8 بهمن 1394
شماره خبر: 157513

14 هزارو 500 هکتار از اراضی ملی کشور از چنگ متصرفان خارج شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

14 هزارو 500 هکتار از اراضی ملی کشور از چنگ متصرفان خارج شد


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال جاری 14 هزار و 500 هکتار از اراضی و عرصه های ملی در سطح کشور از دست متصرفان خارج شد.
سرهنگ قاسم سبزعلی در حاشیه پنجاهمین دوره آموزشی مدیران ستادی و استانی این سازمان که در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران، گفت: سال گذشته 584 فقره پرونده در بخش اجرای احکام قضایی، خلع ید و رفع تصرف تشکیل شد که در سال جاری به910 مورد افزایش یافت. وی با تاکید بر اینکه اراضی مربوطه به پرونده های مذکور به میزان 818 هکتار در سال گذشته بوده که امسال 933 هکتار از اراضی رفع تصرف شده است، افزود: سال گذشته در بخش مراتع کشور 4 هزار و 310 فقره پرونده در بحث اجرای خلع ید اراضی موجود بوده که این امر در سال جاری به 4 هزار و 900 فقره پرونده رسیده است. وی یادآور شد: مجموع اجرای احکام قضایی رفع تصرفات در سال گذشته 10 هزار و 800 هکتار و سال جاری 14هزار و 500 هکتار بوده است. سبزعلی بیشترین میزان دخل و تصرف اراضی ملی را در مناطق دارای ارزش افزوده برشمرد و گفت: استان هایی نظیر تهران، گیلان، مازندران و ... که اراضی دارای ارزش افزوده بالایی هستند همواره افرادی سودجو در صدد تصرف غیرقانونی زمین هستند اما یگان حفاظت در حال شناسایی این افراد است تا دیگر جرات دست اندازی به منابع ملی را پیدا نکنند. وی یکی از مهمترین اجزا در رفع تصرفات و حفاظت از اراضی را نیروی انسانی دانست و افزود: در این حوزه ما از شاخص جهانی بسیار عقب هستیم و وضعیت نیروهای ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است لذا درصدد هستیم تا با راهکارهای مختلف این خلاء را پوشش دهیم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: در این راستا در سطح کلان کشوری سالهاست پیگیری ساختار تشکیلاتی استعداد نیروی هفت هزار و 500 نفری را در دستور کار داریم، پروسه این طرح در ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و ... طی شده و به دولت رسیده که امیدواریم با تصویب این ساختار بخشی از خلاها جبران شود. سبزعلی اضافه کرد: ضمن اینکه در حال حاضر با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح بخشی از کمبودها توسط عوامل وظیفه و بخشی نیز از طریق مشارکت های مردمی پوشش داده می شود.
**ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات برای کنترل حریق در جنگل ها
وی در بخش دیگر سخنان خود حریق را یکی از چالش های اساسی در حوزه کلان کشوری برشمرد و اظهار کرد: تلاش کردیم تا با تامین تجهیزات همچون خرید 220 دستگاه و خودرو، 27 هزار قلم تجهیزات انفرادی و... بخشی از این چالش را تحت کنترل درآوریم. وی بخش مهمی از مقابله با حریق را پیش بینی دانست و افزود: در این راستا طبق مطالعات صورت گرفته در صدد هستیم در بالادست مناطق مستعد حریق، حوزه های آبخیز ایجاد کنیم. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: با توجه به کاهش مقدورات دولتی در بضاعت اعتباری و نیروی انسانی، باید به سوی بهره گیری از مشارکت مردم پیش رویم چراکه به طور قطع جائیکه با حضور مردم اداره شود توفیقات بهتری حاصل می شود زیرا با نگاه دولتی نتوانستیم عملکرد خوبی در سراسر کشور در موضوعات حفاظت، اطفای حریق، تصرفات، تخریب و... داشته باشیم. این نشست به مدت دو روز در مرکز آموزشی جوانشیر کرج با حضور مدیران کل ستادی و استانی ادامه دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود