23 فروردین 1395
شماره خبر: 161015

بارندگي ها عطش ناشي از خشكسالي ها در البرز را فروننشاند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بارندگي ها عطش ناشي از خشكسالي ها در البرز را فروننشاند


مدير مطالعات پايه منابع آب شركت آب منطقه اي البرز با اشاره به بارندگي هاي اخير به خصوص در فروردين ماه سال جاري، گفت: اين بارندگي ها عطش ناشي از خشكسالي هاي گذشته البرز را فروننشاند.
مجتبي نوري افزود: كسري مخزن آب در البرز سالانه حدود 500 ميليون متر مكعب است كه متوسط سالانه آن در سال هاي گذشته 40 تا 60 درصد بوده است. وي ادامه داد: اكنون 70 ميليون متر مكعب و در دو سال گذشته سالانه 100 ميليون متر مكعب آب اضافه برداشت داشته ايم. وي با اشاره به اينكه آب هاي زيرزميني بسيار سريع كاهش مي يابد، گفت: اگر بيشتر از اين آب ها برداشت شود،سطح آب در برخي از مناطق از حدود 200تا 300 متر نيز فراتر مي رود. وي خاطر نشان كرد: از سال 78 تا كنون اضافه آب برداشت شده، جايگزين نشده است و اين خطر بزرگي براي آب هاي زير زميني، محيط زيست و غيره است. وي در توضيح خطرات اضافه برداشت آب در استان البرز، گفت: نشست زمين ، از دست دادن كيفيت آب تداخل آب هاي شور و شيرين از عوارض اضافه برداشت آب است . نوري اظهار كرد: اكنون به خاطر برداشت بي رويه از آب هاي زير زميني و چاه هاي غير مجاز در شهرستان نظرآباد نشست زمين وجود دارد. وي با اشاره به اينكه در ساليان گذشته به آب هاي اضافه برداشت شده زير زميني، افزود: اكنون طرح راهبردي و غير سازه اي در وزارت نيرو وجود دارد و رويكرد،نگرش جديد در طرح احيا،تعادل بخش آب هاي زير زميني قرار است كمك كندكه اميدواريم با همكاري مردم بتوانيم نسبت به احيا و نشست آب هاي زير زميني اقدام كنيم .وي بيان داشت: اين طرح 15پروژه دارد و بحث مشاركت مردم در آن ديده شده است و طي آن تعاوني تشكل آب هاي زير زميني تشكيل خواهد شد تا مردم نيز به اين موضوع ورودكنند و اجازه ندهند تا برخي افراد چاه هاي غير مجاز حفر كنند. وي با اشاره به كنترل وضعيت آب هاي زير زميني به صورت روزانه و هفتگي، اظهار كرد: اكنون 30 گروه گشت بازرسي در اين زمينه فعال شده است و وضعيت آب هاي زير زميني را رصد مي كند.
***16هزارحلقه چاه در البرز وجود دارد
اين مسئول با اشاره به وجود 16هزار حلقه چاه در استان البرز، گفت: 12هزار حلقه چاه به صورت غير مجاز احداث شده است كه هشت هزارحلقه چاه آن از سال 85 به بعد احداث شده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ظرفيت آب سد هاي كرج و طالقان گفت: اكنون 85درصد ظرفيت سد كرج و 63درصدظرفيت سد طالقان پر از آب است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش قابل توجهي برخوردار است. وي ادامه داد: اكنون به لحاظ ظرفيت آبي وضعيت سدهاي كرج و طالقان با توجه به بارندگي فروردين ماه سال جاري مطلوب است و از اوايل سال آبي (مهرماه گذشته تاكنون) 340 ميلي متر بارندگي داشتيم كه 21 درصد افزايش را نشان مي دهد و نسبت به سال گذشته افزايش 10 درصدي دارد. وي گفت: در زمان احداث سد كرج جمعيت اين كلانشهر حدود 500 هزار نفر و جمعيت استان تهران نيز 6ميليون نفر بود، اما اكنون اين سد مصارف جمعيتي كه به آن اشاره شد، را تامين مي كند. نوري افزود: جمعيت اكنون البرز و تهران به پنج برابر افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه اكنون كمبودها از منابع آب هاي زير زميني جبران مي شود، افزود: اگر همكاري مردم نباشد، براي تامين آب دچار مشكل مي شويم و در صورت صرفه جويي نكردن اين آب كفاف مصارف جمعيت مورد نظر را نمي دهد. وي با اشاره به اينكه در برخي مواقع شاهد افزايش بيش از مصرف استاندارد هستيم، گفت: مصرف چهار برابري بيشتر از ميانگين كشوري در البرز وجود دارد كه اگر مديريت نكنيم با كمبود منابع آبي روبرو خواهيم شد. اين مسئول اظهار كرد: براي مديريت مصرف شركت آب منطقه اي البرز طرح هايي را اجرايي كرده كه طرح نجات آب يكي از اين طرح ها است .
نوري بيان داشت: اين طرح سه سال است كه در مدارس مختلف البرز و در مقاطع مختلف تحصيلي اجرا مي شود و طي آن كودكان،نوجوانان و جوانان دانش آموز با صرفه جويي و راهكار هاي بهينه مصرف آب آشنا مي شوند. وي خاطر نشان كرد: در طرح نجات آب هر سال تعداد مدارس را افزايش مي دهيم و استان البرز در اين زمينه در كشور پيشتاز بوده است و در سال گذشته به لحاظ مشاركت دانش آموزان نيز پيشتاز بوده ايم.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود