16 آبان 1391
شماره خبر: 14501

شاید گناه کردیم که به دنبال هنر رفتیم!

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

شاید گناه کردیم که به دنبال هنر رفتیم!

سپیدار آنلاین: به گفته برخی از هنرمندان استان البرز و همین طور شهر محمدشهر کم لطفی و بی توجهی مسئولین ذیربط استان البرز و برخی از شهرها به مقوله های فرهنگی و هنری، آنان را از ادامه کار دلسرد کرده است.
در ششمین نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی و شهردار محمدشهر که هر دو هفته یکبار و در راستای مشارکت و نظارت هرچه بیشتر شهروندان و اقشار مختلف شهر برگزار میشود، این بار این اصحاب فرهنگ و هنر بودند که فرصتی را پیدا کردند که دغدغه های خود را به گوش مسئولین برسانند. در این جلسه که در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدشهر برگزار شد مدیرعامل انجمن شعر و ادب اتاق آبی البرز اولین کسی بود که پشت تریبون حاضر شد و مختصری از مشکلات و کاستی های عرصه فرهنگ استان البرز و شهر محمدشهر را بازگو کرد.
عدم آموزش در سنین پایه، مشکل اساسی در عرصه فرهنگ و هنر
مدیرعامل انجمن شعر و ادب اتاق آبی البرز با بیان اینکه بحث رسیدگی به مسائل فرهنگی، بحث به روز و اساسی جامعه است تاجایی که رهبر معظم انقلاب نیز مکرراً در خصوص آن تأکید می فرمایند، افزود: یکی از مشکلات اساسی در این عرصه ناکارآمدی و عدم آموزش در سنین پایه و پرورش و هدایت علاقه مندان برای حضور هنرمندان است، متولی اصلی این امر نیز آموزش و پرورش ماست که امید می رود در این خصوص بیش از پیش توجه نشان دهد. مهدی شورگشتی افزود: نبود یک سالن که بتوان در آن کارهای بهتری را ارائه داد و همچنین عدم برنامه ریزی مشخص در خصوص برنامه های فرهنگی هم از مهمترین مشکلاتی است که در شهر محمدشهر وجود دارد.
هنرمند هم تا جایی می تواند صبر و تحمل کند
مسئول کانون فرهنگی هنری نورالزهرا(س) که در شهرک همایون ویلای محمدشهر مستقر است طی سخنانی عنوان کرد: مهمترین مشکلی که اصحاب فرهنگ و هنر را از ادامه دادن کار دلسرد می کند نبود حمایت مالی از طرف مسئولین است. زهرا بیگدلی ادامه داد: بیشتر مواقع این خود هنرمندان هستند که با تلاش های شبانه روزی خود موفق می شوند تا اعتبارات لازم برای راه اندازی نمایشگاه های آثار هنری و یا دوره های آموزشی را فراهم کنند که این هم تا مرحله ای امکانپذیر است و نباید چندان به آن دلخوش بود زیرا که هنرمند هم تا جایی می تواند صبر و تحمل کند.
آیا گرایش به هنر و هنرمندی، امری حرام است؟!
فتح الله واثقی، هنرمند مجسمه ساز نیز با اشاره به اینکه هنر مجسمه سازی هنری است که تاریخ را بازگو می کند، افزود: در وضعیت کنونی هنرمندان آزرده دل هستند و اگر هم بتواندد کاری را ارائه بدهند بایستی مشقات زیادی را متحمل شوند. واثقی با طرح این پرسش که آیا گرایش به مشاغل فرهنگی هنری امری حرام است که باید این همه سختی را در آن شاهد باشیم؟ ادامه داد: دیگر زمان قول دادن های توخالی مسئولین گذشته است و خواهشمندیم واقعاً به مسائل فرهنگی و هنری توجه شود زیرا اگر خواهان جامعه ای سالم و کارآفرین هستیم باید این رویه را طی کنیم.
شاید گناه کردیم که به دنبال هنر رفتیم!
همچنین یکی از اهالی موسیقی و ادبیات نیز طی سخنانی در این نشست هم اندیشی که با اعضای شورای اسلامی و شهردار محمدشهر برگزار شد عنوان کرد: در حدود 20 سال است که در عرصه موسیقی فعالیت میکنم و حتی برای کسب فنون در خدمت استاد محمدرضا شجریان نیز بوده ام اما متاسفانه در استانم البرز و شهر خودم محمدشهر کسی حتی نام مرا هم نشنیده است. به واقع شاید اصلاً گناه کرده ایم که به دنبال هنر رفته ایم. محمد احمدوند اضافه کرد: برای نمونه من به اتفاق همکاران دیگر طرح های متعددی را در دست تهیه داشتیم که متأسفانه به علت نداشتن فضای کافی یا از انجام آن منصرف شده ایم و یا اینکه مجبور شده ایم برخی از جلسات را در منازل خودمان تدارک ببینیم. اما آیا مگر در یک خانه چند نفر می شود جمع کرد و شاهنامه خوانی کرد؟ این هنرمند ادامه داد: همین بی توجهی هاست که موجب می شود کودکان ایران زمین بتمن و زورو را بیشتر از رستم و اسفندیار و امثال آنها بشناسند.
ایجاد بسترهای لازم در عرصه های فرهنگی، سیاست اصلی مسئولین محمدشهر
حجت الاسلام ابوطالب ندرلی، نماینده استان البرز در شورای عالی استانها و شهردار شهر محمدشهر نیز در پایان این نشست ضمن اعلام اینکه مشکلات فرهنگیان و اهالی هنر برای مدیریت شهری محسوس است، اضافه کردند: پیگیری های مکرر خود هنرمندان نیز می تواند از بار مشکلات بکاهد. به گفته مسئولین نامبرده شده سیاست اصلی مدیران شهری محمدشهر بیشتر گرایش به ایجاد بستر و زیرساخت های فرهنگی در شهر است تا در نتیجه آن در امر اجراییات و اقداماتی که در عرصه فرهنگ صورت می پذیرد مشکلی وجود نداشته باشد. شایان ذکر است که در اولین جلسه هم اندیشی شورای شهر محمدشهر با معتمدین محلی این شهر، برخی از شهروندان و معتمدین محلی از منطقه محمدشهر مرکزی در جلسه مذکور حضور یافتند و در دومین جلسه نیز، این مهم با حضور برخی از شهروندان و معتمدین محلی مناطق و شهرک هایی نظیر ولدآباد کوچک، ولدآباد بزرگ و محله اصفهانی ها برگزار شد. همچنین در سومین، چهارمین و پنجمین جلسه از جلسات مزبور نیز مهمترین مسائل و مشکلات شهرک های چمران ، فردوسی و جعفرآباد و عباس آباد محمدشهر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین مقرر شده است که در همین راستا و در هفته های آتی جلساتی با ائمه جماعات مساجد محمدشهر و همچنین ورزشکاران این شهر نیز برگزار شود.


محمد شهر -سعید پورمند

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود