22 دی 1394
شماره خبر: 156397

استان البرز حتی یک هتل ۴ ستاره ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

استان البرز حتی یک هتل ۴ ستاره ندارد


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه استان البرز حتی یک هتل ۴ ستاره ندارد، گفت: تعداد واحدهای اقامتی در این استان حتی به اندازه یک شهر در سایر استان‌ها نیست.
استان البرز از قدمت تاریخی ویژ‌ه‌ای برخوردار است، این منطقه اگر چه قدمتی 12 هزار ساله دارد و آثار گرانقدر باستانی 9 هزار ساله را در خود جای داده اما با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه رو‌به‌رو است.
در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز این منطقه را دارای ظرفیت فراوان در سه بخش میراث فرهنگی به سبب وجود آثار تاریخی منحصر بفرد، صنایع دستی به خاطر وجود اقوام مختلف از سراسر کشور و بخش گردشگری بکر و ناب می‌داند اما نداشتن زیرساخت‌های مناسب برای به نمایش گذاشتن این توان و ظرفیت سبب شده البرز در انزوا باقی بماند. مهم‌ترین محورهای صحبت‌های عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در این گفت‌وگو از این قرار است:
کمتر از 30 واحد اقامتی در استان البرز وجود دارد.
فقدان هتل یکی از مهمترین مشکلات استان البرز است.
آثار باستانی خوروین به خواستگاه اصلی خود بازگردد.
اقدامات لازم برای ثبت جهانی تپه ازبکی در حال انجام است.
تملک کاخ مروارید بعد از تعیین تکلیف تپه ازبکی دغدغه اصلی اداره‌کل میراث فرهنگی استان البرز است.
صنعت گردشگری در استان البرز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
آن‌چه می‌خوانید بخش نهایی گفت‌وگوی تسنیم با عبدالناصر میرچی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز است.
علی‌رغم اینکه کرج یک کلان‌شهر محسوب می‌شود اما وضعیت واحدهای اقامتی این منطقه مناسب نیست، در این‌باره برنامه‌ریزی انجام داده‌اید؟

میرچی: کمتر از 30 واحد اقامتی در استان البرز وجود دارد که آمار مطلوبی نیست و باید به عنوان مدیرکل همواره سرم پائین باشد و بگویم کل بضاعت ما به اندازه یک شهر در سایر استان‌ها نیست.
البرز زمانی گوشواره تهران بود، آمده‌ام ثابت کنم البرز نه تنها گوشواره تهران نیست بلکه گوشی است که نیاز به گوشواره دارد. این نگاه بود که سبب شده البرز با وجود ظرفیت‌های بالا در بخش‌های مختلف در سایه واقع شود.
چند واحد پذیرایی در محور کرج- چالوس وجود دارد؟
میرچی:از ابتدای شهر کرج تا تونل کندوان از 160 واحدپذیرایی موجود بیش از 50 درصد آن‌ها غیرمجاز هستند از طرفی با مصوبه شورای امنیت ملی در رابطه با تامین آب شرب نمی‌توانیم مانوری به سمت صدور مجوز واحدهای پذیرایی داشته باشیم که این امر خود یک چالش است. اگر می‌خواهیم در این بخش پیشرفتی داشته باشیم باید واحدهای غیرمجاز به مجاز تبدیل و در غیر این صورت از رده خارج شوند به همین سبب نباید مصلحت‌‌بینی‌های محلی و استانی در این حوزه دخیل شود. علی‌رغم اینکه بسیاری از شهرهای 10 هزار نفره هتل‌های 5 ستاره دارند متاسفانه در استان البرز با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر حتی یک هتل 4 ستاره وجود ندارد. خبرنگاران باید اداره‌کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری را در این حوزه به چالش بکشند تا بتوان از ظرفیت و قابلیت البرز بهره کافی را برد.
در راستای آثار باستانی خوروین چه اقداماتی صورت گرفته است؟
میرچی :درصدد بودیم اشیاء باستانی خوروین به خواستگاه اصلی خود بازگردد، این اشیا به نوعی به صورت امانت در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی ایثار واقع در منطقه کردان را برای جانمایی این اشیا به ما پیشنهاد دادند اما مجموعه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی این مکان را واجد شرایط نگهداری ندانستند.
در راستای تعیین تکلیف تپه ازبکی عده‌ای در این بین گله داشتند که میراث فرهنگی تحقق این مهم را تنها به اسم خود تمام کرده است، توضیحاتی در این باره دارید؟
میرچی: دادستان‌های کرج و نظرآباد در این راستا نهایت کمک را به اداره‌کل میراث فرهنگی استان البرز کردند، بدون کمک این افراد این مهم اجرایی نمی‌شد. در این راستا به امضای معاون رئیس‌جمهور تقاضای تشویق این دو شخص را به منظور باز‌پس‌گیری تپه ازبکی گرفتم و نامه این مهم نیز موجود است.
وضعیت استان البرز در بخش میراث فرهنگی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
میرچی: در حوزه میراث فرهنگی مجموع آثار میراثی ما به 456 اثر می‌رسد که از این میزان تنها 200 اثر به ثبت رسیده است. شاید در این بخش استان قابلی در قیاس با سایر استان‌ها مانند یزد، فارس، اصفهان و غیره نباشیم اما آنچه داریم آبرومند است، به طور مثال کاروانسراهای شاه‌عباسی و ینگی امام دو کاروانسرای مطرح در کشور محسوب می‌شوند. خوشبختانه کاروانسرای شاه‌عباسی واقع در شهرستان کرج را از بنیاد فهمیده خلع ید و به کانون جهانگردی تحویل داده‌ایم که تا چند روز دیگر فعال می‌شود از طرفی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ یکی از معتبرترین کاروانسراهای کشور است. نخستین خشت دست‌ساز بشر در شهرستان نظرآباد تولید شده که این افتخاری برای البرز محسوب می‌شود، زمانی که مبحث گفت‌وگوی تمدن‌ها ارائه شد رئیس‌جمهور وقت در مذاکره با کوفی عنان یکی از خشت‌های خام محوطه تپه ازبکی را به عنوان هدیه ارائه کرد که این مهم اهمیت ابعاد میراث استان البرز را می‌رساند.
وضعیت استان البرز در حوزه صنایع دستی در کشور به چه نحوی است؟
میرچی: آخرین تجربه میدانی ما در تابستان سال جاری در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی و بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی بوده است، خوشبختانه به همت دوستان و هنرمندان، البرز یکی از استان‌هایی بود که در این عرصه پرغرور و افتخار ظاهر شد، البرز در این دوره از لحاظ کمی بیشترین غرفه را داشت و جزء 5 استان نخست در این بخش شناخته شد.
در راستای بهبود بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ظرفیت مردمی استفاده شده است؟
میرچی: این مهم در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی البرز قرار دارد، به‌طور قطع اعلام می‌کنم برنامه بعدی ما ارتباط ارگانیک با سازمان‌های مردم نهاد است. در راستای پیشبرد مقاصد در استان البرز بیش از مسئولان و مدیران چشم به سازمان‌های مردم نهاد و خبرنگاران دوخته‌ام. حال این سئوال برای بنده مطرح می‌شود، آیا شورای شهر کرج نگران نیست که اموال باستانی این استان به صورت امانت در موزه ملی باقی مانده است؟
ظرفیت برگزاری جشنواره اقوام در استان البرز به صورت گسترده‌تر وجود دارد، برای انجام این مهم چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؟
میرچی: در صورت کسب اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان از طریق شهرداری زمینه و بستر برگزاری جشنواره اقوام به صورت گسترده‌ وجود دارد، در صورت تامین اعتبار مدنظر این جشنواره نگاه‌های ملی و جهانی را از آن خود می‌کند.
ارتباط اداره‌کل میراث فرهنگی البرز با دستگاه قضا به چه نحوی است؟
میرچی: خوشبختانه ارتباط خوبی با سیستم قضایی در استان البرز داریم و از این امر نیز بسیار خرسند هستیم.
با توجه به اینکه تپه ازبکی تعیین تکلیف شده، برنامه‌ای به منظور ثبت جهانی این اثر باستانی در دستور کار دارید؟
میرچی: بله، ثبت‌ جهانی این تپه باستانی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار خود قرار داده‌ایم، این تپه از آیتم‌های خوبی نظیر عمق تاریخی 9 هزار ساله و منحصر‌ به‌‌فرد بودن برای ثبت جهانی برخوردار است. برای جهانی شدن باید پرونده ثبت جهانی تشکیل دهیم از طرفی باید نسبت به تامین بودجه مورد نظر نیز اهتمام ویژه‌ای داشت. در سراسر کشور 19 اثر به ثبت جهانی رسیده که امید است البرز بیستمین اثر را از آن خود کند.
ر رابطه با ثبت ملی باغ سیب مهرشهر کرج نیز برنامه‌ای در دستور کار دارید؟
میرچی: ثبت ملی این باغ به اذن رهبری نیاز دارد؛ مقام معظم رهبری نسبت به میراث فرهنگی و طبیعی آگاهی کامل دارند. مادامی که ندانم نگاه رهبری نسبت به ثبت این باغ چیست تداخلی در این امر نمی‌کنم، ثبت به معنای تملک نیست اما در صورت ایجاد بستر مورد نیاز آمادگی این کار را داریم از طرفی با ثبت ملی این باغ، امکان انجام هیچ‌گونه ساخت و سازی وجود ندارد.
توسعه صنعت گردشگری چه میزان در اقتصاد کشور موثر است؟
میرچی:برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری باید از اقتصاد نفت‌محور خارج شویم. صنعت گردشگری در استان البرز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است که توجه به این مهم نقش بی‌بدیلی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. ایجاد محدودیت‌های فراوان در راستای برگزاری تورهای گردشگری به نوعی این بخش را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند.






منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود