10 تیر 1393
شماره خبر: 125089

مسائل فرهنگی همواره در درجه آخر اهمیت است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

مسائل فرهنگی همواره در درجه آخر اهمیت است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه محدودیتهای اعتباری بر من و شما پوشیده نیست، در عین حال گفت: مسائل فرهنگی همواره برای مسئولان در نقطه آخر اهمیت قرار دارد.
سید موسی حسینی کاشانی در نشست خبری در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در کرج ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده طی هفت ماهه حضورش در این مجموعه با بیان اینکه با برنامه آمده ام و راهبردهای مشخصی دارم که براساس آن حرکت می کنم، اظهار داشت: در مجموع جلوتر از برنامه حرکت کرده ایم اما در بخش هایی نیز شاید درجا زدیم اما برنامه های پیش بینی شده به میزان زیادی قابلیت اجرا پیدا کرد. وی با اشاره به محدودیتهای اعتباری گفت: کمبودهای اعتباری بر من و شما پوشیده نیست و اگر بگویم کارها را با دست خالی انجام داده ایم سخنی گزاف نگفتم. ضمن اینکه مسائل فرهنگی همواره برای مسئولان در نقطه آخر اهمیت قرار دارد. حسینی کاشانی معرفی 10 کتاب برتر تولید استان البرز و اختصای بودجه 30 میلیون تومانی برای خرید کتاب با هدف تقویت حوزه نشر در استان را از فعالیتهای انجام شده برشمرد و افزود: 300 میلیون تومان نیز اعتبارات بخش قرآنی است که گرفته شده و امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی در این حوزه داشته باشیم. برگزاری نمایشگاه کتاب استانی، نشست صمیمانه با هنرمندان عرصه های، قرآنی، تجسمی، تئاتر و دیدار با استادان حوزه هنر و ادب، برگزاری جشنواره فیلم، تئاتر و تجسمی فجر، برگزاری اردیبهشت تئاتر البرز، برپایی کنسرت های موسیقی سنتی، برگزاری دره آزمون مهارت آموز کار و دانش، تشکیل کمیته های صدور و تمدید مجوز از دیگر فعالیتهای مورد اشاره حسینی کاشانی بود. وی یادآور شد: به تازگی نیز مهمانسرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شده که می تواند محلی برای استقرار اهالی فرهنگ و هنر سایر استانها و تعامل با آنها باشد.
چهارمین جشنواره کتابخوانی رضوی در البرز برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی گفت: برای نخستین بار در البرز کتاب "حکمت های رضوی" که حاوی 100 کلام ناب از سخنان امام رضا (ع) است از عربی به فارسی ترجمه و در پنج هزار جلد چاپ شده و آماده توزیع در سراسر کشور است. وی افزود: فایل پی دی اف (pdf) شرکت در این جشنواره روی سایت اداره کل بارگذاری شده و متقاضیان می توانند پاسخنامه ها را تکمیل کرده و از طریق پست دستی یا الکترونیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. به گفته حسینی کاشانی امسال در جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی شرکت کنندگانی از 31 استان کشور و 75 کشور دنیا حضور دارند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از معرفی شورای شعر البرز طی ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: با معرفی این شورا، ضمن اینکه شاعران البرز به جایگاه واقعی خود در کشور دست خواهند یافت تعامل خوبی نیز بین شاعران برقرار می شود. وی همچنین گفت: قرار است اصحاب قرآنی حوزه های فرهنگ و هنر و رسانه در مهرماه جاری تجلیل شوند و علاقه مندان برای ارسال آثارشان محدودیت زمانی ندارند.
جشنواره ای برای معرفی خبرنگاران برتر البرز
حسینی کاشانی در ادامه از برگزاری جشنواره مطبوعات و خبرنگاران استان البرز همزمان با روز خبرنگار خبر داد و افزود: شرکت کنندگان در این جشنواره می توانند آثار خود در بخش های سرمقاله و یادداشت، مقاله، تحلیل و تفسیر، تیتر، خبر، گزارش، مصاحبه، عکس و طنز در شش محور ارسال کنند. وی با بیان اینکه در هر بخش سه برنده معرفی می شود، اضافه کرد: در مجموع 40 نفر برگزیده نهایی خواهیم داشت که در روز اختتامیه همزمان با روز خبرنگار علاوه بر تجلیل، بین آنها مسابقه نهایی به صورت حضوری برگزار می شود و از این میان هشت برگزیده نهایی به عنوان خبرنگاران برتر استان معرفی می شوند. به گفته این مسئول فراخوان جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها از فردا چهارشنبه روی سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد قابل دسترسی است و فعالان عرصه رسانه استان می توانند آثار خود را تا 31 تیرماه جاری به دبیرخانه جشنواره در اداره کل ارسال نمایند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز درباره انتخابات خانه مطبوعات استان متذکر شد: براساس آنچه وزارتخانه دستور داده و ابلاغ کرده اواخر مردادماه جاری انتخابات خانه مطبوعات البرز همزمان با سراسر کشور برگزار می شود. با این حال باید ببینیم وضعیت استان به چه صورتی است و اهالی رسانه در این مورد به اجماع برسند.
اتمام حجت مدیرکل فرهنگ و ارشاد نسبت به تکمیل بانک اطلاعاتی خبرنگاران
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به تکمیل بانک اطلاعات مطبوعات و رسانه و با بیان اینکه به اقدامات ضرب الاجلی اعتقاد ندارم، تصریح کرد: اما لازم است اینجا و در حضور خود اهالی رسانه اعلام کنم لیست فعالان رسانه ای استان تا دو هفته دیگر تکمیل می شود و به اسامی و نامه هایی که پس از این مدت ارسال شود پاسخی داده نخواهد شد. وی برخورداری از برنامه های حمایتی فعالان حوزه خبر را منوط به تکمیل لیست اعلام و تاکید کرد: پس از گذشت مهلت اعلام شده فقط افراد معرفی شده از سوی سرپرستان دفاتر نشریات و سایتهای خبری از نظر اداره کل به عنوان فعالان خبری استان محسوب می شوند و فعالیت سایرین دارای اشکال است. حسینی کاشانی با اشاره به اینکه تا کنون 80 درصد رسانه های استان در تکمیل لیست خبرنگاران همکاری کرده اند اما هنوز اطلاعات 20 درصد باقی مانده است، یادآور شد: پس از تکمیل بانک اطلاعاتی، اسامی اهالی رسانه البرز بر روی سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درج می شود. به گفته حسینی کاشانی به استناد لیست موجود در حال حاضر 250 خبرنگار و عکاس، 61 مدیر مسئول و سرپرست و 119 کادر دفتری در البرز مشغول به فعالیت هستند که با ارسال سایر اطلاعات احتمال افزایش آن هست.
سیاست ما به سمت تقویت و شکل گیری نشریات محلی است
وی درباره توزیع آگهی های نشریات هم که از سوی تعدادی از سرپرستان نشریات مطرح شد، توضیح داد: طبق ابلاغ وزارتخانه باید 70 درصد آگهی های دولتی به نشریات محلی و 30 درصد به نشریات سراسری اختصاص یابد که اکنون این وضعیت در البرز 50-50 است اما در نظر داریم این قانون اعمال شود. وی گفت: سیاست ما تقویت و شکل گیری نشریات محلی به جای گسترش روزافزون دفاتر سرپرستی است و به این سمت و سو حرکت می کنیم؛ حتی اگر شتابش کم باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اضافه کرد: براساس سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی، یارانه نشریات محلی که در زمینه اقتصاد مقاومتی حرکت کنند سه برابر می شود.
سرپرستان موظفند خبرنگاران را بیمه کنند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز درباره وضعیت بیمه خبرنگاران نیز گفت: تمام سرپرستان نشریات و سایت های خبری فعال در استان موظف هستند خبرنگاران خود را بیمه کنند اما امیدواریم این تاکید بر وظیفه، باعث نشود که سرپرستان به تعدیل نیرو دست بزنند. وی همچنین از جانمایی شش مکان برای برگزاری جُنگ رمضان خبر داد و افزود: پارک تنیس کرج از جمله این مکانهاست که برنامه جنگ رمضان از شب گذشته در آنجا آغاز شده است. حسینی کاشانی معرفی شورای شعر استان البرز، فراخوان عکس طبیعت البرز، ساماندهی مراکز عرضه محصولات فرهنگی، الکترونیکی شدن درخواستها، ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه محصولات فرهنگی در البرز، تهیه آرشیو مطبوعات و تکمیل بانک اطلاعاتی هنرمندان و شاعران را از برنامه های اجرا شده و در حال اجرای حوزه فرهنگ و هنر نام برد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود