3 شهریور 1393
شماره خبر: 128064

مصاحبه با دبیر چهارمین جشنواره ملی نهضت کتابخوانی رضوی

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

مصاحبه با دبیر چهارمین جشنواره ملی نهضت کتابخوانی رضوی


در خلال برگزاری چهارمین جشنواره ملی نهضت کتابخوانی رضوی مصاحبه ای با مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرز ترتیت داده شد که مشروح این مصاحبه در ذیل آمده است.
در آستانه ی برگزاری چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با عنوان نهضت کتابخوانی در استان البرز هستیم. این جشنواره که در ایام دهه ی مبارک کرامت میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) در رشته های مختلف فرهنگی و هنری در سراسر کشور برگزار می گردد. در خدمت جناب آقای مهندس سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره رضوی هستیم که گفتگویی زیبا و شاعرانه با ایشان خواهیم داشت که جذاب است و شنیدنی که به آن می پردازیم:
•آقای مهندس حسینی کاشانی با سلام و احترام؛ وقتی کلمه ی نهضت را می شنوید به یادچه واژه هایی می افتید؟
قیام، برخاست، عکس العمل در مقابل یک ناهنجاری و یا نوک پیکان بسوی یک موضوع مهم.
•نهضت کتابخوانی به چه منظوری است؟
بسیار ترکیب زیبایی است. مرا به یاد نهضت کتابخوانی رضوی می افتم، در جامعه ی ما سرانه ی مطالعه پایین آمده است. از آنجا که کتابهای دینی و مذهبی با درون ما عجین شده است. معرفی کتابی جذاب و خواندنی می تواند آشتی بین مردم و کتاب را ایجاد کند و سرانه ی مطالعه در کشور را بالا ببرد و از سوی دیگر تولید یک اثر فرهنگی ارزشمند خواهیم داشت.
•و اما چرا حکمت های رضوی بر تارک کتاب حک شده است؟
همه چیز ما، هدایت، صداقت و ... از آبشخور کلام خدا قرآن مجید نشأت می گیرد به شکلی که چراغ هدایت انسانهاست. هر جایی بنگرید می توانید کتاب را با حکمت ببینید. ( ویزکیهم ویعلم هم الکتاب والحکمه) و هیچگاه ما ندیدیم که کتاب در کلام وحی بدون حکمت آید. پس ما از ترجمه کتاب نیز استفاده کردیم و این اثر شکیل را با عنوان «حکمت های رضوی» وارد بازار کتاب کردیم.
•در بسیاری از ایمیل ها دیدیم که کتاب « حکمت های رضوی» مورد استقبال اهل قلم و عموم مردم قرار گرفت. به شکلی که تقدیرهای فراوانی از اداره کل استان البرز صورت پذیرفت این کتاب به نظر حضرتعالی دارای چه شاخص هایی است؟ که این اتفاق افتاد؟
هر کتابی دارای دو شکل است یک شکل ظاهری و یک شکل باطنی و یا یک صورت و یک محتواست که کتاب حکمت های رضوی از این جمله هاست که باید گفت: هم جمال دارد و هم کمال که هردوی آن از یک نقطه مشترک سرچشمه می گیرند و آن امام رئوف آقا امام رضا (ع) است. صورت آن صفحه آرایی و انتخاب فونت های مورد قبول زبانهای عربی و فارسی و همچنین طرح جلد زیبای آن که مزین به خط کوفی امام رئوف است. کتاب را وزین کرده است و اما کمال آن در کلام زیبای امام معصوم (ع) نهفته است که دارای زیرنویس عمیقی است.
•موضوع بندی کتاب که همان کمال است چگونه می بینید؟
باید گفت زیباترین، اثرگذارترین و ماندگارترین اثری است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری می تواند بر اصول سبک زندگی رضوی نگاشته شده باشد. فصولی دارد که با سبک زندگی اسلام کاملاً مطابقت دارد.
•از دیدگاه شاخص های کتاب بفرمایید؟
اعراب گذاری، ترجمه و زیرنویس های علمی آقای عباس پورعبادی که به زیبایی تمام آمده است تا حدی که می توان عنوان کرد زیرنویس ها در حد کتاب تأثیر گذار است .
•مراسم قرعه کشی کتاب و آیین اختتامیه در چه تاریخی است؟
پنجم شهریور ماه مراسم قرعه کشی انجام می شود که میزبان برگزیدگان هستیم در آیین اختتامیه هشتم شهریور ماه که نفرات اول شب میلاد آقا امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس می شوند.
•آیا جشنواره ی نهضت کتابخوانی امسال با سالهای گذشته تفاوتهایی داشت؟
بله، تفاوت های عمده ای داشت :
1-کتاب ارائه شده بر اساس تأکید مقام معظم رهبری پیرامون الگو پذیری از سبک زندگی تنظیم شده بود که برگرفته از کلام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است . با زیرنویس ها و اعراب گزاری آن که برای نخستین بار اثر استاد مروج طبسی در ایران ترجمه گردید .
2-نوع پرسشنامه و پاسخنامه که به شکل شماره حدیث آمده بود که خارج از آن سیستم تست زنی و کلیشه ای است .
3-استفاده از فضای مجازی که در دریافت پاسخنامه ها دریافتیم که بیشتر مخاطبین اهل فن و دانشگاههایان و ... بود که سطح علمی شرکت کنندگان را بالا برده است.
4-در اختیار مردم قرار دادن چه از طریق سایتهای اداره کل البرز و چه شمس الطوس و ... چه به شکل هدیه کتاب
5-حضور منتخبین در مراسم اختتامیه با توجه به قرعه کشی مسابقه در پنجم شهریور ماه
6-پرداخت جوایز سال گذشته و امسال همزمان در داخل سالن
7-اهدای جوایز به 8 نفر از منتخبین داخل سالن توسط دبیرخانه کانونهای مساجد ویژه حضار در سالن با یاد امام هشتم
•جایگاه خود شما در جشنواره فرهنگی و هنری بین المللی امام رضا(ع) در کجاست ؟
اگر خدا قبول کند خادم فرهنگی آقا امام رضا (ع)
•استقبال کنندگان از لحاظ کمیت چگونه بودند ؟
با توجه به اینکه کتاب در تیر ماه 93 به زیور طبع آراسته شد و زمان بسیار کوتاه بود برای توزیع و تنها تا پایان مرداد ماه فرصت داشتیم .
اما در یک پروسه یکماهه قریب به 5000 نفر شرکت کننده نشان می دهد که اگر با پروسه زمانبندی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) فرصت داشتیم می توانستیم با جمعیت شرکت کننده ی قریب به 000/50 نفر مواجه می شدیم.
•برای سال آینده چه برنامه ای دارید؟
ما سال آینده به حول و قوه الهی نهضت کتابخوانی را برند خواهیم کرد.
•و سئوال آخر اینکه مشهد مقدس سیدمحمد ،سیدمهدی، حرم امام رضا (ع) شما را یاد چه چیز می اندازد؟
کبوتر، عروج، پرواز، حکمت
در پایان تسلیت می گوییم عروج عاشقانه ی برادرزاده هایتان را در جوار حرم آقا علی بن موسی الرضا (ع)، و از درگاه خداوند برای بازماندگان صبر جمیل خواهان و خواستارم .
حرف پایانی : در پایان تشکر می کنم از تمامی عزیزانی که حضوراً و یا با تماس تلفنی ، پیامک، ایمیل ابراز لطف کردند و پیام سراسر مهر آنها موجب تسکین دلهای داغدار ما بود. امیداست در تمامی شئونات زندگی در سایه سار امام رئوف وحضرت ولی عصر مؤفق و مؤید باشید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود