18 مرداد 1391
شماره خبر: 10018

کرج بي‌شناسنامه نيست

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

کرج بي‌شناسنامه نيست

سپیدار آنلاین: محمدرضا پوينده، مديرکل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان البرز گفت: کرج علي رغم داشتن جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي و طبيعي فراوان هنوز در بين مردم شناخته شده نيست.
رد تاريخ در گذرگاه کرج از چنان قدمتي برخوردار است که هرگونه سهل‌انگاري در معرفي جاذبه‌ها و نيز پيشينه آن، اجحافي است که در حق بخش عظيمي از زمان صورت مي‌گيرد. بسياري از مردم کرج‌نشين هنوز از مادرانه‌هاي شهرشان بي‌خبرند و در غفلت از پيشينه عتيق و عميق شهرشان، گلايه‌مند از شهري بي‌شناسنامه‌اند.
محمدرضا پوينده، مديرکل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان البرز گفت: کرج علي رغم داشتن جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي و طبيعي فراوان هنوز در بين مردم شناخته شده نيست. وي اظهار كرد: شناساندن جاذبه‌هاي کرج به کرج‌نشينان و گردشگران ديگري که از ساير استانهاي کشور به اين شهر سفر مي‌کنند، نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي فراوان مالي و زماني است. پوينده در ادامه افزود: با توجه به اين که در فصل سفر قرار داريم، اداره ميراث فرهنگي برنامه‌هاي متنوعي را براي شناساندن اين جاذبه‌ها به گردشگران در دست اجرا دارد. اين مسئول، برگزاري تورهاي کرج‌گردي را يکي از موثرترين راهها براي شناساندن اين شهر به مسافران دانست و افزود: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تلاش مي‌شود بعد از ماه مبارک رمضان اين برنامه در کرج و ساير شهرستانهاي کرج اجرا شود.وي در توضيح اين جاذبه‌ها افزود: غار«يخ مراد» در کيلومتر 60 محور کرج به چالوس در روستاي کهنه ده» واقع شده که از نظر زمين شناسي از اهميت بسزايي برخوردار است و مکان مناسبي براي کوهنوردان و خانواده‌‌هاست. مديرکل ميراث فرهنگي استان البرز از کاروانسراي شاه عباسي به عنوان ديگر جاذبه‌هاي اين شهر نام برد و افزود: اين کاروانسرا متعلق به دوران صفويه بوده و بين سالهاي 1078 تا 1109 در زمان شاه سليمان صفوي ساخته شده است. پوينده تصريح کرد: اين کاروانسرا در ابتدا به عنوان مکان استراحت مورد استفاده قرار مي‌گرفته و در اوايل دوران قاجار تبديل به پادگان يا قلعه نظامي شد و در اواخر اين دوران نيز به عنوان مدرسه فلاحت از آن استفاده مي‌شده است. وي اظهار كرد: اين کاروانسرا در 22 فروردين سال 56 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. مديرکل ميراث فرهنگي استان البرز در بخش ديگري از صحبتهاي خود در مورد کاخ شهرستانک گفت: اين عمارت متعلق به دوران قاجار است و در کيلومتر 55 جاده کرج، چالوس در روستاي شهرستانک واقع شده است. وي افزود: شاهان قاجار براي گريز از گرماي تهران در فصل تابستان در مناطق خوش آب و هواي کاخ‌هايي براي خود بنا مي‌کردند که اين کاخ جزيي از آن کاخ‌ها به شمار مي‌آيد.
پوينده افزود: اين کاخ در سال 1925 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. وي از برج آرامگاهي ميدانک به عنوان ديگر جاذبه‌هاي شهرستان کرج نام برد و افزود: اين بناي آرامگاهي با قدمت دوره تيموري در روستاي ميدانک در کيلومتر 60 جاده کرج و چالوس واقع شده است. وي از آبشار خور به عنوان ديگر جاذبه‌هاي اين شهرستان نام برد و تصريح کرد: واژه خور مخفف خورشيد است، روستاي خور با ارتفاع 2800 متر در دامنه غربي قله گندم چال، يکي از مناطق مرتفع البرز مرکزي است که يکي از شاخصهاي منحصر به فرد آن آبشار خور است که 60 متر از سطح زمين ارتفاع دارد. وي ادامه داد: منطقه توريستي خور، داراي جاذبه‌هاي خاص گردشگري، سياحتي و ورزشي همچون کوهنوردي و پيست اسکي است. وي در ادامه به کاخ سليمانيه از ديگر جاذبه‌هاي اين شهر اشاره كرد و گفت: عمارت کاخ سليمانيه در بافت مرکزي شهر کرج با قدمت قاجاريه در داخل محوطه دانشکده کشاورزي قرار گرفته است. وي خاطر نشان کرد: اين کاخ در بين سالهاي 1224 تا 1227 هجري قمري به دستور فتحعلي شاه قاجار به دست دست حسين خان نظام‌الدوله اصفهاني ساخته شده است. پوينده در پايان ازپل آصف‌الدوله، پل تاريخي صفوي، چشمه گل‌گيله شهرستانک، چشمه وله، حمام مصباح و هفت چشمه به عنوان ديگر جاذبه‌هاي اين شهر نام برد.



منبع: خبرگزاری موج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود