13 مهر 1392
شماره خبر: 107275

رونق تئاتر در خشکسالی اعتبار

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رونق تئاتر در خشکسالی اعتبار


سومین جشنواره استانی تئاتر البرز در خشکسالی بودجه و اعتبار در حالی پر رونق تر از همیشه بود که نشان دهد با عشق هنرمندان تئاتر در کنار مسئولان دلسوز حوزه فرهنگی هم می توان شب های پر رونقی از تئاتر را رقم زد.
استان البرز هفته گذشته شاهد رویدادی فرهنگی در حوزه تئاتر بود، اتفاقی که بارقه های آن از بدو تشکیل استان با برگزاری نخستین جشنواره بین المللی تئاتر فجر کلید خورد و در اولین جشنواره استانی تئاتر البرز جان دوباره ای به پیکره هنرمندان این استان بر صحنه های نمایش بخشید. هرچند در بدو تأسیس استان، هزینه های بالا شب های تئاتر البرز را پر رونق جلوه می داد اما هنر واقعی هنرمندان البرزی در سومین جشنواره استانی تئاتر رقم خورد در شرایطی که خشکسالی بودجه و اعتبار بر سرفصل سرانه های فرهنگی رسوخ کرده بود و به نظر می رسید اجراهای تئاتر متوقف شود اما تنها عشق هنرمندان تئاتر در کنار مسئولان دلسوز حوزه فرهنگی بود که تمام موانع و مشکلات را کنار زد و توانست با استقبال هنرمندان و علاقمندانی همراه شود که چهار شب متوالی را صحنه به صحنه و پلاتو به پلاتو پا به پای یکدیگر تازه ترین نمایش ها را به اجرای عموم ببرند تا رونقی بر شب های پاییزی تئاتر البرز باشند. در این مدت پلاتوهای مجموعه تئاتر شهر و پلاتویی که طی یک سال اخیر در محل اداره کل ارشاد البرز ساخته شده است دو مرکز اصلی برای نمایش ها در سومین جشنواره استانی تئاتر البرز بود، 11 اثر در طول 4 روز متوالی به اجرای عموم و داوری گذاشته شد و در پایان نیز برترین های این جشنواره برای راه یابی به جشنواره منطقه ای معرفی شدند. هنرمندان البرزی هر چند از استعداد بالایی برخوردارند و حتی محدودیت ها نیز نمی تواند مانع از جوشش پتانسیل آنان شود، اما نگاه ویژه مسئولان و حمایت مالی آنها با افزایش پلاتوها و ایجاد زمینه برای رونق تئاتر از طریق فروش بلیط به عنوان مهمترین مطالبه این قشر نباید مغفول بماند.
حمایت از تئاتر نوعی سرمایه گذاری فرهنگی است
در این رابطه داریوش مؤدبیان داور سومین جشنواره استانی تئاتر البرز به تشریح وضعیت تئاتر استان البرز از منظر کارشناسانه پرداخت و گفت: به عنوان فردی که 5 دهه در حوزه تئاتر فعالیت داشته ام و 4 دهه رخت آموزگاری بر تن ساخته ام روی سخنم در بدو امر به مسئولان عالی رتبه استان البرز است، تئاتر نه تنها مناسب ترین تفریح اجتماعی و فرهنگی و ابزار محکم طرح و توسعه مفاهیم اخلاقی، آموزه ها دینی و اعتقادی است مکتبی است که تمامی قشرهای جامعه را سیطره نفوذ خود قرار خواهد داد. وی افزود: بنابراین اگر مسئولان امر با چنین رویکردی به تئاتر بنگرند، حمایت از تئاتر نوعی سرمایه گذاری فرهنگی قلمداد می شود که بازتاب آن تمام ابعاد جامعه را در برخواهد گرفت. بازیگر سینما و تئاتر کشور در ادامه تخصیص بودجه و حمایت مالی و هدایت مالی تئاتر البرز را از مقامات عالی این استان خواستار شد و عنوان کرد: اگر مسئولان استان البرز به همراه خانواده های خود اوقاتی را به تماشای تئاتر اختصاص دهند قطعاً این انگیزه و تشویق برای تماشای تئاتر از سوی آحاد مردم جامعه نیز ایجاد خواهد شد.
ضرورت افزایش تعداد پلاتوها در نقاط مختلف استان و شهرستانها
مؤدبیان در بخش دیگری بر ضرورت افزایش تعداد پلاتوهای تئاتر تأکید کرد و گفت: علاوه بر ایجاد زیر ساخت های فرهنگی در استان البرز نیاز است که تعداد پلاتوهای بیشتری در این استان ایجاد شود، منظور از نقاط مختلف علاوه بر شهر کرج سایر شهرستانهای پیرامونی این استان است. وی افزود: در حال حاضر تعداد پلاتوهای تئاتر کافی نیست و بچه های تئاتر برای اجرا و تمرین ها با مشکل مواجه اند، علاوه بر افزایش تعداد پلاتوهای تئاتر نیاز است که این سالن ها به صورت مستمر در اختیار گروه های تئاتر نیز قرار گیرد.
فرهنگ بومی البرز ظرفیتی برای خلق نمایش های بومی است
این کارگردان،

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود