23 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142006

ابتکار عمل اهالی مسجدی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ابتکار عمل اهالی مسجدی در کرج


برای نخستین بار نمازگزاران مسجد حضرت ابوالفضل (ع) دولت آباد کرج با ورزش به مهمانی خدا می روند و نشان دادند تهذیب و ورزش می توانند دو یار خوب برای تعالی همزمان جسم و روح باشند.
«ورزش کردن در محیط های حرفه ای ورزشی مستلزم داشتن وسایل خاص است» این تفکر برخی از افراد است که با ترسیم کردن چنین خط قرمزهای در واقع به ورزش خیانت می کنند. حال عده ای این چارچوب را تغییر داده اند و با حرکت به سمت فرایندی تابوشکن به دنبال تغییر مختصات این نگاه و خط فکری اند. آمده اند بگویند ورزش آن هم از نوع همگانی می تواند در هر محیط و فضایی مورد توجه قرار گیرد و انسان را به خود جلب کند تا در نهایت اثرات مثبت آن بر سلامتی جسم و شادابی روح و روان متبلور شود. اهالی مسجد حضرت ابوالفضل( ع) محله دولت آباد کرج همان عده ای هستند که به دنبال کمرنگ کردن این خطوط خود ساخته اند. آنها با بردن ورزش به مسجد محله خود می خواهند تعالی روح و جسم را باهم داشته باشند. در آستانه اذان مغرب به محله دولت آباد کرج رفتیم، تا با متولی چنین رخ داد ورزشی مذهبی بیشتر آشنا شویم. علیرضا خیری پیشکسوت فوتبال کرج بانی ورزش در میان صفوف نمازگزاران مسجد حضرت ابالفضل (ع) است. خیری سالها در فوتبال این کشور توپ زده است و در حال حاضر همچنان با نشاط و شادابی خاص خود ورزش می کند.
اثرات مثبت ورزش در میان نمازگزاران میانسال
از خیری در خصوص دلایل اینکه چرا به این نتیجه رسید که ورزش را به محیط مسجد بیاورد، می پرسیم؟ وی می گوید: از وقتی یادم می آید در زمین های فوتبال ورزش کرده ام و به یاد ندارم روزی از ورزش دور بوده باشم. معتقدم ورزش می تواند تاثیرات شگرفی بر ابعاد مختلف زندگی بگذارد. در فضای مسجد و در هنگام نماز جماعت، خیل زیادی از اهالی محل را می دیدم که به هنگام نماز به سختی به رکوع و سجود می روند و اعمال نماز خود را با دشواری انجام می دهند. این فکر به ذهنم رسید که ورزش همگانی و نرمش را به فضای مسجد بیاوریم. وی در ادامه می گوید: موضوع را با امام جماعت مسجد و هیئت امنا در میان گذاشتم و پس از بررسی های نهایی به این نتیجه رسیدیم که ورزش می توانند شادی وصف ناپذیری را در میان نمازگزاران ایجاد کند.خیری می افزاید: در حال حاضر ۱۷ ماه است ورزش همگانی را در طول هفته و پس از اقامه نماز برای اهالی اجرا می کنیم و اثرات مثبت آن را در بسیاری از نمازگزاران دیده ایم.
ورزش را می توان در هر مکان و زمانی انجام داد
وی به مشارکت مردم و پذیرفتن این مهم که می توان از فضای مسجد برای فعالیتی غیر از عبادت و ادای فریضه نماز بهره گرفت اشاره می کند و می گوید: در ابتدا مقاومت هایی از سوی اشخاص صورت گرفت عده ای با بیان اینکه فضای مسجد جای این کارها نیست ما را مورد نکوهش قرار دادند و این اقدام ما را نادرست دانستند اما ما به کارمان ایمان داشتیم و به خروجی و اثراتش برای ارتقا سلامت اهالی معتقد بودیم بنابراین با جدیت آن را دنبال کردیم و امروز با گذشت نزدیک به یک سال و نیم همه چیز روال عادی به خود گرفته و در زمان های مشخص در طول هفته اهالی می آیند و پس از عبادت در خانه خدا تن و جسم خود را به نسیم ورزش می سپارند و با روح و جسمی صیقل یافته به منازل خود می روند. خیری توصیه ای هم برای سایر مساجد دارد و می گوید: ما این کار را شروع کردیم تا اهمیت ورزش را به همگان ثابت کنیم و بگوییم ورزش را می توان در هر موقعیت مکان و زمانی انجام داد در عین حال معتقدیم مساجد می توانند محرک خوبی برای پرداختن اهالی به ورزش آن هم از نوع همگانی باشند و هسته ای شوند برای جلب مردم به ورزش شهروندی. این پیشکسوت کرجی در پایان تحقق این اتفاق خوشایند را در چند عامل تفسیر می کند و می گوید: درکنار همراهی اهالی محل کمک و همدلی امام جماعت مسجد در اجرای این برنامه ستودنی است. حاج آقا یزدی به واقع برای عملی شدن این موضوع خود به میدان کار آمد و سهم ویژه ای در اجرایی شدن آن داشت و از این بابت ایشان شایسته تقدیر و تکریم اند. فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ امام جماعت جوان و شاداب مسجد حضرت ابوالفضل (ع) هم رفتیم و از این حرکت فرهنگی ورزشی پرسیدیم.
جلب توجه مردم به ورزش از طریق مساجد اثر گذار است
حجت الاسلام علی یزدی ورزش را هم یک عنصر اثرگذار برای ارتقاء سطح سلامتی دانست و اظهار کرد: مساجد همواره در کشورمان محیطی برای پیوند بیشتر ساکنین محل بوده و حلقه وصلی برای نزدیک شدن محسوب می شوند. ما نیز در مسجد محله دولت آباد سعی کرده ایم نگاهی موثر به ابعاد زندگی اهالی داشته باشیم و در حد توانمان آنها را در حل مشکلاتشان یاری دهیم. وی که خود از ورزشکاران پیشکسوت رزمی کار محسوب می شود، گفت: ۴ سال پیش برای هدایت نوجوانان و جوانان محل تیم های ورزشی مسجد را راه اندازی کردیم و با تاسیس باشگاه فاتح کرج جمعی از نونهالان و نوجوانان را در قالب تیم های ورزشی به مسابقات اعزام کردیم که حاصل آن کسب عناوین برتر دو تیم از ۵ تیم تشکیل شده در لیگ فوتسال البرز بود. امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) کسب عنوان قهرمانی در مسابقات فوتسال کانون های فرهنگی ورزشی مساجد استان در دو سال اخیر را دیگر موفقیت این مسجد در حوزه ورزش عنوان کرد و افزود: در کنار این برنامه ریزی برای جوانان با پیشنهاد پیشکسوت فوتبال تصمیم گرفتیم ورزش همگانی را نیز برای اهالی محل راه اندازی کنیم و در قالب نرمش های چند دقیقه ای پس از اقامه نماز نشاط و شادابی جسمی را نیز در کنار تعالی روح به نمازگزاران هدیه کنیم. وی با ابراز خرسندی از این تصمیم گفت: ۱۷ ماه از آن تصمیم گذشته و خوشحالم که این مسجد با پیشتازی در این حرکت فرهنگی کارکردهای بالای مساجد در ابعاد مختلف زندگی را به منصه ظهور گذاشته است. حجت الاسلام یزدی در پایان با قدردانی از همراهی اهالی محل برای تحقق این اتفاق فرهنگی - ورزشی مهم، گفت: ما پیشنهاد این کار را دادیم و اهالی با عمل کردن به آن یک سنت ارزشمند را پایه ریزی کردند. امیدواریم در سایر مساجد هم ورزش همگانی مورد توجه قرار گیرد و روزی شاهد جلب مردم به ورزش از طریق مراکز اثر گذاری مانند مساجد باشیم. در روزهایی که سبک زندگی و نوع زیست مردمان در شهرهای بزرگ تحرک و پویایی را از آنها گرفته و آنها را اسیر بسیاری از بیماری ها کرده است ورزش می تواند یک سد و مانعی بزرگ برای دور شدن از درد و غم ناشی از بیماری باشد و در این میان مساجد و تکایا می توانند محیط های مناسبی برای ترغیب مردم به ورزش باشند. بزرگان دین همواره انسان را به توجه به جسم مادی در کنار تعالی روح و روان سفارش کرده اند. از جسم به عنوان قالب روح یاد کرده اند و تاکید داشته اند روح در جسمی سالم و با نشاط و به دور از رخوت و سستی متعالی می شود. در تفاسیر بزرگان دینی آمده است؛ اگر می خواهید به خالق و معبودش نزدیک شوید و رنگ و بوی خدایی بگیرید داشتن جسمی سالم ضروری است و همین استنباط می تواند مقوله ورزش و سلامت نگه داشتن بدن را در نزد ما به درجه بالایی از اهمیت برساند. متولیان مسجد حضرت ابوالفضل (ع) دولت آباد کرج با بردن ورزش به میان صفوف نمازگزاران نشان داند تهذیب و ورزش می توانند دو یار خوب برای تعالی همزمان جسم و روح باشند. امیدواریم این حرکت فرهنگی الگو و نمادی بشود برای سایر مساجد پر شمار این شهر، استان و کشور تا طیف بیشتری از مردم را به سمت فعالیت ورزشی سوق دهند و سلامتی جسم را در سبد کسانی قرار دهند که به نیت ارتباط بهتر با خالق به خانه خدا می آیند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود