4 بهمن 1393
شماره خبر: 136239

بیمارستانی که تفریحگاه می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بیمارستانی که تفریحگاه می شود


فروش تجهیزات بیمارستان کوثر کرج پس از دو سال تعطیلی آن هم به علل نامعلوم مانند زخمی کهنه سر باز کرده است و واین اتفاق به همراه ضعف کلی زیرساختها باعث شده است که ضربان درمان در البرز کُند بزند.
بیمارستان کوثر در زمینی به وسعت 37 هکتار متعلق به سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح بود که مقرر شده بود با مشارکت گروه پارسیان 200 هکتار از این زمین با 4 هزار متر زیربنا و بالغ بر 25 میلیارد تومان هزینه‌های جانبی ایجاد شود، سال 90 در منطقه حصارک کرج که به واقع جزو مناطق محروم این کلانشهر محسوب می شود بیمارستان 100 تختخوابی کوثر احداث و به بهره برداری رسید، ولی شش ماه پس از افتتاح، دَر بیمارستان به دلایل نامعلومی به روی شهروندان کرجی بسته شد. در هفته گذشته تغییر کاربری و فروش تجهیزات این بیمارستان باعث نگرانی بسیاری از مردم و مسئولان منطقه شد چرا که در مدتی که بیمارستان کوثر تعطیل شده بود بسیاری از مدیران و متولیان بهداشت و درمان استان در تلاش بودند که دَر بیمارستان را به روی شهروندان گشوده شود. در این خصوص دکتر حمید درفشی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می دارد: بیمارستان کوثر سه سال پیش پس از رایزنی های بسیار و پیگیری های فراوان با خرید دستگاه های پیشرفته در منطقه محروم حصارک کرج افتتاح و راه اندازی شد.
درفشی ادامه می دهد: به رغم نیاز مبرم البرز به این بیمارستان در حدود دو سال است که درهای این بیمارستان به روی مردم بسته شده و در حال تخریب است.
استان البرز با کمبود 250 تخت دیالیز مواجه است
وی با بیان اینکه در حال حاضر به رغم مکاتبات فراوان و پیگیری نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، تجهیزات بیمارستان کوثر به سایر استان ها فروخته می شود، خاطرنشان می کند: این در حالی است که بیماران این استان از جمله بیماران سرطانی و اعصاب و روان و دیالیزی ناچار به مراجعه به استان تهران هستند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز در پایان با بیان اینکه با توجه به نرخ بالای مهاجرت های بی رویه به این استان کمبود ۲۵۰ تخت دیالیز به شدت محسوس است، می گوید: از مسئولان استان خواستاریم اجازه تخریب و فروش این بیمارستان را ندهند و از اموال مردم استان در مقابل سوءمدیریت ها جلوگیری کنند. با توجه به دغدغه های زیادی مانند ترافیک، آلودگی زیست محیطی، عدم همدلی برخی از مدیران، پروژه های نیمه تمام عمرانی که در گوشه و کنار شهر خاک به خورد مردم می دهند و غیره دغدغه دیگری که این روزها دل شهروندان را به درد آورده است تغییر کاربری ساختمان بیمارستان کوثر به مرکز تفریحگاهی و فروش آن به خریداران است. نباید از خاطر مسئولان این نکته دور بماند که؛ استان البرز معین استان تهران است و شاهراه مواصلاتی بیش از 12 استان کشور به پایتخت محسوب می شود، با توجه به آمار موجود تعداد تصادفات جادها کمتر از تعداد بیمارانی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند، نیست و این در حالیست که از 13 بیمارستان دولتی و خصوصی که در البرز وجود دارد ساختمان و تجهیزات 9 بیمارستان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد در اینجا این سوال مطرح است که چرا به راحتی بیمارستان 100 تختخوابی که می تواند بخش بزرگی از کمبودها در حوزه درمان را کاهش دهد تعطیل می شود؟
بیمارستان کوثر در صورت توافق مذاکرات به دانشگاه علوم پزشکی البرز تحویل داده می شود
مسئولان استانی در بسیاری از جلسات می گویند البرز در بخش بهداشت و درمان فقیر است، ولی متاسفانه از 9 بیمارستان مصوب دولت دهم تنها عملیات اجرایی 2 بیمارستان آغاز شده و روند ساخت این بیمارستان ها هم چنان با کُندی پیش می رود که حالا حالاها باید منتظر بود و نظاره کرد که در کدام یک از ماههای سال های آینده مردم روبان افتتاح این بیمارستان ها را به چشم خواهند دید. در این خصوص محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه کاربری زمین بیمارستان درمانی است، اظهار می دارد: این بیمارستان متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیست و به نیروهای مسلح تعلق دارد. کولیوند با اشاره به تعطیلی این بیمارستان می گوید: در حال مذاکره هستیم که بیمارستان کوثر به دانشگاه علوم پزشکی البرز تحویل داده شود. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تجهیزات بیمارستان فروخته شده است؟ بیان می کند: پس از تعطیلی این بیمارستان قطعا بسیاری از تجهیزات احتیاج به راه اندازی و به روز رسانی دوباره دارند و شاید متولیان فعلی تصمیم گرفته اند که تجهیزات را بفروشند.
میزان سرانه درمانی در البرز ضعیف است
این مسئول با اشاره به مذاکرات، پیرو مشخص شدن وضعیت این بیمارستان می گوید: در صورت توافق، این مجموعه به شرط تملیک در اختیار دانشگاه علوم پزشکی البرز قرار خواهد گرفت. کولیوند در پایان یادآور می شود: طبق مذاکرات مقدماتی در صورت توافق با نیروهای مسلح که متولی اصلی بیمارستان است به مدت 2 سال ساختمان بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی البرز اجاره داده می شود و پس از گذشت 2 سال با پرداخت هزینه کل این بیمارستان تحت تملک دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت. در ادامه محمدصادق باغستانی رئیس کمیسیون سلامت، ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر کرج نیز می گوید: با توجه به کمبودها در حوزه بهداشت و درمان در کلانشهر کرج، مدیریت شهری از هیچ تلاشی برای مشخص شدن وضعیت بیمارستان کوثر به نفع شهروندان البرزی، فرو گذار نخواهد بود. باغستانی با اشاره به اینکه بنیه کلانشهر کرج در حوزه بهداشت و درمان ضعیف است، می گوید: برای بالا رفتن سرانه درمانی در استان نوپای البرز همه باید دست در دست هم کمک کنیم. این مسئول تغییر کاربری بیمارستان کوثر را به ضرر شهروندان کرجی می داند و اذعان می دارد: مدیریت شهری در چارچوب مشخص شده آماده همکاری برای بالا رفتن سرانه درمانی برای شهروندان است.
ساخت و سازهای غیر مجاز در محوطه بیمارستان ادامه دارد
وی در پایان با اشاره به اینکه بیمارستان کوثر در اختیار تعاونی سازمان تامین اجتماعی و کارکنان نیروهای مسلح است، بیان می دارد: متاسفانه در حال حاضر در داخل محوطه بیمارستان ساخت و سازهای می شود که به نفع شهروندان نیست چرا که کاربری این بیمارستان درمانی است و هر گونه ساخت و ساز در محوطه این بیمارستان غیر مجاز خواهد بود. در پایان باید به سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوم مردادماه امسال به استان البرز اشاره کرد و گفت؛ دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در بازدید از بیمارستان های استان و در جمع اهالی رسانه از البرز به عنوان چهره واقعی بی عدالتی در بهداشت و درمان و ناکارآمدی نظام درمان یاد کرد و از نزدیک فرسودگی فضاهای درمانی این استان را مشاهده کرد. احداث سه بیمارستان 800 تخت خوابی در البرز پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر بود چرا که استان البرز معین پایتخت در شرایط بحرانی است. با توجه به پیشنهاد وزیر و همچنین محسوس بودن کمبودهای بهداشتی و درمانی در البرز نوپا سوالی که با گذشت بیش از دو سال از تعطیلی بیمارستان کوثر بی جواب مانده است این است که چرا این بیمارستان تعطیل شد؟


منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود