26 تیر 1395
شماره خبر: 166414

هدف از بازرسی عملکردها؛ حل مشکلات استانها، بهره وری و ارتقا کیفیت خدمتگزاری به مردم است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هدف از بازرسی عملکردها؛ حل مشکلات استانها، بهره وری و ارتقا کیفیت خدمتگزاری به مردم است


جلسه جمع بندی بازرسی تیم ارزیابی عملکرد وزارت تعاون,کارورفاه اجتماعی با حضور دكتر رضا شریعت مشاور وزیر و مدیر کل دفتر ارزيابي عملکرد وزارت تعاون,کارورفاه اجتماعی و تیم ارزیابی این اداره کل و نیز مهندس خلیلی مدیر کل تعاون,کارورفاه اجتماعی استان البرز و مدیران وروسای ستادی و اجرایی در سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد.
تیم ارزیابی عملکرد وزارت تعاون,کارورفاه اجتماعی به مدت یکهفته در اداره کل و ادارات تابعه شهرستانی و منطقه ای کرج جهت بررسی عملکرد در حوزه های تعاونی ,اشتغال و روابط کار ورفاه وامور اجتماعی مستقر گردیدند و به ارزیابی این ادارات پرداختند. مهندس خلیلی مدیر کل تعاون,کارورفاه اجتماعی استان در جلسه جمع بندی بازرسی تیم ارزیابی عملکرد وزارت تعاون کار فلسفه وجودی بازرسی ها را کمک به ارتقا کیفیت عملکرد,بهره وری و خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات احتمالی استانها دانست و گفت : الحمدالله در حال حاضر وزارت کار با وجود مدیران با تجربه و متخصص در جایگاه مناسب خود قرارگرفته و با نگاه مثبت به دستگاههای زیر مجموعه و ادارات کل استانها همواره نظارت مستمر داشته و فعالیتها و عملکرد ادارات کل استانی را در قالب تیمهای ارزیابی رصد نموده و با ارائه راهکارهای موثر،راهنمایی و تذکر مناسب نسبت به رفع مشکلات احتمالی و تقویت نقاط قوت این ادارات و نیز رفع موانع در خدمت شایسته به مردم اقدام نموده است. وی همچنین به تشریح اهمیت بالا و جایگاه مهم ارزیابی عملکرد در ارتقا کیفیت خدمات رسانی دستگاهها پرداخته و گفت : تلاش عموم همکاران در این اداره کل، انجام وظایف محوله سازمانی و خدمت رسانی به مردم به صورت مطلوب در همه ابعاد است و کارکنان این اداره کل در تحقق اهداف و پیش بینی های برنامه عملکردی در تمام بخشهای اداره کل تلاش می کنند ولی بسیاری از اشکالات در دستگاههای اجرایی ساختاری است و مرتبط به عملکرد استان نمی باشد ولی ما همواره تلاش نموده ایم تا با احصا مشکلات ساختاری و طرح در جلسات با مسئولین استان ووزارت متبوع و استانی نقاط ضعف و قوت و راهکارهای برون رفت از این مشکلات را شناسایی و همواره خودارزیابی نسبت به عملکرد دستگاه خود در استان را در سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهیم تا بتوانیم به نحو شایسته به مردم خدمت رسانی نماییم. مهندس خلیلی همچنین با اشاره به کسب رتبه برتر در طرح تکریم ارباب رجوع و نیز صیانت از حقوق شهروندی در استان البرز افزود: این اداره کل برطبق ارزیابی های صورت گرفته از سوی استانداری البرز در بررسی نتایج سامانه ارتباط مردم و دولت ( سامد )و نیز در راستای اجرای ماموریتهای سازمانی خود بدلیل عملکرد مطلوب در پاسخگویی ، اجرای الزامات طرح تکریم ، صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری ؛ شفاف سازی و مستند سازی، اطلاع رسانی، بهبود و اصلاح فرایندها ، نظارت بر حسن رفتار کارکنان ، اطلاع رسانی، فضا و تجهیزات فیزیکی، سنجش اعتماد مراجعان، نحوه رفتار با ارباب رجوع، اطلاع رسانی حقوق مراجعان، ارائه خدمات غیرحضوری و واگذاری امور به بخش خصوصی در جهت تسهیل کار و دریافت خدمات در محل زندگی مراجعان و مردم ، میانگین تعداد دفعات مراجعه ارباب رجوع برای یک کار خاص و سرعت و دقت در انجام کار نیز جزء سه دستگاه برگزیده موفق به کسب رتبه برتر در طرح تکریم ارباب رجوع استان در بین 50 دستگاه اجرایی استان گردید که نشان از تلاش همکاران و مسئولین این اداره در کسب رضایت مردم می باشد. درادامه دكترشریعت مدیر کل دفتر ارزيابي عملکرد وزارت تعاون,کارورفاه اجتماعی از مهندس خلیلی به خاطر اقدامات ارزنده ایشان در استان البرز تقدیر و تشکر نموده و خاطر نشان کرد: هدف از بازرسی ارتقا سطح ادارات و حل مشکلات استان ها و بازنگری فعالیتهای ادارات کل و تقویت رابطه ستاد و صف که واحد های اجرایی وزارتخانه هستند می باشد که این امر به شناسایی موانع و آمادگی بیشتر در پیشبرد اهداف سازمان نقش مهمی ایفا میکند و در این راستا از مدیران کل استانها انتظار می رود در کنار ارزیابیهای کلی وزارتخانه نسبت به آسیب شناسی معضلات استان و شناسایی گلوگاههای آسیب زا در عملکرد سازمان خود نیز اقدام نمایند . دكتر شریعت همچنین با تاکید بر اینکه استان البرز بدلیل موقعیت ویژه خود و وجود صنایع متعدد و مساله مهاجر پذیری با مسائل خاص فرهنگی و اجتماعی مواجه است افزود : با توجه به معضلات و فرصتهایی که در این استان وجود دارد و نیز حضور جمعیت کثیر کارگری در البرز باید بر روی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بیشتر تمرکز شود و با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی , صنعتی و جغرافیایی استان موجبات بهره وری و ارتقا نیروی کاررا فراهم آورده و زمینه توسعه اشتغال و اقتصاد را در استان مهیا نمود. وی موفقیت مسئولین در مدیریت یک دستگاه را در سه عامل شفافیت در عملکرد,پاسخگویی و اصل مشارکت مدیر و نیروی انسانی دانسته و بیان داشت: یک مسئول موفق باید مشکلات و مسائل دستگاه خود را شناخته وکارکنان دستگاه تحت مسئولیت خود را از مشکلات و ظرفیتهای سازمان اگاه نماید و در مواجهه با مشکلات و موانع از بار مسئولیت شانه خالی نکند .همچنین با ایجاد و بهره گیری از یک اتوماسیون ادارای کارآمد و گردش اطلاعاتی خوب و شفاف سازی در عملکرد، موجبات آگاهی ورضایت مردم از فعالیتها و اقدامات دستگاه را فراهم اورد. دكترشریعت دسترسی مردم به اطلاعات شفاف را از حقوق اولیه آنان دانست و افزود: اطلاعات باید به موقع، به راحتی و رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد اين مسئول عدم آشنایی کامل کارمندان با وظایف خود را از دیگر نواقصی عنوان کرد که به مسایلی همچون کاهش میزان رضایتمندی در جامعه می‌انجامد و بر لزوم ارائه آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی سازمان , ایجاد انگیزه در نیروی انسانی برای کاهش خطا و افزایش رضایتمندی مردمی تاکید کرد. وی در ادامه پاسخگویی را دومین شاخص یک مسئول خوب عنوان کرد و با بیان اینکه مسئولین باید در قبال مسئولیت خود پاسخگو باشند، افزود: مردم نیازمند پاسخ روشن، محترمانه و منطقی هستند و باید نسبت به مطالبات آنان پاسخ مناسبی از سوی مسئولین ارائه گردد.
این مسئول همچنین اصل مشارکت جویی در مدیریت را ازشاخصه های مدیریت کارآمد دانسته و بر اهمیت استفاده از تخصص و نظرات کارکنان در مدیریت یک سازمان به منظور بهره وری , اصلاح فرایندهای اداری و ایجاد انگیزه در کارمندان بصورت یک بازی برد-برد تاکید نمود. در این جلسه همچنین فرمانی سرپرست تیم ارزیابی عملکرد استان البرز در وزارت تعاون,کارورفاه اجتماعی نیز ضمن توضیح مفهوم نظارت و بازرسی و با اشاره به اینکه تیم ارزیابی عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق برنامه زمانبندی تعیین شده با هدف ارزیابی نقاط قوت و نواقص و کمک در جهت رفع کا ستی ها و برقراری تعامل بیشتر در سطح ستاد و اجرا در ادارات کل و زیرمجموعه‌های وزارت تعاون‌، کار ورفاه اجتماعی به تمام استان ها سفر می کند، افزود: بازرسی‌های دوره‌ای در راستای تاکیدات مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر حضور یکپارچه تیم بازرسین در استان‌ها برای ارزیابی و بررسی عملکرد‌ها و انتقال تجارب موفق کاری به آن‌ها و نیز رفع مشکلات و نارسایی‌های احتمالی صورت می‌گیرد . وی ادامه داد : نیت از ارزیابی عملکرد مچ گیری نیست بلکه به صورت دوره ای و موردی این بازرسی ها برای ارزیابی و بررسی عملکرد ها با هدف شناسایی نقاط قوت و رفع نقاط ضعف به منظور بهبود فرآیندها و افزایش بهره وری و جلب رضایت مردم و تکریم ارباب رجوع انجام می شود و در این راه مهم رسیدن به هدف مطلوب است و رسیدن به هدف مطلوب نیازمند یک نظام ارزیابی عملکرد صحیح است. سرپرست تیم ارزیابی عملکرد وزارت تعاون,کارورفاه اجتماعی همچنین از اقدامات انجام شده در اجرای قانون سلامت اداری به نحو مطلوب , شفافیت و پاسخگویی به شکایات ،تکریم ارباب رجوع،هماهنگی مطلوب با دستگاههای زیرمجموعه تعاون،کارورفاه در استان و اعضای شورا ی هماهنگی ، برون سپاری امور غیر حاکمیتی و تمرکز زدایی ادارات در جهت تسهیل کار مردم تقدیر بعمل آورد. در ادامه جلسه اعضای تیم ارزیابی عملکرد وزارت متبوع به ارائه گزارشی از نقاط ضعف و قوت فعالیتهای اداره کل استان و نیز ادارات شهرستانهای تابعه دربخشهای مختلف روابط کار,تعاون,رفاه و امور فرهنگی اجتماعی,اشتغال و نیز اداری و مالی که مورد بازرسی و ارزیابی قرار گرفتند پرداخته و راهکار های بهبود انجام فرایند ها را تشریح کردند. همچنین اعضای تیم ارزیابی عملکرد نیز ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل و معاونین و روسای ستادی و اجرایی اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان البرز به منظور همکاری بسیار خوب این دستگاه در روند بازرسی های بعمل آمده توسط بازرسان اعزامی از واحد های ستادی و اجرایی، در راستای بررسی عملکرد واحد ها در زمینه شاخص های عملکردی و مقایسه با برنامه های عملیاتی ابلاغی و از پیش تعیین شده و نیز فعالیت های انجام شده در روند امور و گردش کار و چگونگی پاسخگویی به شکایات و اهم نتایج در قالب پیشنهادات پرداخته و موضوعات بصورت تفکیک شده در هر حوزه توسط بازرس مربوطه اعلام تا در جهت اصلاح و بهبود و ارتقاء عملکرد اقدام گردد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود