1 دی 1394
شماره خبر: 155059

عادله ارشادی مقدم؛ نویسنده کتاب "خاطرات آشنا" تجلیل شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

عادله ارشادی مقدم؛ نویسنده کتاب "خاطرات آشنا" تجلیل شد


دفتر امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مراسمی از عادله ارشادی؛ نویسنده کتاب داستانی "خاطرات آشنا" تقدیر و تشکر به عمل آورد.
این مراسم با حضور سعید الفتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا راوی کتاب «خاطرات آشنا»، عفت شریعتی روزنامه‌نگار و پژوهشگر علمی و ادبی و مشاور وزیر در امور بانوان، هادی خورشاهیان شاعر و نویسنده، عادله ارشادی نویسنده «کتاب خاطرات آشنا» و جمعی از کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. کتاب خاطرات آشنا، خاطرات دوران اسارت آزاده‌ سرفراز قادر آشناست که نود ماه از عمر باارزشش را در اردوگاه‌های دشمن گذرانده و روزهای دشواری را پشت سر گذاشته است، نویسنده این کتاب"عادله ارشادی" با کوششی قابل تقدیر دست به جمع آوری، تنظیم و تدوین این خاطرات ارزنده زده است. در ابتدای مراسم سعیدالفتی ضمن تشکر و قدردانی از همه هنرمندان و نویسندگانی که با هنر والای خود به ضبط و ثبت حماسه دوران دفاع مقدس می‌پردازند تأکید کرد: یکی از رسالت‌هایی که بر عهده دستگاه‌های اجرایی دولتی گذاشته شده و از جمله برنامه‌هایی‌ست که به آنان ابلاغ گردیده است. جمع‌آوری و ضبط تاریخ شفاهی جنگ از زبان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهدا است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کلید شروع این کار ارزشممند را زده و توانسته تاکنون خاطرات حدود هفتاد نفر از کارکنان ایثارگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جمع آوری کند. مشاورامور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد هدف از جمع‌آوری تاریخ شفاهی جنگ گفت: هدف طرح، این است که حماسه غرورآفرین دوران دفاع مقدس برای نسال‌های بعد باقی بماند و در گذر زمان به فراموشی سپرده نشود و لازمه این کار ثبت و ضبط وقایع آن دوران است که باید به روایت‌گری خود ایثارگران و تنظیم و تدوین اهل قلم اتفاق بی‌افتد.
الفتی در ادامه گفت: در این رابطه خانه فرهنگ ایثار و مقاومت به منظور تقویت قلم‌های ایثارنویس کلاس نویسندگی رایگان را برگزار می‌کند و از تمامی علاقه‌مندان دعوت به عمل می‌آورد که در این کلاس‌ها شرکت کنند و در آخر بتوان در آینده‌ای نزدیک از دل این علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان قلم‌های فاخر و تأثیرگزار را انتخاب کرد و کار نگارش و تدوین خاطرات شفاهی جنگ را به آنان سپرد. سعید الفتی با بیان اینکه تاریخ شفاهی جنگ وتألیف کتاب‌هایی با محتوای وقایع و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس پشتوانه محکمی برای انقلاب اسلامی است؛ گفت: دفاع مقدس هویت و اقتدار ملت و مردم ماست و تعالی و عزت کشور ما به آن سال‌های با شکوه و با عظمت گره خورده است. در ادامه مراسم عفت شریعتی، مؤلف و رزنامه‌نگارنام آشنایی که کتاب های متعددی در زمینه‌های مختلف شعر، ادبیات و مباحث علمی و آموزشی از وی منتشر شده است در باره ارزش و اعتبار قلم گفت: رسالت قلم بر کسی پوشیده نیست و در کتاب آسمانی ما قرآن، خداوند به قلم و به آنچه می‌نگارد سوگند یاد کرده و به علم درجه و اهمیت داده است و این بیانگر آن است که رسالتی بزرگ بر مبنای دانستن و نگاشتن بر دوش اهل قلم قرار داده شده است که باید به آن توجه کنند. این پژوهشگر اذعان کرد: شهدا، جانبازان و ایثارگران دین بزرگی بر گردن این ملت دارند، چرا که آنان با تحمل سختی‌ها و رنج‌های بیشمار و مثال زدنی، آزادی ایمان و انسانیت را برای این مردم به ارمغان آوردند. عفت شریعی گفت: گذر زمان با خود غبار فراموشی را به همراه می‌آورد؛ بنابراین لازم است با ثبت خاطرات قهرمانان و حماسه سازان دوران دفاع مقدس، این برگ زرین انقلاب را محفوظ بداریم و خاطرات بارزش این عزیزان و فراز و نشیب‌هایی که پشت سر گذاشته‌اند را به رشته تحریر و نگارش درآوریم و کاری کنیم این خاطرات برای نسل‌های بعد از جنگ باقی بماند و آنان بتوانند از دست آوردهای بزرگ و عظیم آن روزها بهره معنوی ببرند. عفت شریعتی در ادامه صحبت‌هایش از نویسندگانی که به ضبط و ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس می‌پردازند و در این راه همت می‌ورزند و نیز از عادله ارشادی نویسنده کتاب خاطرات آشنا تقدیر و تشکر کرد. در ادامه، قادر آشنا به انگیزه بیان خاطراتش اشاره کرد و گفت: مدت زیادی دوست نداشتم در مورد سال‌های طولانی دوران اسارت با کسی صحبت کنم اما تأکیدهای مکرر رهبر انقلاب اسلامی به ثبت خاطرات دفاع مقدس مرا بر این داشت تا روایت گر آن روزهای سخت و به یادماندنی اسارت باشم و چون قلم خانم عادله ارشادی را قبلاً دیده و می‌شناختم به ایشان پیشنهاد نگارش خاطراتم را دادم که مورد استقبال این بزرگوار قرار گرفت و بخش اول خاطرات دوران اسارتم به همت این نویسنده توانمند به چاپ رسید، انشالله بخش دیگر خاطرات هم در مجموعه ای دیگر جمع‌آوری، نگارش و به چاپ خواهد رسید. عادله ارشادی به صورت مختصر به فرایند نگارش کتاب «خاطرات آشنا» پرداخت و در ادامه افزود: نگارش این کتاب با همکاری خوب قادرآشنا طی مدت دو سال و نیم به چاپ رسید. هادی خورشاهیان به ذکر بازگویی پاره‌ای از خاطرات پدر شهیدشان پرداخت و در ادامه اشعاری را که از قبل آماده کرده بود را برای حاضرین قرائت کرد. در پایان این مراسم لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود و تشکر به عادله ارشادی و قادر آشنا تقدیم شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود