4 اسفند 1393
شماره خبر: 138150

هیاهوی ترافیک با صدای قدم های بهار به آرامش می رسد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

هیاهوی ترافیک با صدای قدم های بهار به آرامش می رسد


با توجه به جمعیت میلیونی مقیم و غیر مقیم کلانشهر کرج، حدود سه سالی است که با تصمیمات مدیریت شهری و پلیس راهور و مصوبه شورای ترافیک استان البرز، طرح زوج و فرد، تردد خودروها را در محدوده هایی از مرکز شهر ممنوع کرده است.
در سالهای اخیر افزایش جمعیت ساکن، مسافران و وسائط نقلیه در کلانشهر کرج، مسئولان ارشد شهری را به این فکر انداخت تا با اتخاذ تصمیماتی کارشناسانه، محدوده های ترافیکی خاصی را در ایام پایانی سال به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان مشخص کنند. ایجاد امکان تردد مناسب و روان برای شهروندان در روزهای پایانی سال که به دلیل افزایش حضور خودروها در شبکه معابر شهری شاهد ترافیک سنگین و کندی حرکت وسایط نقلیه هستیم، هدفی ایست که تنها با اتکا به اجرای طرح زوج و فرد خودروها شدنی است و از این رو، این گزینه روی میز دولت و مدیریت شهری کرج قرار گرفت. به این ترتیب از سال 91 و در ایام پایانی سال، طرح ترافیکی زوج و فرد برای تردد آسان شهروندان و وسایل نقلیه در سطح شهر بوِیژه هسته مرکزی اجرایی گردید که بر اساس آن خودروها در ساعات مشخصی از شبانه روز و صرفا بر اساس زوج یا فرد بودن پلاک خودرو قادر به رفت و آمد در محدوده های اجرای طرح هستند. البته این قانون استثناعاتی را نیز برای خودروهای دارای مجوزهای تردد و همچنین ماشین آلات امدادی و خدمات رسان در نظر گرفته است تا روند خدمت رسانی به شهروندان دچار وقفه نشود. بر این اساس، در اسفند ماه سال 91 با اعلام مسئولان شهری، طرح ترافیکی به صورت زوج و فرد از ساعت 6 صبح تا 20 شب در کرج آغاز گردید که این رویه در دهم اسفند ماه سال 92 از ساعت 14 الی 20 نیز با توجه به تاثیر مثبت اجرای این طرح در سطح شهر، یکبار دیگر توسط شورای ترافیک استان اتخاذ و اجرایی گردید. حال آنکه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج از آغاز طرح زوج و فرد در روزهای پایانی سال 93 در این کلانشهر خبر داده و این طرح از ۱۵ اسفند ماه از ساعت ۱۶ لغایت ۲۱ شب در کرج اجرایی می شود. محدوده های طرح ترافیک در کرج تا به امروز که سه سال از اجرای آن می گذرد، بیشتر در محدوده هایی اجرایی شده است که بالاترین بار ترافیکی را داشته اند که از این جمله می توان به مسیرهای میدان توحید، میدان قدس، سه راه نهضت، بلوار چمران، بلوار شورا، تقاطع غیرهم سطح جانبازان، بلوار کاج، تقاطع غیرهم سطح آزادگان، بلوار شهید مطهری، تقاطع شهدای روحانی، بلوار جمهوری، میدان سپاه، میدان والفجر، بلوار علامه جعفری و چهاراه دولت آباد اشاره کرد.
تا به امروز نیز نحوه اطلاع رسانی اجرای طرح زوج و فرد در کرج با نصب تابلو، بنر، توزیع بروشور و یا از طریق طریق رسانه های عمومی و صدا و سیما مثبت بوده و به وسیله عملیاتی شدن این طرح، کاهش مشکلات و معضلات ترافیکی به ویژه در هسته مرکزی شهر کرج در روزهای پایانی کاملا مشهود می باشد. می توان گفت در طول دو سال گذشته طی ارزیابی های صورت گرفته بیش از ۷۰ درصد از شهروندان و رانندگان از برگزاری این طرح و برقراری نظم در سطح شهر ابراز رضایت داشتند. از جمله نکاتی که به منظور بازدهی بیشتر این طرح می توان به آن اشاره کرد؛ استفاده از دوربین های کنترل ترافیک شهری و مکانیزه شدن این عملیات به جای بکارگیری از پتانسیل نیروهای فیزیکی و ارتباط مستقیم پلیس با مردم است که این رویه قرار است با قول هایی که از سوی مسئولان شهری داده شده است، در سال آینده به اجرا در بیاید و قطعا نتایج بسیار خوبی را هم حاصل خواهد کرد. افزایش بهره گیری از خدمات حمل و نقل عمومی نیز در پیشرفت این طرح بسیار موثر خواهد بود و اجرای طرح ترافیک علاوه بر کاهش تبعات و پیامد های سوء ترافیک، نقش بسزایی در افزایش استقبال شهروندان در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس دارد، این در حالی ایست که در زمان اجرای طرح مذکور از سوی سازمان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری کرج به ناوگان اتوبوسرانی و ظرفیت ناوگان تاکسیرانی افزوده گردیده است. گفتنی است استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل نیز در شرایط نامساعد جوی و بروز آلودگی های زیست محیطی یکی دیگر از کارکردهای مهم اجرای طرح زوج و فرد در استان البرز خواهد بود که این امر از اهمیت بسیاری برای شهروندان برخوردار بوده است. دیگر اینکه طرح زوج و فرد برای محقق شدن اهداف خود که از بین بردن معضلات ترافیکی است، نیازمند اجرای دائمی در طول سال می باشد و اینکه اگر تنها در ماه پایانی سال اجرا گردد، این معضل را تنها در بازه زمانی کوتاهی حل خواهد کرد. این موضوع نیز با توجه به سخنان مسئولان شهری مبنی بر نصب تابلوهای تعیین محدوده طرح ترافیک (زوج و فرد خودروها) به صورت دایمی، خرید و نصب کامل دوربین‌های مدار بسته توسط مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج و انجام هماهنگی های لازم با استانداری، فرمانداری و پلیس راهور استان البرز در سال پیش رو امید بخش آن است که این طرح از سال دیگر بطور کامل در ایام سال اجرا می شود. همچنین خبرها حاکی از آن است که مدیریت شهری کرج تمهیداتی جهت جلوگیری از تردد غیر ضروری خودروها در شبکه معابر شهری اندیشیده است تا با کاهش ترافیک و اعمال مدیریت لازم در این حوزه، ارتقای سطح سلامت اجتماعی و شهری را در سطح شهر ایجاد نماید. شایان ذکر است رسیدن به نقطه ایده آل و رفع حداکثری بحران ها و تبعات ناشی از معضل ترافیک از مهمترین برنامه ها و سیاست های مسئولان و مدیران شهری است که به تبع اهمیت این موضوع، نسبت به برنامه ریزی های متعدد در بخش های مختلف و مرتبط با موضوع ترافیک و تسهیل آن اقدام می کنند.
شایسته است مسئولان امر فقط به صورت مقطعی به اجرای طرح ترافیک در سطح کلانشهر کرج نپرداخته و در پی طرح تولید وسائط نقلیه برقی و طرح گسترش انبوه وسائط نقلیه برقی عمومی باشند، در این صورت امکان کاهش شدید آلودگی و تردد به صورت عمومی و نه تک سرنشین در همه مناطق شهر بوجود خواهد آمد. اما در پایان می توان به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر که ترافیک یکی از اساسی‌ترین مشکلات کلانشهرها و معضل بزرگ جهانی است، تنها همت و تصمیمات مسئولان در راستای حل این مشکل بزرگ کارساز نبوده و به همکاری شهروندان و رفتارهای مسئولانه و منطقی آنها نیز نیاز دارد تا به این ترتیب بتوان به ایده آل شهری در زمینه کاهش بار ترافیکی دست پیدا کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود