9 دی 1397
شماره خبر: 207898

سوادآموزی موجب آگاهی جامعه و بیداری ملت

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

سوادآموزی موجب آگاهی جامعه و بیداری ملت

قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در هفته سوادآموزی در جمع اعضای شورای معاونین وروسای مناطق و همکاران سوادآموزی، موضوع سوادآموزی را از اهم وظایفی بر شمرد که شایسته است دست اندرکاران تعلیم وتربیت با برنامه محوری ورویکرد علمی تحقق اهداف عالیه را میسر و تبلور بخشد.
قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در هفته سوادآموزی در جمع اعضای شورای معاونین وروسای مناطق و همکاران سوادآموزی با بهره گیری از آیات و روایات و احادیث، موضوع سوادآموزی را از اهم وظایفی بر شمرد که شایسته است دست اندرکاران تعلیم وتربیت با برنامه محوری ورویکرد علمی تحقق اهداف عالیه را میسر و تبلور بخشد.وی هدف سوادآموزی را بیداری و آگاه نمودن مردم و ملت دانست و در بخشی از پیام تاریخی حضرت امام (ره) در 7 دی ماه سال 1358 که فرمود:امید آن دارم که ایران را سرتاسر مدرسه کنیم.روشن است که بسیج عمومی ومشارکت همگانی در ریشه کنی بیسوادی ضروری و مورد تاکید است به طوریکه هر با سوادی ملزم به آموزش بیسواد خانه خود و هر آموزشگاهی نیز ملزم به آموزش اولیا بیسواد خود و هر مسجدی مکلف به آموزش بیسوادان محله خود و همینطور هر دستگاهی در شناسایی وجذب وآموزش بیسوادان وکم سوادان جامعه هدف باید نقش پذیری واثر گذاری مثبت داشته باشد.ایشان تقویت شوراهای پشتیبانی و بهبود کیفیت استان ومناطق را از عوامل موثر و اصلی موفقیت در ریشه کنی بیسوادی دانست واظهار داشت فعالیتهای سوادآموزی باید برنامه محور و رویکردی علمی داشته باشد که الحمدلله در این مسیر بر اساس منویات مقام معظم رهبری و عنایت های دولت محترم مهیاست و آموزش و پرورش با تمدید شرایط و بسیج امکانات و ملزومات این مهم را انجام میدهد.قاسمی در خاتمه بیان نمود ما از خبر رتبه های دو رقمی وتک رقمی کنکورها والمپیادها خیلی مسرور و شاد می شویم ولیکن شادی با سواد نمودن یک بیسواد به مراتب لذت و سرور بیشتری را به همراه دارد چرا که او در کانون خانه ، مادر یا پدری است که میتواند به عنوان مربی فرزندان خویش را هدایت وزمینه پیشرفت آنان را بهتر فراهم سازد.الهویی معاون سوادآموزی استان ضمن تشریح فعالیت ها در هفته سوادآموزی علت اهمیت مبارزه با بی سوادی را دستیابی به سبک زندگی متعادل دانست. وی سواد را کلید ورود به دنیا و با عث شناخت بهتر ما از زندگی و جامعه مطرح کرد. و به نقل از پژوهش گران برجسته در زمینه سوادآموزی و تغییرات آن در طول زمان سواد را تنها به معنای توانایی خواندن یک کلمه ندانست بلکه به معنای توانایی درک زندگی و حق هر انسانی بیان نمود و آن را مایه اصلی درک دنیا و آخرت دانست و در واقع سواد درهای زیادی را به سمت دانش و مهارت زندگی به روی انسان باز می کند.وی بیان داشت که در حقیقت افراد باسواد نسبت به حقوق انسانی خود آگاه تر هستند و فرصت مطالعه و یادگیری را دارند. بدیهی است امروزه معنای سواد فقط توانایی خواندن و نوشتن نیست هر چند این توانایی پایه و اساس ورود به عرصه سواد فرهنگی، سواد زندگی، سواد سیاسی، سواد اقتصادی، سواد مذهبی و سواد رسانه ای می باشد. اما غفلت از عرصه های مختلف سواد ما را در تحقق هدف توسعه سوادآموزی دچار مشکل می کند مثلا بی سوادی در فضای مجازی تاثیر بسیار مخربی روی انسان ها دارد و بی سوادی هزینه های زیادی را بر اقتصاد خانواده و کشور و دنیا تحمیل می کند که بعضا درصدی از آن برای باسواد کردن افراد کافی است. هرچند عدم وجود منابع مالی و فیزیکی لازم شاید امکان باسواد شدن تمام مردم را عملی نسازد ولی این انتظار دوری نیست که خواه ناخواه برای رسیدن به توسعه پایدار تمام کوشش دست اندرکاران موثر به سوی تامین منابع و امکانات گسیل شود. چرا که هزینه فقر و بی سوادی برای اقتصاد بیشتر از هزینه ای است که تامین زیرساخت های لازم برای رشد سوادآموزی و مدرسه ایجاد می کند.الهویی یکی از عوامل مهم افزایش میزان سوادآموزی را خانواده و نقش تاثیر گذار مادر دانست وی خانواده را عنصر کلیدی مطرح و از میان پدر و مادر نقش مادر را از پدر پررنگ تر بیان کرد زیرا وقت بیشتری را با بچه ها می گذراند و تاثیر مستقیمی روی آموزش آنان دارد. وی اقدامات پوشش تحصیلی بزرگسالان محروم از فرصت اول تحصیل را عاملی دانست که در یک رابطه ی مستقیم پدر و مادر با سواد عامل مهمی برای پیشرفت فرزندان برای کسب مدارج علمی بالا به شمار می روند. لذا کوشش نهضت سوادآموزی بر روی این شاخص بسیار مهم و اساسی است محرومیت از سواد دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست. ولیکن نتیجه بی سوادی آسیب دیدن و شاید آسیب رساندن باشد. عدم آشنایی به حقوق، نداشتن درک متفاهم از رفاه و امنیت، عدم اطلاع رسانی از مهارت های زندگی، عدم احساس تعلق و شکوفایی و قانع شدن به زنده ماندن و نه زندگی کردن و همگن نبودن با اجتماع غالب در عصر انفجار دانش و نهایتا و نداشتن درک مشترک از زوایه و پدیده ها در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی، سیاسی، مذهبی و غیره همه از مواردی است که در صعود به سمت توسعه در دنیای کنونی اشکالاتی ایجاد می کند که به سادگی قابل رفع و دفع نیست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود