18 شهریور 1392
شماره خبر: 80001

آیین غبارروبی از امام زاده حسن(ع) منتسب به برادر امام رضا(ع)

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

آیین غبارروبی از امام زاده حسن(ع) منتسب به برادر امام رضا(ع)


به مناسبت دهه کرامت، آیین غباروربی امام زاده حسن(ع) منتسب به برادر امام رضا(ع) با حضور مدیر کل اوقاف و امورخیریه البرز برگزار شد.
اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز با آغاز دهه کرامت طرح جامع امامزادگان واجب التعظیم و تکریم آنان را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. علی اکبری، مسئول مشارکتهای مردمی اداره اوقاف و امورخیریه کرج در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص ویژه برنامه تکریم و غباروربی امام زاده حسن(ع) در کرج گفت: امام زادگان به فرمایش مقام معظم رهبری قطب فرهنگی در روستاها و شهرها هستند و بنابر این مهم امروز آیین غبارروبی این امام زاده واجب التعظیم انجام شد. اکبری با بیان این مطلب که این آیین با پهن شدن سفره ای از گل، ریحان و قرآن آغاز می شود، توضیح داد: آئین غبارروبی با شرائط ویژه ای است، اصل آن بر دعوت از مهمانان ویژه است و سپس پهن شدن سفره ای از گل، ریحان و آینه و قرآن با شمعدانی هایی که هر کدام مظهر و معنایی دارد. به گفته این مسئول، پیش از شروع این آیین 2 نفر از معتمد وارد ضریح مطهر می شود، با زمزمه اشعاری از منقبت اهل بیت و پس از آن به مناسبت هایی که آن روز در آن قرار دارد مرثیه خوانی یا مدیحه سرایی می شود. وی افزود: شجره امام زاده حسن(ع) به 2 نقل قول است، یکی که این امامزاده را منتسب به برادر امام رضا(ع) می داند و این قول میان عوام بیشتر است و دوم که این بزرگوار را نوه امام موسی بن جعفر می داند. اکبری در خصوص قدمت این امام زاده واجب التعظیم اظهار کرد: امام زاده حسن(ع) در مرکزیت شهر کرج واقع شده و در روایات تاریخی در زمان ساخت کاروان شاه عباس از این امامزاده نام برده شده است.
حضور بیش از 2 هزار قرآن پژوه در دارالقرآن خواهران امامزاده حسن(ع)
مسئول مشارکتهای مردمی اداره اوقاف و امورخیریه استان البرز با بیان ظرفیت های ویژه امامزاده حسن(ع) توضیح داد: این امامزاده با بهره گیری از حوزه علمیه خواهران و راه اندازی دارالقرآن تا به امروز تربیت و تجهیز قرآنی 2 هزار دانش پژوه را داشته است. این مسئول توضیح داد: یکی از برکات امامزادگان واجب التعظیم تربیت نسل قرآنی است و این امامزاده 40 حافظ کل قرآن داشته است.
اکبری با بیان اهمیت جایگاه محوری امامزادگان تصریح کرد: در حال حاظر سالن اجتماعات امامزاده حس(ع) ظرفیت پذیرش 500 نفر را دارد و در اجرای همایش ها و برنامه های علمی و مباحث نظری استفاده می شود. وی ادامه داد: طرح جامع کتابخانه دیجیتال یکی از اهداف متولیان امامزاده است، که در شرائط تخصیص بودجه این مطلب محقق خواهد شد.
برگزاری گفتمان های دانشجویی در جوار امامزاده
این مسئول با اشاره به نقش گفتمان های دانشجویی و مباحث حوزوی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوشایند و مطلوب در کنار وجود حوزه علمیه خواهران در جوار امامزاده، برگزاری گفتمان های دانشجویی است. پیوند حوزه و

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود