2 اسفند 1396
شماره خبر: 191811

بهره مندی سالانه بیش از 4 میلیون دانش آموز ازخدمات کانون های تربیتی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

بهره مندی سالانه بیش از 4 میلیون دانش آموز ازخدمات کانون های تربیتی


مدیر کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: سالانه بیش از 4 میلیون دانش آموز از خدمات آموزشی و مهارتی کانون های فرهنگی - تربیتی در استان های مختلف کشور بهره مند می شوند.
علی رمضانی hفزود: 700 هزار دانش آموز عضو ثابت کانون های فرهنگی - تربیتی کشور هستند و سه میلیون و پانصد هزار نفر نیز عضو غیر ثابت کانون ها را در استان های مختلف تشکیل می دهند. وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به کانون ها ی فرهنگی - تربیتی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی دارد که این مهم موجب رشد و پویایی کانون ها در کشور شده است. وی از کانون های فرهنگی - تربیتی به عنوان محیطی امن و با انگیزه در مسیر رشد دانش آموزان در ابعاد مختلف شخصیتی و ... نام برد و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در محیطی آرام ، شادی بخش در کنار آموزه های دینی و مهارتی را از محورهای اصلی برنامه های کانون های فرهنگی - تربیتی در کشور برشمرد. وی در ادامه به ظرفیت های متنوع و مختلف کانون‌های فرهنگی تربیتی در استان های مختلف کشور پرداخت و خاطر نشان کرد: در این مراکز استعداد های دانش آموزان شکوفا شده و خلاقیت پروری در دانش آموزان با دلسوزی مربیان با تجربه و متعهد شکل می گیرد. مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی - تربیتی به صورت خود گردان مدیریت می شوند، تصریح کرد: داشتن برنامه کاری مدون ، به روز بودن ، نو آوری ، بانشاط بودن ، ابتکار ، خلاقیت آفرینی و بکارگیری نیروهای متخصص در رشته های مختلف از جمله شاخص هایی است که در فرآیند کاری سالانه مدیران و کارکنان کانون های فرهنگی - تربیتی به ویژه در اوقات فراغت تابستانه باید به آن توجه کرد. رمضانی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل های مختلف استان ها در بخش گردشگری ضرورت دارد کانون های فرهنگی - تربیتی در برگزاری اردوهای دانش آموزی نیزفعال تر عمل کنند. وی با اشاره به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ، یاد آور شد: بر اساس رهنمودهای ولایت فقیه باید در چهار دسته اهداف معنوی، تربیتی، علمی و اجتماعی در فعالیت های پرورشی - تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت توجه ویژه کرد که در این راستا کانون های فرهنگی - تربیتی نیز رسالت خطیری بر عهده دارند. وی با بیان اینکه تولد و بالندگی کانون ها ی فرهنگی – تربیتی به طور رسمی از دهه ی هفتاد صورت گرفت که ابتدا با تاسیس ده کانون به صورت پایلوت در سراسر کشور و در سه محور جوانه ها، انجمن ها و فعالیت های عمومی و مناسبتی کار خود را آغاز در حالی که اکنون تعداد این کانون ها در استان ها به یک هزار و 18 کانون رسیده است.
مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: این تعداد کانون برای جمعیت 13 و نیم میلیونی دانش آموزی کشور کم است لذا باز هم نیاز به توسعه و افزایش کانون های فرهنگی - تربیتی در کشور داریم. رمضانی یاد آور شد: آشناسازی دانش آموزان با ارزش های ماندگار فرهنگی، بارور شدن اوقات زندگی ،تقویت شخصیت و خودباوری و در نهایت تربیت اجتماعی دانش آموزان از جمله پیامدهای مثبت فعال بودن کانون فرهنگی - تربیتی در کشور است. وی از تحکیم وحدت در جامعه دانش آموزی، هدایت حرکت درست فرهنگی دانش آموزان و افزایش اثربخشی تعلیم و تربیت رسمی کشوربه عنوان دیگر محورهای مد نظر در کانون های فرهنگی – تربیتی ذکر کرد.
وی فضا سازی و محتوا سازی را از جمله برنامه های محوری در فرآیند رویکرد کانون های فرهنگی - تربیتی بیان کرد و ادامه داد: در کانون ها باید از نیروهای کارآمد تر استفاده کرد که این بخش مهم نیاز به سازماندهی دارد. وی دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و مشارکت در برنامه ها و خدمات کیفی تر به جامعه هدف در کانون های فرهنگی - تربیتی را ضروری دانست. مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش به روز شمار هفته کانون ها ی فرهنگی تربیتی در سال 96 اشاره کرد و افزود : بخشنامه و دستورالعمل بزرگداشت این هفته به منظور برگزاری مطلوب ، ساماندهی ، انسجام بخشی برنامه ها و فعالیت ها به استان ها ارسال شده است تا مردم و مسئولان با فعالیت های کانون ها شناخت کامل تری پیدا کنند. رمضانی بیان کرد: توسعه فضاهای پرورشی و تقویت برنامه های کانون های فرهنگی -تربیتی در کشور نیاز به حضور و مشارکت خیرین نیک اندیش دارد تا بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آینده سازان ایران اسلامی به ویژه در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت در استان های مختلف بوجود آید.
رمضانی یاد آور شد: مدیران کانون‌های فرهنگی و تربیتی نقش موثر و مفیدی در اصلاح برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون ها دارند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا مسیر فعالیت‌ها و برنامه کانون‌های فرهنگی تربیتی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی تسهیل شود. لازم به ذکر است از 30 بهمن تا 6 اسفند ماه 96 به نام هفته کانون های فرهنگی - تربیتی در تقویم اجرایی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود