26 تیر 1391
شماره خبر: 9013

دکتر ایزدبین: نقد و نظر درباره اجرای طرح پزشک خانواده

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دکتر ایزدبین: نقد و نظر درباره اجرای طرح پزشک خانواده

در خبرها آمده بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از اجرای طرح پزشک خانواده در تمامی شهرهای استان البرز در سال 91 خبر داده بود .مطلب ذیل در ارتباط با این موضوع است :
مشکل نظام سلامت ایران و عدم وجود سرانه های واقعی و عدالت دراین نظام سالهاست که مطرح است و به نظر می رسد که متولیان سلامت کشور راهکار حل معضل کهنه و قدیمی را ، در اجرای طرح پزشک خانواده دیده اند. صورت مسئله حاکی از تحقق یکی از آرزوهای دیرینه خانواده های ایرانی است که در آن از پرداخت فرانشیز معاف می شوند و به صورت رایگان در سطح اول و با پرداخت فرانشیز 10% از سطح دوم خدمات بهره مند می گردند. خبری خوش و دلپذیر است ولی باید دید آیا تمامی جوانب انجام کار در استان البرز وکلان شهر پیچیده کرج در نظر گرفته شده است و اجر ای برنامه ای که در برنامه پنج ساله، ابتدا برای شهرهای زیر 50 هزار نفر در نظر گرفته شده بود، باید با درایت تمام انجام شود تا در اجرای این طرح ملی خدشه ای وارد نگردد.
اینجانب با توجه به مطالعه دستورالعمل اجرایی پزشک خانواده در ذیل به اهم نکات مبهم اجرای این طرح می پردازم .
1-نا مشخص بودن محل تامین اعتبارات اجرای برنامه پزشک خانواده .
2-عدم ایجاد کمیته اطلا ع رسانی در کارگروه استانداردی جهت اطلاع رسانی به مردم و پزشکان و فرهنگ سازی در جهت استقرار سریع برنامه در این کار بسیار بزرگ در شهرستان مهاجر پذیر کرج و فرهنگ سازی در نزد مردمی که عادت به رفتن به نزد متخصصان دارند .
3-مشخص نبودن سازو کار و نحوء باز پرداخت مبالغ فرانشیز های کلیه سطوح در کلینیک ها و داروخانه ها و مشکلات ناشی از تاخیر در پرداخت .
4-عدم واقعی شدن تعرفه های نظام سلامت در این طرح و پرداخت فرانشیز واقعی از طرف بیمه واحد .
5-عدم تعیین تکلیف بیمه های بانک ها ، بیمه مکمل ، طلایی و وزارت نیرو و ...
6- مبهم بودن نحوء برخورد با درمانگاههای شبانه روزی و پزشکان که در طب های مکمل مانند طب سوزنی ، هومیوباتی ، حجامت و ترک اعتیاد مشغول به فعالیت هستند.
7-تفاوت در نظام پرداخت حق الزحمه پزشکان در مناطق روستایی و شهری.
8-درگیر نمودن بیشتر وقت پزشکان به ثبت دفاتر و وارد نمودن اطلاعات به سامانه .
9-نحوء آمارگیری جمعیتی و یا بکار گیری GIS در برآورد آماری شهرستان کرج برای اجرای طرح .
10-مشخص نبودن اقلام دارویی مورد تعهد در ارائه خدمات دارویی .
11-عدم توجه به بحث دندانپزشکی و تبعیض بین پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی ، با توجه به اینکه خدمات دندانپزشکی بسیار گرانتر از ویزیت پزشکان عمومی است .
12-عدم توجه به این موضوع که پزشکان با تجربه که بالای 15 سال سابقه طبابت دارند، دارای بیماران زیادی در اقصی نقاط شهر می باشند و باید راهکاری برای افزایش خانوار تحت پوشش این پزشکان به نسبت حداکثر تعداد 2500 خانوار در طرح در نظر گرفته شود .
13-مشاوره تلفنی پزشک خانواده در ساعات غیر اداری مشکلات عدیده ای را برای پزشکان ایجاد خواهد نمود .
14-لحاظ نشدن نظر و رضایت افراد تحت پوشش در پرداخت دستمزد به پزشک طرح خانواده .
15-نا مشخص بودن نظام پرداخت و بخصوص بیمه پزشکان و سایر پرسنل شاغل در طرح .
با توجه به موارد ذکر شده در بالا لازم است مسئولین بهداشتی استان البرز و استاندار محترم و نمایندگان عزیز استان توجه داشته باشند که استان البرز و بخصوص شهرستان کرج با بسیاری از استان ها و شهرهایی که بصورت پایلوت این برنامه در سال 90 در آنها اجرا شد متفاوت است و شایسته است با کار اصولی و اجتناب از هرگونه شتابزدگی به اجرای شایسته این طرح بزرگ و ملی در استان البرز اقدام گردد.

با تشکر دکتر نادر ایزد بین
مدیر عامل گروه پزشکی ایزدمهر و رئیس شورای اسلامی شهرمحمدشهر

ميهمان
پاسخ 18/06/1391 - 15:27 4
با سلام این طرح خوب است به شرطی که تعداد مراجعه بیمار محدود ودارای حد ومرز قانونی باشدوتعداد دفعات بیشتر مراجعه بیمار به پزشک ونیز مراجعه بیمار در خارج از ساعات کار پزشکان دارای تعرفه آزاد باشد که پزشک بتواند آن هزینه را از بیمار دریافت کند البته به جز موارد اورژانسی وبرای جلوگیری از اهمال کردن پزشکان باید معاینات ماهانه یا 3ماه یا 6 ماهه ونیز آزمایشات هر چند ماه بنا بر نظر کارشناسان انجام شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود