17 اسفند 1397
شماره خبر: 211793

هویت ایرانی و اسلامی را در کودکان نهادینه کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

هویت ایرانی و اسلامی را در کودکان نهادینه کنیم


رئیس اداره دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: باید هویت ایرانی و اسلامی را در بین کودکان در خانه و مدرسه نهادینه کنیم.
یونس جاوید نسب در کارگاه آموزشی ساخت و تحول هویت پیروز موفق در کودکان که در کانون امام علی (ع) برگزارشد، اظهارداشت: هویت به مجموعه نگرش ‌ها، ویژگی ‌ها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می‌کند، گفته می‌شود. وی بیان داشت : فرهنگ غنی، آیین ها و آداب رسوم کهن هر جامعه تشکیل دهنده هویت فردی و اجتماعی افراد آن جامعه است.وی با اشاره به اینکه هویت تا حد زیادی تحت تاثیر مراودات بیرونی است و امری اکتسابی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: کودکان در دوره پیش دبستانی به تدریج وارد محیط اجتماعی می شوند تا زندگی اجتماعی و باهم بودن را تجربه کنند. وی تصریح کرد: باید آموزش ها به گونه ای بوده که محیط اجتماعی و فرهنگی را به شکلی صحیح بشناسند و واکنش های مناسب و منطقی در قبال این مولفه ها داشته باشند.وی با بیان اینکه یادگیری و آموزش هویت به کودکان درزمینه های مختلف اجتماعی، زبانی، قومی و دینی انجام می شود، یادآورشد: مربیان و دست اندرکاران دوره پیش دبستانی آموزش های لازم را درخصوص فرایند آموزش و یادگیری هویت ملی واجتماعی به کودکان پیش دبستانی بگذرانند و مراقبت نمایند که مفاهیم و موضوعات مربوط به هویت ملی و اجتماعی را کودکان به درستی یادبگیرند.وی این آموزش ها را شامل برنامه هویت ملی و نحوه تربیت اجتماعی کودکان، تقویت هویت دینی و مذهبی و برنامه های تربیت دینی کودکان، هویت زبانی کودکان وآشنایی با نحوه آموزش زبان فارسی، شناخت هویت قومی و محلی و توجه به میراث فرهنگی ذکر کرد.جاوید نسب عنوان کرد: به منظور توجه هرچه بیشتر کودکان به فرهنگ غنی ایران اسلامی، جشنواره‌های شاد و متنوع در چارچوب فعالیت‌های پیش‌دبستانی با تأکید بر بازی، شعر، قصه، کار دستی و نمایش خلاق با همراهی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مقوله فرهنگ، عامل سازنده هویت فردی و اجتماعی یک جامعه و یک ملت در سیر تکاملی و تاریخی محسوب می شود و ایران نیز با داشتن سابقه طولانی و هویت واقعی، لازم است به تمامی نسل ها معرفی شود. وی تاکید کرد: این کارگاه با هدف آشنایی نوآموزان با فرهنگ غنی ایران اسلامی و حفظ این فرهنگ که شامل پرچم، رنگ های پرچم، زبان فارسی و زبان مادری و توجه به قومیت های مختلف ایران همچون لباس های محلی است تشکیل شده است.وی دوره پیش دبستانی را بسترساز رشد همه جانبه و متوازن کودکان دانست و ادامه داد: باید تلاش کنیم در مدارس و مراکز پیش دبستانی هویت ایرانی و اسلامی را برای دانش آموزان نهادینه کنیم.در این کارگاه آموزشی 900 مربی ومدیر موسس پیش دبستانی شرکت کردند.بیش از 20 هزار پیش دبستانی در البرز تحت پوشش برنامه های آموزشی و مهارتی قراردارند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود