12 تیر 1391
شماره خبر: 8499

تاسیس اولین مزرعه تولید غذای ارگانیک کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

سپیدار آنلاین: با اخذ گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا از کشور سوئیس اولین مزرعه تولید غذای ارگانیک کشور در دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج تاسیس شد
در جلسه‌ای که با حضور معاونین و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دکتر محمدرضا رضاپناه رئیس قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران، مهندس مهدی‌پور دبیر انجمن ارگانیک ایران و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و دست اندارکاران طرح مزرعه ارگانیک این واحد دانشگاهی برگزار شد، با کسب تاییدیه و گواهی استاندارد اتحادیه اروپا برای تولید محصولات ارگانیک از کشور سوئیس اولین مزرعه تولید محصولات ارگانیک کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تاسیس شد.
این مزرعه به مساحت 5/2 هکتار بوده و اولین مزرعه ارگانیک در کل کشور می باشد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اولین و تنها دانشگاه سطح کشور است که دارای مزرعه ارگانیک می باشد. دکتر اردکانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج و مسئول پروژه احداث مزرعه ارگانیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ضمن ارائه آمار مستندی از انجمن سرطان کشور و نیز با توجه به آمار انجمن سلامت ایران و اعلام هشدارهایی که این سازمان ها و ارگان ها در خصوص اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی که از طریق مصرف انواع مواد غذایی صنعتی گریبان گیر جامعه صنعتی زندگی امروزی است و با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشگاه تهران حتی در شیر مادر نیز باقیمانده سموم آفت کش مشاهده می شود و یک فرد از بدو تولد در معرض مصرف چنین سمومی است، ضرورت تولید غذای ارگانیک را در کشور یکی از نیازهای اساسی و مهم جامعه دانست. دکتر اردکانی افزود: از سال 1388 و در پی تاکید ریاست واحد کرج آقای دکتر حاجی‌خانی مبنی بر راه اندازی رشته‌های جدید علمی، رشته کشاورزی اکولوژیک یا اگرواکولوژی در واحد کرج تاسیس شد و در پی آن با توجه به نیازهای آزمایشگاهی و آموزشی لازم برای این رشته دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با کسب مجوزهای لازم از معاونت حقوقی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تاسیس مزرعه ای با متراژ 5/2 هکتار به صورت محصور و با در نظر گرفتن فضاهای ایمنی لازم برای ایزوله بودن طبق استانداردهای تولید محصولات ارگانیک در مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی واحد کرج نمود. وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با توجه به ضرورت همگامی با جنبش ارگانیک در جهان و توجه به تولید محصولات ارگانیک و غذای پاک راه اندازی این مزرعه به منزله نقطه عطف در سیستم آموزشی، پژوهشی و همچنین علمی کشور است.
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ادامه داد: احداث این مزرعه و حفظ آن برای آماده‌سازی طی چهار سال را با توجه به محدودیت فضاهای عملی دانشجویان و استادان این دانشگاه در طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های علمی خود مرهون همکاری های تمامی این عزیزان و نیز حمایت های رئیس واحد کرج دانست و افزود: زمانی یک محصول هویت ارگانیک دارد که تحت سیستم های نظارتی و تایید استانداردهای ارگانیک جهانی قرار داشته باشد لذا ما دو مجوز برای تولید ارگانیک خود اخذ کردیم یکی گواهی استاندارد ملی 11000 ایران و دیگری استاندارد اتحادیه اروپا برای تولید محصولات ارکانیگ که از کشور سوئیس اخذ شد. وی ادامه داد گواهی اخذ شده برای این مزرعه گواهی ارگانیک دوره گذار بود که طبق دستورالعمل های جهانی با تلاش هایی که صورت گرفت و با زحمات فراوان و نظارت دقیق توانستیم مرحله آماده سازی و گذار مزرعه را از 3 تا 4 سال به یک سال کاهش دهیم و از اردیبهشت سال آینده هر محصولی که از این مزرعه برداشت شود ارگانیک بوده و با آرم دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج و تحت برند ارگانیک کشور عرضه خواهد شد. دکتر پاک نژاد رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج نیز با بیان این موضوع که کار در دو محور همزمان تولید غذای سالم و زراعت ارگانیک آغاز شد افزود: در خصوص تولید غذای سالم نیز دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج در نظر دارد گوشت مرغ، گاو و نیز محصولات لبنی به دست آمده از شیر گاو را تولید نماید که در حال حاضر 2 مزرعه پرورش مرغ و 1 واحد گاوداری آماده شده است. وی ضمن تشکر از حمایت های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج اضافه کرد: بذرهای ارگانیک لوبیا، سویا، کنجد و ذرت تهیه و آماده شده است و کشت آنها آغاز گردید که انشاء الله اولین محصولات ارگانیک از این بذرها برداشت خواهد شد.
مهندس سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران نیز ضمن اظهار خوشحالی از اخذ گواهی استاندارد از سوئیس به مسئولین واحد کرج تبریک گفت و افزود: با در نظر گرفتن گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی حرکت به سمت تولید غذار ارکانیگ ضرورت اصلی جامعه است. وی با ارائه آماری اعلام کرد: امروزه بیش از 80 میلیارد دلار در جهان صرف تجارت محصولات ارگانیک می شود که متاسفانه کشور ما سهمی در این زمینه ندارد یا بسیار ناچیز است واین در حالی است که هند در سال 2012 بیش از 2 میلیون هکتار کشت محصولات ارگانیک داشته است و با یک روند رو به رشد این رقم را به 5 میلیون هکتار رسانده است.
رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهار امیدواری کرد این حرکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج زمینه ای باشد برای گسترش صنعت تولید محصولات غذایی ارگانیک در کشور و به یاری خداوند بتوانیم سهمی از تجارت جهانی در این زمینه را به صورت شایسته به خود اختصاص دهیم. دکتر محمدرضا رضاپناه رئیس قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور از وزارت علوم نیز ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران این طرح حضور دکتر اردکانی، یکی از 7 استاد برتر کشور قطب علمی کشاورزی ارکانیک در کشور را در جمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نقطه قوت این دانشگاه اعلام کرد و اظهار خشنودی کرد که با حمایت هایی که این دانشگاه از دکتر اردکانی و طرح مزرعه ارگانیک انجام داده است امروز شاهد آغاز به کار آن هستیم. وی همچنین گفت: امروز کشور ما می تواند با افتخار اعلام کند که در فناوری ارگانیک سهم دارد زیرا در مجامع علمی و پژوهشی و دانشگاهی آن به این مقوله پرداخته شده است. رئیس قطب علمی کشاورزی ارگانیک با اشاره به وضعیت تحریم های جهانی علیه کشورمان افزود: با توجه به اینکه برخی سموم و آفت کش ها از طرفی برخی از شرکت های آلمانی، ژاپنی و .... به سختی در اختیار ایران قرار می گیرد، تولید محصولات ارگانیک می تواند گامی موثر در بی نیازی به چنین کشورهایی باشد.
در پایان جلسه دکتر نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران نیز ضمن دعوت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برای عضویت در انجمن ارگانیک کشور قول مساعد برای اخذ زمین 500 هکتاری برای توسعه مزرعه ارگانیک این دانشگاه را مطرح کرد و اعلام نمود: کمیته دائمی برند ارگانیک از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به انجمن ارگانیک سپرده شده است و اولین جلسه آن هفته گذشته برگزار شد وی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دعوت کرد به عنوان عضو دائمی و نیز عضو کمیته فنی این انجمن در جلسات بعدی حضور داشته باشد. سپس لوح برند انجمن ارگانیک کشور به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اهدا گردید. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج پس از شرکت پسته دامغان دومین سازمانی است که موفق به کسب لوح برند ارگانیک در کشور شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود