14 آبان 1391
شماره خبر: 14346

جای خالی برگزاری جشنواره شمسه در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جای خالی برگزاری جشنواره شمسه در البرز

سپیدار آنلاین: جمعیت سه میلیونی البرز متشکل از قومیت و فرهنگ های مختلف ضرورت دگرگونی فرهنگی را می طلبد و جشنواره "شمسه" به عنوان الگویی تمام عیار می تواند ظرفیت های فرهنگی و هنری این استان را در حوزه تئاتر و... بروز و ظهور دهد.
سالها پیش بود که دروازه های شهر کرج بر روی مهاجران باز و بی محابا جمعیت به طرز روز افزونی بیشتر و بیشتر شد ؛ شهر همان شهر بود و این جمعیت بود که بر تار و پود بدنه شهری ساکن می شد؛ آن روز هیچگاه تصور نمی رفت که روزی جمعیتی سه میلیونی با فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها مردمان استان البرز را تشکیل دهند. دیگر کرج آن شهر قدیمی نبود که روزی محلی برای استراحت و تفرج محسوب می شد؛ باغ ها و درخت ها جایشان را به علمک های دیلاقی دادند که سربه فلک می کشید، هر درخت جای خود را به یک خانه داد و اینگونه بود که کرج مامنی شد برای مردمان 30 استان کشور؛ شهری که به فرموده مقام معظم رهبری " ایران کوچک" نام گرفت. شهری در طول دو دهه با مهاجرانی غریبه از هم شکل گرفت که امکان هر گونه مشارکت اجتماعی را هم سلب می کرد. اینگونه بود که حس تعلق به کوی و برزن، محله و شهر وحتی مسئولیت پذیری در اجتماع شهری تنها واژه های پر طمطراقی بود که در هیاهوی زندگی مهاجران غریب گم می شد. در این بین لازم است مدیریت شهری به عنوان مهمترین نهاد در اجتماع شهری پا را فرا تر از وظایف ذاتی خود قرار دهد وبیشتر در حوزه مسائل فرهنگی ورود پیدا کند.مشارکت مردمی در شهر مهمترین رویکردی است که باید به آن پرداخته شود؛ کارکرد مهمی که می تواند معضلات و نواقص موجود را شناسایی کرده و با کار فرهنگی به کنترل و ایفای نقش از سوی جامعه مهاجر بپردازد. برگزاری سلسله آموزش های شهروندی در قالب برنامه های مختلف فرهنگی از جمله تجاربی است که در دو سال اخیر شاهد آن بوده ایم.شاید اکنون زمان آن فرا رسیده باشد تا با تجربه های بدست آمده در این حوزه دگرگونی فرهنگی در مناطق 12 گانه شهرداری کرج و در نگاه کلی تغییر بنیادینی درساختار فرهنگی استان البرز روی دهد. جشنواره شمسه که رویکرد جدیدی را با مشارکت مردم و نهاد شهرداری ایجاد کرده است سعی دارد هنر تئاتر را با همکاری شهرداری به دل شهر بیاورد و در کنار آن از سایر هنرها برای رونق بخشی به شهر بهره بگیرد.
جشنواره شمسه تئاتر را به شهرداری می آورد
در این رابطه استاد صمد چینی فروشان عضو کانون جهانی منتقدان تئاتر و عضو شورای نظارت تئاتر استان البرز از جشنواره ای محله ای در نقاط مختلف شهر تهران یعنی جشنواره " شمسه" خبر می دهد و در همین راستا می گوید: " شمسه" یعنی نهادینه شدن تئاتر در شهرداری طی یک دوره و شکوفا ساختن تئاتر در محلات تا رکود حاکم بر این هنر رونق دوباره بگیرد و روح تازه ای به شهر ببخشد. اگر مروری بر عملکرد شهرداری تهران در خصوص برنامه های فرهنگی داشته باشیم بی شک" جشنواره شمسه" الگوی قابل توجهی برای پیاده سازی در شهر کرج ، شهری آمیخته از فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها خواهد بود. وی درباره جزئیات این جشنواره ادامه می دهد: جشنواره شمسه که اکنون دو ساله شده است در مناطق 22 گانه شهرداری تهران با درگیر ساختن جمع کثیری از خانواده های متشکل از طبقات فرهنگی و قومیتی، داشته های فرهنگی مردمان هر محله را در جامعه شهری مشهود و ملموس ساخته است. چینی فروشان می گوید: در قالب این جشنواره موضوعات مختلفی هم مانند قرآن و نهج البلاغه، شعر و ادب و مقاله، موسیقی، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و تندیس، عکاسی، فیلم و گرافیک توسط هنرمندان هرمحله به تصویر در می آید. وی با اشاره به مصداق عینی این هنرها در سطح شهر ادامه می دهد: مثلاً بخشی از نقاشی های دیواری محله ها توسط همین هنرمندان خلق و به تصویر کشیده شد و تغییری قابل توجه به فضای بصری شهر بخشید؛ این استقبال تا حدی وجود داشت که شهرداری تهران بخشی از نقاشی های دیواری را نیز به همین هنرمندان محله ها واگذار کرد. در حوزه عکاسی هم عکاسان محله ای به میدان آمدند و خلاء های فرهنگی شهر، زیبایی و زشتی های محله خود را به تصویر کشیدند تا مسئولان شهری با آگاهی از معایب هرمحله با کمک مردم در صدد رفع آنها برآیند.
جشنواره شمسه به تئاتر البرز رونق می بخشد
این پیشکسوت تئاتر، جشنواره شمسه در بخش تئاتر را نیز الگوی شاخصی برای رونق بخشی فعالیت تئاتری در استان ذکر کرد و گفت: استقبال از جشنواره تئاتر شمسه در 374 محله شهر تهران به نحوی بود که بالغ بر 6 هزار و 900 نفر در قالب 390 گروه نمایش شناسایی و ساماندهی شد. آن طورکه چینی فروشان می گوید بر اساس این رویکرد در واقع می توان از مشارکت جمعی شهروندان از طریق اجتماعات تئاتری و طرح مشکلات و نیازهای محلات به شناسایی استعدادهای هنری نهفته در جمعیت متنوع شهر کرج پرداخت و فرصتی برای شکوفایی خلاقیت های نمایشی شهروندان ایجاد کرد. در واقع رفع معضلات و نابسامانی های نهفته در شهر با مشارکت شهروندان از این طریق میسر خواهد شد و دیگر تئاتر تنها عرض اندام هنرمندان نمایش نخواهد بود بلکه در دل محله ها و نقاط گوناگون شهر نقشی فرهنگی – اجتماعی پیدا خواهد کرد. چینی فروشان تاثیر این مشارکت را تا حدی دانست که مدیران شهری را بر آن داشته تا دو مجموعه تئاتر فاخر در شهر تهران احداث کنند. عضو شورای نظارت تئاتر استان البرز اظهار داشت: با این الگو و با توجه به اینکه اکنون استان البرز با وجود مجموعه تئاتر شهر فاقد یک سالن حرفه ای است در صورت مشاهده مشارکت گروه های تئاتری می توان بسترهای داشتن سالنهای حرفه را در سطح شهر کرج فراهم و تئاتر حرفه ای را با رونق سالنها تجربه کرد. چینی فروشان با اشاره به کارکرد این جشنواره افزود: جشنواره شمسه با رویکرد محله گرایی در صدد تقویت احساس تعلق در شهروندان است و چنانچه ارتباط با دیگر نهاد و سازمان ها بیشتر شود ضمن ایجاد همدلی، شهر به شکل مطلوبی اداره می شود و در برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی کمتر شاهد جزیره ای عمل کردن از سوی دستگاه های متبوع خواهیم بود. وی جشنواره شمسه را به عنوان یک راهبرد فرهنگی می داند که می توان از طریق آن با تکیه بر توسعه کالبدی ،به توسعه پایدار شهری نیز پرداخت و دگرگونی فرهنگی در کلانشهر کرج از طریق این جشنواره ایجاد نمود.
مدیریت فرهنگی شهر با رسانه ها پر رنگ تر می شود
داور جشنواره های مختلف تئاترکشور در ادامه به نقش مدیریت فرهنگی در شهرداری و بهره گیری از رسانه ها در زمینه توسعه شهر هم اشاره کرد و گفت: این جشنواره در راستای تغییر شعار تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی است و اگر تا دیروز جابجایی صرف زباله و تمیز نگه داشتن شهر با و... در شهرداری محور بود؛ امروز مدیریت فرهنگی نقش استراتژیکی پیدا کرده است و قطعاً برای عبور از مشکلات موجود در کلان شهری مانند کرج باید از فرهنگ و رسانه برای اشاعه هر چه بهتر این رویکرد بهره گرفت. آنچه از این گفتگو بدست آمد این بود که با برپایی این جشنواره در هر محله به نحو خلاقانه ای بانک جامعی از هنرمندان در مناطق مختلف نیز تهیه خواهد شد.مدت ها است که استان البرز نقشه راه فرهنگی ندارد، هنوز بانک اطلاعاتی از هنرمندان این استان بدست نیامده و آنچه جمع شده تنها داشته هایی پراکنده و ناقص بوده است. به واقع اجرای این الگو و برگزاری جشنواره ای مشابه آنچه ذکر شد در کلانشهرکرج که نیازمند نقشه راه فرهنگی است با مشارکت مجموعه کلان شهرداری کرج و با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی که به تهیه اطلس فرهنگی استان منتج می شود در این راستا مثمر ثمر و راهگشا خواهد بود.
وقتی هنرمندان از کنج خانه ها به دل شهر می آیند
در پایان باید گفت برپایی این جشنواره می تواند گامی در جهت شناسایی هنرمندان کرج و استان البرز در حوزه های مختلف قرآن و نهج البلاغه، نقاشی، عکاسی، موسیقی، تندیس و..... بالاخص تئاتر باشد تا هنرمندان از کنج خانه ها به دل شهر بیایند و با بهره گیری از توانایی های آنها در حوزه های مختلف شهر استفاده شده و در مشارکت با شهرداری چهره متفاوتی به شهر کرج بخشیده شود. هنرمندانی از 30 استان کشور که اگر در هر محله شناسایی شوند و هنرهایشان بروز و ظهور یابد به واقع انقلابی فرهنگی را در استان البرز" ایران کوچک" ایجاد خواهند کرد. جشنواره شمسه به نوعی می تواند فرهنگ را به عنوان مهمترین وجه وحدت تعامل و همزیستی مسالمت آمیز بین مردمان یک شهر ایجاد کند و باب همگرایی را میان خانواده از طریق فرهنگ و هنر میسر سازد؛ همچنین برگزیدگان این جشنواره نیز می توانند به عنوان رابطان فرهنگی و اجتماعی در محلات مختلف با شهرداری ارتباط داشته باشند.
مسئولان فرهنگی البرز دست بکار شوند
امید می رود مجموعه مدیریت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج به عنوان اصلی ترین نهاد مرتبط با همکاری سایر مدیران ارشد حوزه فرهنگ و هنر در این استان نسبت به برگزاری این جشنواره برای رونق بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح شهر اقدام کنند.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود