29 مرداد 1393
شماره خبر: 127733

گرایش روزافزون هنرمندان تئاتر البرز به کار در پایتخت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

گرایش روزافزون هنرمندان تئاتر البرز به کار در پایتخت


چهارمین جشنوارۀ تئاتر استانی البرزتا چند روز دیگر برگزار می شود و در همین حال برخی از هنرمندان تئاتر استان البرز مهمترین دغدغه جامعه تئاتر البرز را مطرح و خواستار خروجی کاربردی و عملیاتی برای جشنواره ها هستند.
بنا به گفته معاون هنری سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده چهارمین جشنواره تئاتر استانی البرز از 3تا 7 شهریورماه در البرز برگزار می‌شود. به همین بهانه مصمم شدیم تا از آخرین مطالبات اهالی تئاتر استان و چشم اندازهای موجود این هنر در البرز مطلع شویم. یک کارگردان و بازیگر تئاتر البرز در همین خصوص به ما می گوید: حالا که در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر در استانمان هستیم بایستی پرسیده شود که آیا جشنواره های پیشین چه خروجیِ مثبتی برای اهالی این رشته هنری در البرز داشته است؟ حسین حقیقی پور ادامه می  دهد: نباید خروجی کاربردی و عملیاتی از این جشنواره ها فراموش شود و فقط به صرف برگزاری یک جشنواره بسنده نکنیم. مثلاً باید پرسیده شود که تابحال بعد از برگزاری جشنواره های قبلی چه تعداد کارگردان و چه تعداد نویسنده و بازیگر صاحب ذوق و علاقه به کار، وارد حوزه تئاتر البرز شده اند؟
دریغ از یک اتاق کوچک
وی در همین رابطه عنوان می کند: متأسفانه جای خالی افرادی که واقعاً به فکر تعالی کار و بهترشدن هرچه بیشتر تئاتر البرز هستند خیلی احساس می شود و جا دارد که مسئولین برگزاری به این امر توجه داشته باشد تا به راستی عده ای وارد کار شوند و حمایت شوند که عاشقانه پیگیر هنرشان هستند ودر این رابطه کم نمی گذارند، درحالی که متأسفانه هرساله شاهدیم که افراد متعددی کار را رها می کنند و درواقع هزینه های صرف شده هدر می رود. این نویسنده در ادامه به عدم استقرار خانه تئاتر در استان البرز اشاره می کند و در این باره می گوید: متأسفانه ما هنوز خانه تئاتری در استان نداریم. در حالی که شاهدیم که در استانهای دیگر این اتفاق افتاده است. آیا نمی شود که حداقل یک اتاق کوچک در این رابطه به اهالی تئاتر استان اختصاص داده شود؟. مسلماً با وجود خانه تئاتر اهالی این حوزه می توانند خیلی آسانتر مطالباتشان را پیگیری کنند. جوان گرایی در مدیریت و تقویت انجمن هنرهای نمایشی، حذف غرض ورزی های موجود و استفاده بهتر از ظرفیت های هنری موجود استان البرز از دیگر مواردی است که حقیقی پور در خصوص تئاتر استان به آنها اشاره می کند.
علاج ریشه ای فراموش نشود
مرتضی شاکرم از دیگر تئاتر پیشگانی است که در استان البرز فعالیت می کند. وی نیز در این رابطه می گوید: باعث خوشحالی است که شاهد برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر در استان خواهیم بود اما باید مدنظر قرار داد که اگر علاج ریشه ای مشکلات بازهم فراموش شود اتفاق مثبتی در این زمینه نخواهد افتاد. شاکرم ادامه می دهد: نمیدانم چرا برخی به تأثیراتی که هنر تئاتر می تواند در جامعه بگذارد اینقدر بی اطلاع و بی تفاوت هستند. تاثیر این هنر نمایشی کهن شوخی بردار و سطحی نیست و می تواند تأثیرات خیلی خوب و یا برعکس تاثیرات بسیار مخربی روی هر فردی داشته باشد؛ همین مسئله می رساند که ما باید چقدر در حوزه آموزش توجه نشان بدهیم تا در نتیجه آن بتوانیم کارگردانان و نویسندگان و بازیگران خوبی هم تحویل بدهیم، یعنی همان چیزی که متاسفانه کمتر مشاهده می شود. وی اضافه می کند: در همین رابطه باید متذکر شوم که متأسفانه در استان البرز ما درحوزه نظارتی هم بسیار ضعیف هستیم تا جایی که هیئت بازبینی آثار - تا جایی که من اطلاع دارم - تابحال هیچ اثری را رد نکرده است و این یعنی فاجعه!. یعنی در واقع تمامیِ آثار برای نمایش عموم به راحتی هرچه تمام مجوز اخذ می کنند. این درحالی است که باید نظارت حرفه ای را بسیار تقویت کرد تا شاهد رشد و مخاطب پذیری هر چه بیشتر ی در این زمینه باشم. این هنرمند در ادامه صحبت هایش می گوید: متأسفانه در چند سال اخیر تئاتری های بسیار خوب ما کار کردن در تهران را به کرج ترجیح می دهند. مسلماً نبود سالن نمایش و توجه نکردن به اجرا و مخاطب پذیری و از همه مهمتر روند نامطلوب مدیریتی در این زمینه از دلایل مهم این آسیب پذیری هستند. در کل باید بگویم که اگر می خواهیم تئاتر در البرز هر چه بیشتر موفق شود باید فقط به برگزاری چند روزه یک جشنواره راضی نباشیم بلکه باید حمایت ها را در طول سال اعمال کنیم.
تعطیلی چند ماهۀ اجراها به خاطر برگزاری چندروزه یک جشنواره
شاهرخ نجفی، کارگردان، نویسنده و بازیگرتئاتر از دیگر هنرمندان کرجی است که در رابطه با موضوع گزارش با ما گفتگو می کند. کارگردان نمایش « به کدامین گناه گرفتارم» و «شمعون و شهرزاد» ضمن تشکر از فعالیت های معاونت فرهنگی شهرداری کرج در زمینه حمایت از گروه های هنرهای نمایش، از عدم توجه و بی مهری های موجود مسئولان و ارگان های ذیربط گله مند است و در بیان تفاوت این رویه با سایر استانها نیز می گوید: بدون شک کار خوب مخاطب قابل توجهی هم خواهد داشت. مثلاً برای اثر مناسبتی مثل «شمعون و شهرزاد» چنین است ، اما متأسفانه برای اجرای آن در کرج هیچ اقدام مثبت و همکاری خاصی انجام نگرفت. شاهرخ نجفی در ادامه سخنانش توضیح می دهد: این درحالی است که بصورت مکرر از تهران و همدان و ... درخواست اجرا داشتیم و اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شدیم. حتی ما سفارش کار در یکی از بهترین سالنهای کشور یعنی تماشاخانه سنگلج تهران را داریم اما افسوس که در استان خودمان کمتر شاهد توجه به این امر هستیم. به گفته وی اشتغال و سرپرستی برخی از مدیران ناکارآمد و غیرمتخصص که حتی همزمان بر حوزه فرهنگی دو شهر مدیریت دارند می تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدنه تئاتر البرز وارد کند.
فقط 3 پلاتوی نمایش برای یک کلانشهر 2 میلیونی!
معصومه غفوری و دیگر هنرمندان فعال در حوزه هنرهای نمایش هم از دیگر کسانی بودند که در این رابطه با آنها گفتگو کردیم. همگی این هنرمندان اکثراَ دردهای مشترکی دارند که برخی از مهمترین گفته آمد. در همین خصوص و برای یافتن پاسخهای مقتضی گفتگویی را انجام دادیم با مسئول و متولی اصلی در حوزه هنرهای نمایشی استان البرز یعنی: معاون هنری سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز. ابراهیم شریفی نیز گلایه های مطروحه از جانب هنرمندان تئاتر استان را به حق توصیف کرد و رنج اصلی این حوزه را از کمبود پلاتو و سالن نمایش عنوان کرد و گفت: مشکل زیرساختی ما نداشتن فضای مناسب برای اجراست. مشخص است که وقتی در یک کلانشهر نزدیک به دو میلیونی فقط سه پلاتوی نمایش وجود داشته باشد خود به خود مشکلات پیرامونی دیگر هم بروز می کند. شریفی می افزاید: خوشبختانه ما دوستداران زیادی در حوزه هنرهای نمایشی داریم اما مگر یک پلاتویی که ظرفیت 40 نفره دارد چقدر می تواند در امر مخاطب پذیری کمک کند؟. در نتیجه سیاست و برنامه ریزی اصلی ما در استان به سمت افزایش تعداد پلاتو های نمایش در شهرستان کرج و استان البرز است و به همین منظور در نظر آباد و ساوجبلاغ هم کارهای عملیاتی انجام دادیم. این مسئول در بخش دیگری از توضیحاتش به کمبود اعتبارات و تأثیرات فراوان آن در حوزه هنری و فرهنگی اشاره می کند و می گوید: مشکلات اعتباری هم بی شک تاثیر فراوانی در عملکردها و اجرایی کردن برنامه ها دارد و عملا اگر اعتبارات قابل توجهی در بین نباشد نمی توان کار شاق و مهمی را هم به انجام رسانید. وی در پاسخ به پرسش در خصوص اینکه «چرا برخی از اهالی تئاتر از خروجی های جشنواره و به اینکه چرا باید فقط به این چند روز برگزاری جشنواره برای توجه و حمایت به تئاتر اکتفا کرد؟» هم توضیح می دهد: اتفاقاَ یکی از اهداف ما هم حمایت همیشگی و خروجی کاربری و مثبت از این جشنواره هاست و اولویت اصلی ما نیز روشن کردن و روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر و تقویت هرچه بیشتر آن است و امیدواریم بتوانیم در این راه موفق باشیم؛ منتها اگر این امر در برخی موارد به شایستگی انجام نمی گیرد به دلایل همان مشکلات زیرساختی است که عرض کردم. فقدان گیشه و عدم کسب درآمد مناسب از اجرای نمایش دراستان نیز دلیلی است که شریفی در خصوص چرایی گرایش هنرمندان تئاتر البرز به پایتخت عنوان می کند. تقویت انجمن هنرهای نمایش، ثبت گروهای نمایشی و درجه بندی استاندارد آنها، تقویت تئاتر کودک و همکاری با آموزش و پرورش، تقدیر و تشکر از حوزه های فرهنگی سازمانهای دیگر و دعوت آنها برای فعالیت بیشتر و جلوگیری هرچه بیشتراز موازی کاری در امور مربوطه، از دیگر مطالبی بود که مسئول نامبرده بدانها اشاره کرد و تأمین و اجرایی شدن تمامی موارد را در چشم انداز مثبت هنرهای نمایشی و تئاتر استان البرز بسیار موثر دانست.
ضرورت اجرای نمایش «حمایت از تئاتر»
بی شک اجرای نمایش مهم و بی نظیر « حمایت از تئاتر» یعنی هنری که سابقه دیرینه ای در جهان و ایران دارد مستلزم تقویت هنرپروران و هنرپیشگان این امر است که امید است که نویسندگان و کارگردانان و بازیگران آن در اجرای این نمایش موفق باشند. و بدون تردید اجرای نمایش «حمایت از تئاتر» به کارگردانی مسئولین، و با بازیگری سازمانهای فرهنگی و شهروندان و پلاتوها ضرورت دارد زیرا این نمایش فقط یک نمایش صرف نیست بلکه یک واقعیت فرهنگی تمام عیار و موثر در آینده و حال و گذشته است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود