15 دی 1394
شماره خبر: 155971

وضعیت قرمز مدارس در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

وضعیت قرمز مدارس در البرز


بدون شک همه ما به تاثیر فضای استانداردآموزشی بریادگیری دانش‌آموزان فکر کرده‌ایم چون اکثرمان سختی تحصیل درپشت میزهای چوبی سه نفره را تجربه کرده‌ایم.
حالا که بزرگ شده‌ایم و با میز و صندلی مدرسه خداحافظی کرده‌ایم به خوبی درک می‌کنیم معلمان درکلاس 40 نفره برای پاسخ به سوالات دانش‌آموزانی که ازکنجکاوی و شیطنت لبریزند، چه مشقاتی تحمل می‌کردند.حالا می‌فهمیم که شاید اگر ناچارنبودیم یک هفته صبح و هفته دیگر ظهر به مدرسه برویم، مطالب درسی را بهتر یاد می‌گرفتیم و کمتر به خاطر نمرات پایینمان از معلمان و پدر و مادر حرف می‌شنیدیم. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، امروز همه ما می‌دانیم همانقدر که هوش و استعداد درپیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است، محیط آموزشی هم اهمیت دارد. به همین دلیل است که اکثر پدرو مادرهای امروزی با حساسیت زیاد مدرسه‌ای که قرار است فرزندشان چند سال درآن تحصیل کنند را انتخاب می‌کنند. این روزها بسیاری از والدین حاضرند با پرداخت پول‌های میلیونی فرزندانشان را در مدارس خصوصی که جمعیت کمی دارند و از امکانات و فضای مناسبی برخوردارند ثبت نام کنند اما روی دیگر سکه را هم باید نگاه کرد و پذیرفت درکناردانش‌آموزانی که درمدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند دانش‌آموزانی زیادی هستند که هنوز هم باید در مدارس دولتی قدیمی و کلاس‌های پرجمعیتی که ازکمترین امکانات برخوردارند، تحصیل کنند. دانش‌آموزانی که حق انتخاب ندارند و خواسته و ناخواسته دراستانی تحصیل می‌کنند که بیش از هزار مدرسه کم دارد.
سرانه فضاهای آموزشی البرز با جمعیت دانش‌آموزی آن همخوانی ندارد
محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج درمجلس وشورای اسلامی گفت: کمبود مدرسه یکی از معضلات جدی استان البرز که بستر تعلیم و تربیت نسل‌های آینده را ناهموار می کند. وی افزود: ‌متاسفانه سرانه فضای آموزشی درالبرز به هیچ وجه با جمعیت محصل آن همخوانی ندارد. کولیوند خاطرنشان کرد: هرچند هرساله با تلاش‌های مسئولان و کمک خیرین تعدادی مدرسه به مدارس استان اضافه می‌شود ولی واقعیت این است سرعت افزایش تعداد مدارس از سرعت افزایش جمعیت محصل این استان بیشتر است . وی توضیح داد: هرساله با مهاجرت عده‌ای به استان البرز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود این درحالی است که تعدادی زیادی ازپروژه‌های مدرسه سازی استان به علت کمبود اعتبار هنوز تکمیل نشده‌اند. این مسئول یادآورشد: ‌بدون شک تحصیل دانش‌آموزان درمدارس دوشیفته و کلاس‌های درسی که بیش از حد استاندارد دانش‌آموز درخود جای داده‌اند به شالوده آموزش آسیب وارد می‌کند.نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی گفت:کمبود فضاهای آموزشی استاندارد درالبرز به حدی زیاد است که به نظر نمی‌رسد با اعتبارات دولتی بتوان گرهی از این مشکل باز کرد. وی ابراز کرد: به نظر می‌رسد برای حل این مشکل بخش خصوصی و خیرین مدرسه ساز باید با قدرت بیشتری وارد عمل شوند.
تعلیم و تربیت ضامن بقای جوامع است
علی بهرامی، مدیر نوسازی مدارس استان البرز گفت: بدون شک تعلیم و تربیت نسل‌های آینده مهم‌ترین عامل توسعه و بقای جوامع است. علی بهرامی اضافه کرد: مدارس مهم‌ترین پایگاه تعلیم و تربیت نسل‌های آینده محسوب می‌شوند؛ چراکه افراد تا سن 18 سالگی بیشترین اوقات زندگی خود را درمدرسه سپری می‌کنند. وی ادامه داد: برای این که فرایند تعلیم و تربیت صحیح درمدرسه اتفاق بیفتد باید شرایط لازم از جمله تامین فضای مناسب آموزشی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز تدریس و همچنین بهره گیری از معلمان با تجربه و با سابقه علمی مناسب فراهم شود. وی گفت: بدیهی است تا زمانی که ساختار فیزیکی و زیرساخت‌های آموزشی لازم در مدارس مهیا نشود حتی بهترین معلمان نیز نمی‌توانند آموزش موفقی داشته باشند. این مسئول یادآورشد: درفضای آموزشی نامناسب هم از عملکرد دانش آموزان کاسته می‌شود و هم کیفیت آموزش به میزان قابل توجهی پایین می‌آید.
بی‌عدالتی درتخصیص اعتبارات به ادارات نوسازی مدارس استان‌ها
وی با اشاره به کمبود جدی زیرساخت‌های آموزشی درالبرز گفت: علی رغم این که رشد جمعیت درالبرز سه برابر رشد جمعیت درسایر استان‌ها است ولی اعتباراتی که هرساله برای اداره کل نوسازی البرزدرنظرگرفته می‌شود با سایر استان‌ها برابری می‌کند. مدیرکل نوسازی مدارس البرز ادامه داد: بدیهی است با تخصیص این اعتبارات محدود، رشد و توسعه مدرسه سازی به پای رشد جمعیت این استان نخواهد رسید.
هزارو 310 مدرسه درالبرز تخریب و نوسازی شده‌اند
بهرامی یادآورشد: سال 84 درراستای اجرای طرح شناسنامه دارکردن مدارس، درمجموع هشت و 800 مدرسه در البرز شناسایی شد که ازاین تعداد دو هزارو 323 مدرسه باید تخریب و بازسازی و دوهزار675 مدرسه نیز مقاوم سازی می‌شد. وی گفت: طی سال‌های گذشته هزارو 310 مدرسه تخریب و بازسازی و هزار و 189 مدرسه نیز مقاوم سازی شده‌اند. وی ادامه داد: هم اکنون هزار و 13 کلاس درس درقالب 150 مدرسه باید تخریب و هزار و 486 مدرسه نیز درقالب 160 مدرسه باید مقاوم سازی شوند. این مسئول خاطرنشان کرد: اتمام پروژه‌های باقی مانده تخریبی به 450 میلیارد تومان و تکمیل پروژه‌های مقاوم سازی نیز به 160 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وجود 510 مدرسه دوشیفته درالبرز
وی درادامه به دوشیفته بودن تعداد زیادی از مدارس استان به خصوص درمناطق محروم اشاره کرد و گفت: هم اکنون دراستان هزارو 541 مدرسه وجود دارد که 510 مورد از آنها دو شیفته هستند. بهرامی ادامه داد: برای این که تمام مدارس استان تک شیفته شوند باید 510 مدرسه به مدارس فعلی اضافه شود که ساخت آنها یه هزارو 530 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تراکم بالای جمعیت درکلاس‌های درس مشکل‌ساز شده است
مدیرکل نوسازی مدارس البرز گفت: به جز مشکل دوشیفته بودن مدارس، بسیاری ازکلاس‌های درس مدارس با تراکم بالای دانش آموز مواجه هستند.وی اضافه کرد:‌ درکلاس‌های درسی که تعداد دانش آموزان از حد استاندارد بالاتراست تدریس سخت و سطح یادگیری پایین است. وی ادامه داد: برای این که بتوانیم تراکم کلاس‌های درس مدارس استان را به حد استاندارد برسانیم باید 300 مدرسه دیگر نیز ساخته شود. این مسئول گفت: ساختن این 300 مدرسه به بیش از 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز داردکه تامین آن کارساده‌ای به نظر نمی‌رسد.
450 مدرسه درالبرز به بازسازی نیازدارد
وی ادامه داد: با سپری شدن عمر مدارس، کلاس‌های درس موجود نیازبه بازسازی پیدا می‌کنند که این بازسازی‌ها نیز هزینه براست. بهرامی ادامه داد: هم اکنون 450مدرسه استان به بازسازی و خرید تجهیزات نیاز دارند که این اقدامات به 25 میلیارد تومان اعتبار نیازدارد.
ضرورت ساخت 114 مدرسه برای دانش‌آموزان ساکن در واحدهای مسکن مهر
وی درادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به تکمیل واحدهای مسکن مهر گفت: طبق بررسی‌های انجام شده برای هر 500 واحد از مسکن مهر باید یک مدرسه ساخته شود. مدیرکل نوسازی مدارس البرز افزود: تا کنون بیش از 100 مدرسه برای دانش‌آموزان ساکن در واحدهای مسکن مهر ساخته شده است ولی این تعداد کافی نیست و باید 114 مدرسه دیگر نیز ساخته شود.
ساخت هر مدرسه 3 میلیارد تومان اعتبارنیاز دارد
وی ادامه داد: به طور میانگین ساخت هرمدرسه سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد بنابراین برای ساخت این 114 مدرسه باید بیش از 342 میلیارد تومان بودجه کنار گذاشته شود.
رفع کمبود فضاهای آموزشی استان به سه هزار و 452 میلیاردتومان اعتبار نیازدارد
این مسئول گفت: برای این که مشکلات فضای آموزشی استان حل شود و وضعیت کیفی و کمی مدارس به سطح استاندارد برسد باید سه هزار و 452 میلیارد تومان اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس تخصیص یابد. وی یادآورشد: بدون شک تامین این اعتبار درشرایط فعلی به هیچ وجه ازعهده دولت برنمی‌آید بنابراین باید بخش خصوصی، خیرین و سایردستگاه ها نیز وارد عمل شوند. وی در پایان گفت: تحصیل دانش‌آموزان درمدارس استاندارد باعث شکوفا شدن استعدادها و توانانمندی‌هایشان می‌شود بنابراین باید موضوع رفع کمبودهای این حوزه را جدی گرفت و به سادگی ازکنارآن نگذشت.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود