیز تاثیر منفی می‌گذارد. پس در انتخاب نماینده اصلح مساله افراط گرایی باید در اولویت قرار گرفته و دقت نظر خاصی به آن شود؛ تشخیص اینکه چه کسی به افراط گرایی متمایل است و چه کسی از آن مبری است با بررسی شعارها، برنامه ها و سوابق داوطلبان به راحتی قابل تشخیص است. علاوه بر ترکیب میانه رو که معیاری برای یک مجلس خوب محسوب می‌شود توجه ویژه به اقتصاد نیز باید در صدر مسائل مجلس دهم قرار داشته باشد زیرا در حال حاضر اقتصاد به اولویت اول کشور تبدیل شده است و دغدغه بخش زیادی از جامعه ما را در بر می‌گیرد. دغدغه اقتصادی لزوم شناخت نماینده‌های البرز از پتانسیل‌های کلان اقتصادی استان را گوشزد می‌کند تا بتوانند به خوبی با ساز و کار پارلمان به پیشبرد طرح‌های اقتصادی کلان در استان البرز کمک کنند؛ پس باید نمایندگانی را روانه مجلس کنیم که پتانسیل‌های کلان اقتصادی را به خوبی می‌شناسد و با یک برنامه مدون اقتصادی وارد کارزار انتخابات می‌شوند. محیط زیست استان البرز نیز به عنوان یکی از موضوعاتی است که در برخی موارد ابعادی ملی پیدا کرده است؛ این استان نقش زیادی در تامین آب شرب پایتخت دارد و بسیاری از صنایع ملی در البرز واقع شده است که مخاطراتی چون آلودگی هوا و خاک استان را در پی داشته است. همانطور که گفته شد به دلیل اینکه بخشی زیادی از مسائل و مشکلات زیست محیطی البرز در سطح ملی و کلان مطرح می‌شود و مجلس شورای اسلامی می‌تواند یکی از مراجع حل این معضلات باشد بنابراین باید تلاش کنیم افرادی را به عنوان نماینده استان البرز در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنیم که دارای فکر، اندیشه و برنامه های زیست محیطی باشند و به این موضوع مهم بپردازند. توجه به مسائل اجتماعی از قبیل اعتیاد، بیکاری، تکدی گری، کودکان کار و مشکلاتی از این دست نیز باید در صدر برنامه های نمایندگان البرز در مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد؛ چرا که استان البرز در برخی از این معضلات جایگاه وخیمی داشته و نسبت به بقیه مناطق کشور از نابسامانی بیشتری رنج می‌برد. البته از میان این موضوعات اجتماعی، بحث وجود چهار زندان بزرگ در البرز و حجم بالای زندانیان محبوس در این زندان‌ها که به تبع مشکلات اجتماعی همچون حاشیه نشینی، بزهکاری و ... را به وجود آورده است از همه برجسته تر به نظر می‌رسد و ابعادی ملی به خود می گیرد چرا که بسیاری از این زندانیان از دیگر نقاط کشور به البرز منتقل شده اند و با خود چالش های مختلفی را نیز به همراه آورده اند. انتقال این زندانیان و تعطیلی برخی از این زندان‌ها می‌تواند به خوبی از طریق نمایندگان استان البرز در مجلس دهم پیگیری شود تا شاید این معضل برای همیشه از استان رخت بر بندد و در نتیجه شاهد بهبود معضلات اجتماعی ناشی از وجود این چهار زندان باشیم. آموزش و پرورش نیز یکی از بخش هایی است که در استان البرز لزوم توجه ملی و کلان را به خود می طلبد؛ این موضوع در اعتبارات لازم برای ساخت هزار و 200 مدرسه جدید در استان به شدت احساس می شود و از آنجایی که تامین این میزان از اعتبار از عهده مجموعه های استانی خارج است نمایندگان استان البرز باید به طور قانونی توجه دولت را به این بخش جلب کنند تا این مشکل نه تنها در استان البرز بلکه در دیگر مناطق کشور نیز حل شود. مجلس دهم می تواند با تصویب یک مصوبه مبنی بر اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده مشابه آن چیزی که در بخش بهداشت و درمان کشور انجام شد؛ اعتباری پایدار و به ترتیب اولویت برای ساخت مدارس جدید در استان های کشور و از جمله استان البرز اختصاص دهد تا ظرف چند سال آینده این مشکل حل شود. در نهایت مورد دیگری که در موضوع مجلس خوب مطرح می‌شود همسویی مجلس شورای اسلامی با دولت است که می‌تواند در پیشبرد امور دو قوه تاثیر مثبتی داشته باشد زیرا دولت و مجلس با همسویی، بهتر می توانند مشکلات و مسائل کشور را حل و فصل کنند اما در هر حال نباید از نقش نظارتی مجلس و پیگیری هر گونه تخلف احتمالی توسط دولت نیز غافل شد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود