20 آبان 1392
شماره خبر: 109938

بازدید اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر کرج از مراکز درمانی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بازدید اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر کرج از مراکز درمانی


نارضایتی شهروندان از کمیت و کیفیت خدمات رسانی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کلانشهر کرج پای مدیریت شهری را به گود بهداشت و درمان کشانده و کمیسیون سلامت آستین ها را برای بهبود اوضاع بالا زده است.
سلامت و امنیت دو مقوله بسیار مهم در جوامع پیشرفته جهان به شمار می روند و دولتها سرمایه گذاری کلانی برای ارتقای سطح درمان انجام داده اند. در بسیاری از کشورهای اروپایی هزینه های درمانی شهروندان و همچنین برخی عمل های سرپایی از محل مالیات و درآمدهای عمومی پرداخت می شود و پوشش بیمه ای مطلوبی در سطح کشور برقرار است. همچنین شاهد احداث "شهر سلامت" در نقاط مختلف اروپا هستیم که در بخش های فوق تخصصی و تخصصی ارایه خدمت می کنند. متاسفانه در کشورمان و بویژه استان البرز سطح دسترسی مردم به امکانات بهداشتی و درمانی بسیار ضعیف است و در عین حال هزینه های تمام شده درمان با وضعیت اقتصادی بیماران همخوانی ندارد. بسیاری از شهروندان کرجی برای دریافت خدمات ICU و CCU، دیالیز، MRI، جراحی های مغز و قلب و... در صف انتظار طولانی هستند و تامین هزینه های درمان برایشان بسیار سخت است. فقر مراکز درمانی در کلانشهر کرج و روند بسیار کند ساخت مراکز درمانی مجهز، مهاجرت پزشکان و پرستاران مجرب به تهران و سایر کشورهای خارجی را به دنبال داشته و همشهریان از اینکه به اصطلاح هزینه چلوکباب می دهند اما آبگوشت می خورند، ناراضی هستند. در این بین، مدیریت شهری کرج دلسوزانه در کنار مدیران حوزه بهداشت و درمان ایستاده و به حمایت از ایشان برخواسته است. در همین زمینه، محمود دادگو ( رئیس شورای اسلامی کرج )، دکتر محمدصادق باغستانی ( رئیس کمیسیون سلامت )، فاطمه آجرلو ( عضو کمیسیون سلامت شورای شهر کرج )، علی بخشی ( عضو کمیسیون سلامت شورای شهر کرج )، محمدرضا رضاپور (معاون مالی – اداری شهرداری کرج )، پرویز ایوانی ( مدیر اداره املاک شهرداری مرکز )، غلامرضا راموز ( سرپرست اداره درمان و بیمه شهرداری کرج )، علیرضا فرزانه ( مدیر روابط عمومی شورای شهر کرج ) و... صبح امروز از بیمارستان امام خمینی (ره) و همچنین دانشکده دندانپزشکی شهر بازدید به عمل آوردند و از نزدیک با مشکلات و مسایل مراکز درمانی آشنا شدند.
ضرورت راه اندازی بخش تخصصی سرطان
رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) شهر کرج با تشکر از حضور مدیران شهری برای درک بیشتر مشکلات بر ضرورت راه اندازی بخش های سرطان، ام آر آی، جراحی قلب و... در این مجموعه تاکید کرد.
دکتر محمود کیانی ادامه داد: راه اندازی بخش سرطان ( از تشخیص تا درمان ) با تعرفه های درمانی بخش دولتی می تواند تحولی شگرف در خدمات رسانی بیمارستان ایجاد می کند. در بخش MRI نیز همشهریان عزیز بایستی برای عکسبرداری 150 الی 200 هزار تومان هزینه کنند که برغم وجود چندین مرکز خصوصی در کرج اما هیچ بیمارستان دولتی به تصویربرداری MRI مجهز نیست و در این بخش نیز کاستی هایی وجود دارد. وی، به تصویب قوانین جدید در مجلس اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی و در راستای مزایای مشاغل سخت و زیان آور پرستاران زن با 20 سال خدمت بازنشسته می شوند که شامل حال 70 و اندی نفر از پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) شد و اکنون به شدت از کمبود نیروی متخصص رنج می بریم. همچنین این موضوع بار مالی سنگینی برای بیمارستان در پی داشت که مشکلاتی را ایجاد کرده است. به گفته وی، بازسازی بخش های اورژانس، اتاق عمل و بخش زنان و زایمان در دستور کار مدیریت بیمارستان قرار دارد. این مسئول خاطر نشان کرد: بیمارستان امام خمینی (ره) نسبت به خرید دستگاه سنگ شکن کلیه درون اندامی اقدام کرده که رضایت عمومی را در پی داشته است. کیانی افزود: ارایه تراکم تشویقی و تخفیف صدور پروانه ساخت و... برای اراضی با کاربری درمانی و تعامل سازنده با بخش خصوصی از جمله راهکارها برای ارتقای سطح بهداشت و درمان کرج است.
ضعف خدمات رسانی بیمه های تامین اجتماعی
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج در بخش دیگری از این بازدید، ضمن تشریح دیدگاه مدیریت شهری درباره حوزه سلامت گفت: هم اکنون شاهد ضعف خدمات رسانی بیمه های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح به همشهریان هستیم و مدیریت شهری نگاه کارشناسانه و هدفمند در حوزه سلامت را وظیفه ذاتی خود می داند. دکتر محمدصادق باغستانی با بیان اینکه خدمات رسانی مراکز درمانی استان البرز در بخش سوانح و سوختگی بسیار ضعیف و نیازمند تقویت است، خاطر نشان کرد: شورای شهر به عنوان یک هماهنگ کننده میان آحاد جامعه و بدنه دولت می تواند نقش بسزایی در انتقال مشکلات بخش بهداشت و درمان و جذب اعتبارات و امکانات لازم داشته باشد. نماینده مردم کرج در پارلمان شهری گفت: با تقویت همکاری بیمارستانهای دولتی با مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی می توان به روش های جدید درمانی دست یافت و فناوری های روز جهان را برای درمان بیماران به کار گرفت. به اشتراک گذاری تجربیات و داد و ستد علمی میان مراکز درمانی می تواند موانع موجود را مرتفع و جامعه پزشکی را به معنی واقعی کلمه به خدمت بیماران درآورد. باغستانی افزود: مدیریت شهری با بررسی گزینه های موجود برای حمایت موثر از مراکز درمانی و بیمارستان های دولت گام های موثری برای ارتقای سطح درمان بر می دارد و یاریگر جامعه پزشکی خواهد بود. وی، بر تشکیل مستمر جلسات کمیسیون سلامت و همچنین ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت مراکز فوق تخصصی و تخصصی درمانی در کرج بویژه مناطق محروم تاکید کرد.
شهرداری سهامدار مراکز درمانی شود
رئیس شورای شهر کرج بر عضویت شهرداری در هیات امنای بیمارستان امام خمینی (ره) و همچنین سایر مراکز کلان درمانی شهر تاکید کرد و گفت: در این صورت دستِ مدیریت شهری برای حمایت موثر مادی و معنوی بازتر خواهد بود، ضمن آنکه می تواند نظارت را چاشنی حمایت قرار دهد. محمود دادگو، مالکیت سازمان همیاری شهرداریهای استان تهران بر بیمارستان امام خمینی (ره) را چالشی در مسیر حمایت مدیریت شهری از این مجموعه دانست و گفت: با توجه به عقبه عملکردی این سازمان در کرج، امیدوارم از طریق هماهنگی با معاونت عمرانی استانداری البرز مقدمات انتقال مالکیتش به استان و همچنین عضویت شهرداری کرج در هیات امناء و ترکیب سهامداران ایجاد شود تا بستر حمایت لازم شکل گیرد. وی گفت: البته بسیاری از بخش های بیمارستان امام خمینی (ره) با حمایت مستقیم شهرداری کرج احداث یا توسعه یافته است و مدیریت شهری کرج هر جا که صحبت از بیمارستان و درمانگاه به میان آمده، پای ثابت بوده است و کم کاری نکرده ایم. دادگو خاطر نشان کرد: حمایت از سرمایه گذاران بخش بهداشت و درمان جزو اولویت های مدیریت شهری است و انتظار داریم مجمع خیرین سلامت نیز با شتاب بیشتری برای رفع کمبودها گام بردارد. ثوابی بالاتر از نجات جان انسانها وجود ندارد و همه افراد مسئول و توانا باید خود را در قبال آن مسئول بدانند. وی گفت: سیاست مدیریت شهری تبدیل بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان یک مرکز درمانی مرجع و پیشرفته است که بهترین خدمات درمانی را با نازل ترین قیمت به بیماران ارایه کند و در خدمت خانواده های کرجی باشد. دادگو بیان کرد: امیدوارم جلسات این چنینی تداوم داشته باشد و به مناسبت های تقویم محدود نشود.
امنیت و سلامت دو مقوله مهم
عضو کمیسیون سلامت شورای شهر کرج نیز در این بازدید اظهار داشت: امنیت و سلامت دو مقوله بسیار مهم در بحث امنیت روانی جامعه به شمار می روند. علی بخشی ادامه داد: بازدید امروز فتح بابی برای تعامل بیشتر مدیریت شهری با مدیران حوزه بهداشت و درمان شهر است و ان شاء ا... با انتقال مالکیت بیمارستان به کرجی ها شاهد گام های عملی برای حل مشکلات خواهیم بود.
وی افزود: از تلاش تمام دست اندرکاران حوزه سلامت برای نجات

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود