3 مهر 1403
شماره خبر: 311008

کاشت ویلا در حاصل‌خیزترین اراضی البرز!

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



یک استاد دانشگاه گفت: موضوعی که کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده و با وجود سیاست‌های بازدارنده هنوز رخ می‌دهد، تغییر کاربری اراضی است. در اثر این اقدام بسیاری از اراضی حاصلخیزی که می‌توانست محل کشت و کشاورزی باشد، اکنون تبدیل به واحدهای مسکونی و ویلایی شده‌اند.
دکتر سعید یزدانی اظهار کرد: استان البرز یک استان مناسب برای کشاورزی است و ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه آن دارد. از طرفی با دسترسی به بازارهای خرید، بازارهای مصرف و نزدیکی به فرودگاه پیام می‌تواند منطقه استراتژیکی برای عرضه محصولات بازار پسند باشد.وی افزود: موضوع مهم در توسعه و رونق کشاورزی لحاظ کردن یک برنامه مدون و به روز است. این در حالی است که کشاورزی استان برنامه‌ریزی مناسبی ندارد و از منابع خوبی که در اختیار داریم به خوبی استفاده نمی‌شود.یزدانی ادامه داد: کشاورز و تولید کننده باید خود تصمیم گیرنده باشد و نمی‌توان به آنها گفت که چه محصولی را تولید کنند. اما می‌توان با سیاست‌ها و برنامه‌هایی آنها را به سمت تولید محصولاتی که نیاز بخش کشاورزی بوده و با اقلیم سازگار است، تشویق کرد. متاسفانه در این خصوص کشاورزی برنامه‌ای منظم ندارد.استاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: موضوعی که کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده و با وجود سیاست‌های بازدارنده هنوز رخ می‌دهد، تغییر کاربری اراضی است. بر اثر این اقدام بسیاری از اراضی حاصلخیزی که می‌توانست محل کشت و کشاورزی باشد، اکنون تبدیل به واحدهای مسکونی و ویلایی شده‌اند و این باعث شده که این اراضی دیگر اقتصادی و مولد نباشند.وی تاکید کرد: اگر در گذشته حساسیت بیشتری روی تغییر کاربری اراضی وجود داشت و در مقابل ساخت و سازها در این اراضی به راحتی خدمات آب و برق داده نمی‌شد، اکنون از این اراضی در جهت رشد و توسعه اقتصاد و کشاورزی استفاده می‌شد. با توجه به حفظ اراضی کشاورزی و تاثیر آن در تامین غذا و تجارت باید در نظر داشت که شهرها نباید در اراضی حاصلخیز توسعه پیدا کنند. یزدانی مطرح کرد: چون کشاورزی زحمت زیادی داشته و درآمد قابل توجهی ندارد، کشاورز به دنبال افزایش تقاضای خرید، زمینش را می‌فروشند. از طرفی نقدینگی در جامعه سرگردان است و صرف خرید اراضی کشاورزی می‌شود. معتقدم برای تمام این موارد راهکارهایی وجود دارد که توسط اساتید و فرهیختگان علمی قابل ارائه بوده و باید از آن استفاده کنند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به کمبود منابع آبی گفت: با توجه به ضرورت استفاده درست از منابع آبی، باید منابع فعلی را به خوبی مدیریت کنیم و نظارت بر حفر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز باید با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند. همچنین با استفاده از روش‌های نوین آبیاری سطح زیر کشت را حفظ کنیم تا با حفظ ذخایر موجود، میراثی از منابع طبیعی را هم برای آیندگان باقی بگذاریم. چرا که وقتی صحبت از توسعه پایدار می‌کنیم، باید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به نسل آینده نگاه بلند مدت داشته باشیم. یزدانی ادامه داد: برای مشکلاتی که در بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم، می‌توان از تجربه‌های دیگر کشورها و یا استان‌های دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال در مورد تغییر کاربری اراضی یک نمونه مالکیت زمانی است که می‌تواند در این بخش نجات دهنده باشد. مالکیت زمانی یعنی به تعداد روز مورد نظر، اقامت در ویلایی را خریداری می‌کنند. اما مشکل اینجاست که همه مردم می‌خواهند یک ویلا داشته باشند در حالی که مدت استفاده از آن محدود به روزهای خاصی در سال است.این مدرس اقتصاد کشاورزی یادآور شد: اما چون اقتصاد ما شرایط خوب و قابل اطمینانی ندارد و از طرفی تورم هم داریم، مردم به دنبال ارزش افزوده سرمایه خود هستند و ممکن است مالکیت زمانی مورد توجه قرار نگیرد و یا اینکه فرهنگ‌سازی آن زمان‌بر باشد.وی بیان کرد: تورم در کشاورزی چه در بخش تولید و چه خریدار وجود دارد، همین حالا هم خیلی از افراد جامعه توان خرید میوه ندارند و بخشی از این افزایش قیمت هم به خاطر وجود واسطه‌ها بوده و عمده سهم بازار به جیب آنها می‌رود. البته وجود برخی از این دلال‌ها لازم است اما برخی دیگر باید حذف شوند. ما می‌توانیم برای حفظ عادلانه سهم افراد در بخش کشاورزی راهکار ارائه کنیم و در این مورد تجربه‌های جهانی و تحقیقات علمی وجود دارد که می‌توان با تعامل با پژوهشگران از آن استفاده کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود