طرح شناسایی نوآموزان «مداخله به هنگام» در البرز آغاز شد
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان البرز از آغاز طرح شناسایی نو آموزان با نیاز های ویژه در دوران طلایی رشد با عنوان «مداخله به هنگام» خبر داد.
حسن نوروزی اظهار کرد: طرح شناسایی نوآموزان با عنوان «مداخله به هنگام» به منظور شناسایی و جذب نوآموزان با نیازهای ویژه در دوران طلایی رشد ۴ تا ۶ سال آغاز شده است. وی در ادامه گفت: این برنامه جامع به منظور پبشبرد و توسعه اهداف آموزشی تدوین شده تا نیازهای الزامی و خدمات حمایتی را برای آن دسته از دانش آموزانی که با کاستی هایی در فرایند یادگیری مواجه اند برطرف شود. kوروزی در توضیح بیشتر پیرامون این طرح، گفت: هر ساله پیش از ثبت نام نوآموزان کلاس پایه اول تست جامع سنجش سراسری انجام می شد و نوآموزانی که به لحاظ فیزیکی و از نظر شنوایی، بینایی، بیماری های داخلی و تست هوش نیازمند توجه ویژه تشخیص داده می شدند به مراکز سنجش تخصصی فرستاده و غربالگری می شدند. مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان البرز اضافه کرد: با اجرای این طرح طلایی یا «مداخله به هنگام» بنا داریم نیازهای ویژه نوآموزان در سنین کمتر و قبل از ثبت نام پایه اول شناسایی شوند تا خدمات حمایتی احتمالی شامل حال آنها شود. وی با تاکید بر اینکه این طرح فرصتی ایجاد می کند تا مشکلات فیزیکی و روانی که قابلیت درمانی داشته شناسایی شود، گفت: با شناسایی کاستی ها در این حوزه احتمال بهبود یا تقلیل معلولیت ها و مشکلات نوآموزان وجود دارد. نوروزی یکی از مهمترین نتیجه اجرای این طرح را احتمال پیشگیری از انتقال کودک به مدارس استثنایی دانست و گفت: ترمیم تاخیر رشد هوشی کودکان ۴ تا ۶ سال، توانبخشی و مشاوره، ایجاد زمینه های انطباقی و پذیرش کودکان با نیازهای ویژه توسط والدین از جمله اقداماتی است که دراین طرح انجام می شود. وی بهبود رشد شناختی، اجتماعی، حسی حرکتی، مهارت های کلامی، رشد و مهارت های زبانی را از جمله فواید این طرح خواند و گفـت: به دنبال شناسایی نوآموزانی هستیم که دچار چنین مشکلاتی هستند تا پیش از آغاز دوره رسمی آموزش، مورد درمان قرار گیرند به همین منظور با مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی استان مکاتبه کرده و بروشورهایی را در اختیارشان قرار داده ایم تا خانواده ها در جریان چگونگی انجام این طرح قرار گیرند. مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان البرز گفت: این کودکان پس از شناسایی و ارزیابی تخصصی، ثبت نام شده وارد مراحل اجرایی این طرح خواهند شد اقدام به موقع و هدف گذاری صحیح بسیاری از مشکلات قابل اصلاح را مرتفع کرده و دیگر نیازی به فرستادن کودک به مدارس خاص نخواهد بود. نوروزی در پایان ضمن اشاره به اهمیت حیاتی اجرای این طرح، از همه کسانی که کودکانی مشکوک به نیازهای ویژه، بی توجهی، کم هوشی یا اختلالات دیگر دارند درخواست کرد با مراجعه به مدارس استثنایی استان، یا اداره استثنایی آموزش و پرورش یا تماس با شماره تلفن ۳۴۴۶۰۴۲۲ شانس درمان و ادامه تحصیل عادی را برای فرزندان این سرزمین فراهم کنند.
منبع مهر