عکاسی همچنان هنر زنده عصر روایت است
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره ملی عکس ویان با بیان تحلیلی گسترده درباره جایگاه تصویر و روایت، تأکید کرد هنر عکاسی در عصر هوش مصنوعی بیش از گذشته نقشآفرین است.
دکتر محمدمهدی احمدی در سخنانی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس ویان، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان، داوران و دستگاههای همراه، به نقش تصویر در تحولات اجتماعی و هویتی پرداخت و گفت: در دنیایی که تصویر بیش از هر زمان دیگری جریان زندگی انسان را شکل میدهد، این پرسش اهمیت دارد که جایگاه عکاسی چیست؟ آیا در دورهای که هوش مصنوعی، شبکههای اجتماعی و تولیدات انبوه تصویری حضور دارند، عکاسی هنوز مصداق هنر است؟ پاسخ قطعی و روشن است: بله. عکاسی از مصادیق هنر باقی میماند، نه به اعتبار ابزار، بلکه به دلیل اینکه نگاه هنرمند را از لنز به روایت منتقل میکند.
وی افزود: جوهره هنر عکاسی روایت است. عکاس زمانی هنرمند است که فراتر از تکنیک، نگاهش را در قاب قرار دهد؛ نگاهی که از یک واقعه، یک احساس یا یک پدیده، روایت میسازد. شما وقتی تصویری از مادر و فرزند میبینید، عکس درباره سرمای هوا یا فضای محیط نیست؛ روایت تلاش و محبت مادر است. یا وقتی تصویری از یک حیوان وفادار منتشر میشود، عکس تنها یک حیوان را نشان نمیدهد، بلکه روایت وفاداری است. بنابراین تصویر زبان روایتگری انسان است.
او ادامه داد: عکس حافظ وقایع تاریخی است. تاریخ را نه فقط از طریق مکتوبات، بلکه از طریق تصویر میشناسیم؛ از پوشش دوران صفویه و قاجار گرفته تا سبک زندگی، فرهنگ عمومی و حتی جزئیاتی که در هیچ نوشتهای ثبت نشده است. تصویر، زمان را متوقف میکند و آن را برای نسلهای بعد به سند تبدیل میسازد.
احمدی با تبیین تفاوت روایت در شرق و غرب گفت: غرب برای بسیاری از چیزهایی که حتی وجود خارجی ندارند روایت میسازد، اما ما در شرق با وجود اینهمه پدیده عظیم و ریشهدار تاریخی، هنوز روایتگری را جدی نگرفتهایم. بسیاری از مردم نمیدانند چه گنجینهای از مقاومت، فرهنگ، تمدن و پیشینه دارند، زیرا روایت آن ساخته نشده است. این یک ضعف جدی است و هنر، بهویژه هنر عکاسی، مهمترین ابزار جبران این خلأ است.سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد تأکید کرد: تاریخ ایران سرشار از روایتهای شگفتانگیز است؛ وقتی این روایتها در تصویر ثبت میشوند، جامعه پشتوانه هویتی پیدا میکند. جوانی که بداند پشت سر او قهرمانان تمدن ایستادهاند، در برابر چالشهای اجتماعی و فرهنگی، تابآوری بیشتری خواهد داشت. هنر، یکی از ستونهای تابآوری جامعه ایرانی است.وی با اشاره به حرمت ذاتی هنرمند افزود: حرمت هنرمند از اثر هنری او میآید، نه از عناوین مقطعی. این حرمت ذاتی است و ریشه در اصالت هنر دارد. در جامعه ایرانی، هنرمند هم در حیات و هم پس از حیاتش صاحب حرمت است، چون اثر او ماندگار است.
احمدی در پایان با تأکید بر ظرفیتهای فرهنگی البرز گفت: با تکیه بر این ظرفیتها، میتوانیم شاهد رویدادهای هنری بزرگتر، روایتهای عمیقتر و نقشآفرینی مؤثرتر هنر در تقویت هویت و تابآوری جامعه باشیم.