9 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141213

میدان های ورزشی چشم انتظار بازگشت کارگران

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

میدان های ورزشی چشم انتظار بازگشت کارگران


تزریق ورزش در میان قشر کارگری کاهش تنش های روانی را بدنبال دارد به همین منظور برای بالا رفتن میزان بهره وری در تولید، میدان های ورزشی چشم انتظار کارگران مشغول کار هستند.
ورزش عاملی برای سلامتی و شادابی است. این جمله برای همگان آشناست. کارشناسان، ورزش را در میان اقشار مختلف جامعه از جمله کارگران عاملی برای بهبود تولید و بالارفتن بهره وری می دانند و همواره از کارفرمایان و صاحبان کالا و خدمات خواسته اند در کنار توجه به بسته های رفاهی که برای کارکنان خود در نظر می گیرند نگاه کاربردی به ورزش هم داشته باشند و آن را در برنامه های خود بگنجانند تا در نهایت شادابی و نشاط کارکنان اثر خود را در تولید نشان بدهد. در کشورمان این موضوع چند سالی است بیش از گذشته مورد توجه واقع شده و کارفرمایان با نگاهی جدی تر تزریق ورزش و فعالیت های مرتبط با آن را در میان کارگران و کارمندان خود در دستور کار قرار داده اند. اما این موضوع مخالفان و موافق خاص خود را دارد و فرایند آوردن ورزش به محیط کار و تولید همواره مورد اعتراض و تایید طیف های مختلف بوده است. برخی بر این باورند که آمدن ورزش به محیطی که زمان کار و اشتغال نیروست موجب بر هم خوردن تمرکز کارگر و در نهایت پایین آمدن بهره وری می شود و عده ای دیگر قرار گرفتن ورزش در برنامه های کاری کارکنان را عاملی در جهت مضاعف شدن نشاط و شادابی و در نهایت توسعه کمی و کیفی اهداف آن واحد تولیدی و خدماتی می دانند. تمامی این نقطه نظرات و نگاه های متفاوت ما را بر آن داشت در آستانه روز جهانی کارگر به سراغ متولیان ورزش کارگران البرز برویم و با آنها از کم و کیف فعالیت های ورزشی در این حوزه به گفتگو بنشینیم.
مشکلات کارگران در حوزه های اجتماعی رصد می شود
معاون رفاه و امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در خصوص جایگاه ورزش در میان کارگران و باید و نباید های آن گفت: ما در معاونت امور اجتماعی در سه بخش مستقل تلاش می کنیم و مشکلات کارگران در حوزه های اجتماعی را رصد کنیم و برای رفع آنها گام برداریم و ورزش به عنوان یک محور کاری مهم همواره مورد توجه جدی ما بوده است. حسین فلاح نژاد ادامه داد: ما بر این باوریم توسعه ورزش در میان قشر کارگر علاوه بر ارتقاء سلامت و بهره وری موجب کاهش تنش های روانی در کارگران به واسطه دشواری های کار می شود و بر همین اساس وزارت کار از بدو تاسیس خود ورزش را یکی از محورهای کاری خود قرار داده و به آن اهتمام ویژه داشته است. وی با بیان اینکه در این بخش دو رویکرد را دنبال می کنیم گفت: اول مسابقات و برنامه هایی است که این اداره کل بر اساس تقویم ورزشی در سطح استان برگزار می کند و شرکت ها و واحدهای تولیدی با تشکیل تیم در آن حاضر می شوند و دوم ترغیب واحدهای تولیدی به برگزاری مسابقات درون کارخانه است تا در بعد همگانی ورزش گام های موثرتری برداشته باشیم. فلاح نژاد ادامه داد: در رویکرد دوم به نظر می رسد کارخانجات علاقمندی بیشتری به مشارکت داشته باشند چرا که نیاز به خروج کارگر از محیط کار نیست و فضای کاری کمتر دستخوش اختلال می شود.
سطح فعالیت ورزشی در واحدهای تولیدی البرز نسبت به استان های دیگر قابل قبول است
معاون اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرز سطح فعالیت ورزشی در واحدهای تولیدی این استان نسبت به استان های دیگر را قابل قبول دانست و گفت: با نقطه مطلوب فاصله داریم اما تلاش کرده ایم پس از افت محسوسی که در خلال سالهای ۹۱ تا ۹۳ در بحث ورزش کارگران داشتیم شرایط را بهبود ببخشیم و بر همین اساس سال گذشته گام های خوبی در جهت برگزاری مسابقات استانی در رشته های مختلف برداشتیم. وی با طبقه بندی علاقمندی کارفرمایان به سه دسته مختلف گفت: در این بخش با سه گروه از مدیران مواجهیم گروهی بسیار علاقمند به ورزش هستند و همواره در برنامه های مختلف استانی با تشکیل تیم های ورزشی مشارکت جدی و پررنگ دارند. این مدیران حتی در محیط کارخانه اقدام به احداث فضاهای ورزشی کرده اند و از بیرون شرکت فضاهای را اجاره کرده اند تا کارگران شان بتوانند ورزش کنند. گروهی دیگر با پرداخت ریالی هزینه ورزش خود را وارد فرایند تامین فضای ورزشی نکرده اند و با انداختن توپ به زمین کارگر دست او را برای ورزش کردن و یا نکردن باز گذاشته اند و در نهایت برخی کارفرمایان نیز متاسفانه نگاهی جدی به ورزش ندارند و در این حوزه بسیار منفعل هستند و گاها در پاره ای موارد مقاومت هایی را در جهت حضور نیروهایشان در مسابقات و رویدادهای ورزشی نیز داشته اند. فلاح نژاد از رصد فعالیت شرکت های مختلف در حوزه ورزش برای معرفی کارآفرینان و کارگان برتر خبرداد و گفت: ما در دو مراسم سالیانه که با عنوان امتنان از کارآفرینان و کارگران برتر برگزار می شود مولفه ورزش را به عنوان یکی از معیارهای ارزشیابی مدنظر قرار داده ایم و بر این اساس برترین های را مورد تقدیر قرار می دهیم. وی در انتها با بیان اینکه اداره کل استان البرز سیاست گذاری هایش را برای رونق هر چه بیشتر ورزش پایه ریزی کرده است گفت: ما همواره تلاش کرده ایم با تدوین برنامه های متنوع مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی را ترغیب به حضور فعال تر در ورزش کنیم با این حال موانع و مشکلاتی در واحدهای تولیدی و خدماتی به خصوص در این دو سال ایجاد شده که تا حدی ورزش را از اولویت های آنها خارج کرده است و این وظیفه ما را دو چندان می کند تا تلاش بیشتری کنیم و طیف بیشتری از کارگران را درگیر ورزش نماییم. در ادامه رییس اداره فرهنگی ورزشی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به بیان اقدامات صورت گرفته در حوزه ورزش کارگران کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته توانستیم با همراهی مدیران اداره کل استان برنامه های خوبی را در ورزش کارگران به اجرا در آوریم و به نسبت سال قبل آن جهش خوبی داشته باشیم. خلیل عبدالهی افزود: ما سال گذشته در ۱۶ رشته ورزشی و با ۶۵ ورزشکار در المپیاد کشوری در استان مازندران شرکت کردیم و در نهایت عنوان ششم کشور را در رده بندی نهایی کسب کردیم که عنوان ارزشمندی برای البرز محسوب می شود . وی با اشاره به امکانات سخت افزاری مناسب کارگران در مجموعه امام خمینی کرج گفت: با بهره برداری از استخر مدرن مجموعه و سالن تیراندازی و بدنسازی در سال گذشته در حال حاضر امکانات خوبی در این مجموعه برای کارگران مهیا است و ما این توقع را داریم تا کارخانجات و واحدهای تولیدی استان با جدی گرفتن ورزش همکاری بیشتری با ما داشته باشند و از ظرفیت های خالی موجود در این مجموعه بهره بگیرند.
ادارات شهرستانها مکلف به ساختار سازی برای توسعه ورزش کارگان شده اند
عبدالهی فعال سازی ورزش در شهرستان های استان البرز را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: ادارات شهرستانها مکلف به ساختار سازی برای توسعه ورزش کارگان شده اند و امسال با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری می کنیم تا طیف بیشتری از کارگان را جذب ورزش و فعالیت های بدنی کنیم. رئیس اداره فرهنگی ورزشی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرزاز تشکیل هیئت ورزش های کارگران استان البرز هم خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت فدراسیون ورزش کارگران در کشور ملزم به ایجاد هیئت استانی با همکاری اداره کل وررش البرز هستیم و امیدوارم ایجاد این تشکیلات به نزدیک شدن مجموعه ورزش استان با کارگران کمک شایانی کند. با تمام آنچه متولیان ورزش کارگران استان بیان داشتند می توان اینگونه استنباط کرد که ورزش هنوز به شکل جدی مورد توجه مدیران و کارفرمایان قرار نگرفته و کارگران برای حضور در ورزش و فعالیت های مرتبط با آن با موانع بیشماری روبرو هستند. در پایان باید گفت؛ کارگران همچنان مشغول کارند و باید برای رسیدشان به میدان ورزش و بهره مندی از فواید فعالیت های ورزشی جدی تر تلاش کرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود