مراکز علمی – کاربردی تقاضا محور هستند
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
رئیس دانشگاه علمی – کاربردی استان البرز از شرکت 22 مرکز علمی – کاربردی در نمایشگاه هفته پژوهش خبرداد.
سید صاحب سادات حسینی گفت: پژوهش فرایندی زمانبر است و نباید انتظار داشت یک طرح یا پروژه پژوهشی در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسد.وی افزود: غالب پژوهشهای بخشهای مختلف بر اساس نیازهای میان مدت و طولانی مدت انجام میشوند. سادات حسینی ادامه داد: برای آغاز یک طرح پژوهشی در حوزهای خاص ابتدا نیازهای آن حوزه بررسی میشود و براساس آن نیازها برنامهریزی صورت میگیرد و درنهایت طرح ارائه میشود. وی با اشاره به اهمیت طرحهای پژوهشی گفت: هرچند دولت هرساله بودجهای را برای خرید بخشی از دانش فنی رشتههای محتلف اختصاص میدهد ولی بدیهی است این اعتبار به هیچ وجه کافی نیست. این مسئول اضافه کرد: طرحهای پژوهشی که به سرانجام میرسند درنهایت به دانشی فنی درحوزهای خاص تبدیل میشوند و به این ترتیب از خروج میلیونها دلار ارز جلوگیری میکنند. سادات حسینی گفت: طرحهای پژوهشی پس از تایید درسه مرحله آزمایشی، پایلوت و کلان به اجرا درمیآیند. وی در ادامه به نقش مراکز علمی – کاربردی در فرایند پژوهش کشور اشاره کرد و گفت: مراکز علمی – کاربردی دانشگاههای نسل سوم هستند که آموزش، پژوهش و کارآفرینی رابا هم ترکیب میکنند. رئیس دانشگاه علمی کاربردی البرز گفت: در دانشگاه های نسل اول بر آموزش صرف تاکید میشود و در دانشگاههای نسل دوم، درکنار آموزش، پژوهش محوری نیز مبنا قرار میگیرد. این مسئول افزود: آنچه مراکز علمی – کاربردی را از دانشگاههای نسل اول و دوم جدا میکند توجه ویژه به کارآفرینی است. سادات حسینی توضیح داد: اکثر دانشجویان مراکز علمی – کاربردی شاغل هستند و یا قبلا تجربه کار درشرکت، کارخانه و سایر محیطهای کاری را داشتهاند.وی گفت: این افراد وقتی وارد دانشگاه میشوند تجربه عملی خود را با دانش تئوری ترکیب میکنند که درنهایت منجر به بروز خلاقیت و کارآفرینی میشود. این مسئول افزود: سالانه چندین اختراع توسط دانشجویان مراکز علمی – کاربردی کشور به ثبت میرسد که این نشان دهنده موفقیت این مراکز دربارورکردن حس کارآفرینی دانشجویان است. وی اضافه کرد: مراکز علمی کاربردی به دنبال بومی کردن تکنولوژی هستند این درحالی است که سایر دانشگاهها اغلب ارائه مقاله و چاپ آنها اکتفا میکنند. رئیس دانشگاه علمی – کاربردی البرز ادامه داد: دانشگاههای علمی – کاربردی تقاضا محور هستند و براساس نیاز مخاطبان راه اندازی میشوند. وی توضیح داد: هرسازمان و یا صنعتی که برای آموزش کارکنانش احساس نیاز کند میتواند درخواستی مبنی بر راهاندازی مرکز علمی – کاربردی ارائه کند. وی ادامه داد: این درخواست در شورای برنامهریزی وزارت علوم بررسی میشود ودرصورت تایید اقدامات لازم برای راهاندازی دانشگاه مذکور انجام میشود. وی گفت: بعد از اخذ مجوز، اقدامات لازم برای تعیین فصول درسی، تامین استاد و تجهیزات و امکانات مورد نیاز مرکز نیز انجام میشود. رئیس دانشگاه علمی کاربردی البرزاضافه کرد: درحال حاضر حدود 600 هزار دانشجو در مراکز علمی – کاربردی کشور مشغول به تحصیل هستند. وی توضیح داد: علی رغم این که مراکز علمی – کاربردی دولتی هستند ولی هیچ هزینهای به دولت تحمیل نمیکنند و صفر تا صد منابع مالی مورد نیاز خود را از شهریههایی که از دانشجویان میگیرند تامین میکنند. وی گفت:مدرک مراکز علمی – کاربردی مورد تایید وزارت علوم است و فارغ التحصیلان هیچ مشکلی در ارائه این مدرک نخواهند داشت. سادات حسینی درادامه به شرکت مرکز علمی کاربردی در نمایشگاه هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه 22 مرکز علمی – کاربردی استان شرکت کردهاند که درمجموع 100 محصول ارائه دادهاند. وی در پایان گفت: این محصولات در بخشهای صنعت، هنر و کشاورزی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.