فارغ التحصیلان دانشگاه های نسل سوم مهارت آموز هستند
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز گفت که فارغ التحصیلان دانشگاه های نسل سوم (علمی، کاربردی) مهارت آموز هستند.
سید صاحب سادات حسینی در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان البرز که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی دانشجویان علاوه بر اینکه آموزش می بینند بایستی کارآفرین هم باشند. وی اظهار داشت: اکثر دانشگاه های کشورمان در مرزهای دانش هستند و انتهای پژوهش های آن ها در نهایت به مقاله ختم می شود و امکان دارد مقالاتی که حداقل استفاده از آن ها می شود در نهایت به کشورهای خارجی هم فرستاده شود.وی ادامه داد: ولی دانشگاه های نسل سوم دانشگاهی است که می بایست هر فرد هنگام خارج شدن از این دانشگاه مهارت هایی را آموزش دیده باشد. سادات حسینی گفت: ما معتقد هستیم دانشگاه جامع علمی کاربردی ارتباطی با صنعت ندارند بلکه خودش از بطن صنعت، کشاورزی، گردشگری و فرهنگ وهنر بیرون آمده است. وی شاهد این ادعا را حضور مراکز علمی کاربردی از صنایع مختلف و دیگر دستگاه ها همچون زرماکارون، ماموت، حلال ، خانه کا رگر، جهاد دانشگاهی و...دانست و اظهار داشت: ما معتقد هستیم دانشجویان در زمان دانشجوئی مسلط به کار باشند و ایده بدهند. رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز همچنین راه اندازی مرکز رشد در کارخانه قند کرج را یکی دیگر از دستاوردهای مراکز علمی کاربردی دانست و گفت: با همت این مرکز رشد نخستین استارت آپ قندو شیرینی و شکلات کشور در استان برگزار شد. استارت آپ مبحثی نوین در دنیا است که زمینه تبدیل شدن ایده ها به طرح و سپس اجرائی و عملیاتی شدن آن را فراهم می سازد. وی بیان داشت: جای استارت آپ در کشور خالی بود و که با برگزاری آن 10 ایده برتر جذب و بایستی در مدت شش ماه ایده ها به فرآورده تبدیل شوند. سادات حسینی یکی دیگر از تمایزات دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه های دیگر را در برنامه های درسی دانست و گفت: در دانشگاه های دیگر ممکن است یک برنامه درسی تا 30 سال تدریس شود ولی دانشگاه های جامع علمی کاربردی تقاضا محور هستند. وی ادامه داد: یعنی یک کارخانه یا سازمان درخواست احتیاجات آموزشی ارائه دهند که ممکن است برنامه ای برای آن داشته باشند، برای همین موضوع برنامه آموزشی بین متخصصین آن صنعت و دانشگاه نوشته می شود. رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز افزود: پس از آماده شدن سرفصل ها برمبنای شرایط آئین نامه ای وزارت علوم که خاصه همان صنعت است، پس از بررسی و تصویب درشورای برنامه ریزی درسی وزارت علوم، یک برنامه درسی می شود که ممکن است احتیاج برای پنج سال آینده یا حال حاضر باشد. وی بیان داشت: پس از آنکه برنامه درسی آماده شد افرادی که به عنوان صاحب نظر معرفی شده اند ، هیات ممیزه آن ها را بررسی می کند تا در صورت تائید از آن ها به عنوان مدرس استفاده کنند. سادات حسینی با اشاره به اینکه مرحله سوم داشتن امکانات آزمایشگاهی کارگاهی دانشگاه یا کارخانه یا سازمان است، گفت: پس از طی این مراحل، توسط سازمان سنجش به آن مراکز دانشجو داده می شود و نظارت عالیه دانشگاه ها بر این دانشجوها خواهد بود تا پس از فارغ التحصیلی دانشجو به جائی که نیاز به تخصص های خاص دارند ارجاع شوند. وی افزود: فارغ التحصیل پس از ورود به آن صنعت یا عرصه خاص می تواند یا به خوبی نیاز مرکز صنعتی یا غیر صنعتی را برآورده کند یا خیر و در صورتیکه نیاز مرکز با آن فارغ التحصیل متخصص مرتفع نشد دوباره پس از سه سال آن برنامه درسی بازنگری می شود که موضوعی است که در هیچ دانشگاه دیگری وجود ندارد که در عرض سه سال برنامه درسی بازنگری شود. وی یکی از شاخصه های مرکز علمی کاربردی را تقاضا محوری بودن آن ها از سوی صنعت و کشور دانست و افزود: دانشگاه ما یک دانشگاه دولتی است و تمام مراکز ما متعلق به بخش خصوصی یا سازمان ها هستند و یک ریال هزینه بر دوش دولت نمی گذاریم ئ تمام هزینه ها از خود دانشجو ها است. سادات حسینی بیان داشت: در حال حاضر حدود 600 هزار دانشجو در تمامی مراکز علمی کاربردی کشور مشغول به تحصیل هستند که شهریه پائینی نسبت به دیگر دانشگاه های غیردولتی داریم. هم اکنون حدود 29 هزار نفر دانشجو با 200 رشته تحصیلی در 34 مرکز علمی کاربردی استان البرز مشغول به تحصیل هستند. در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان البرز که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شده، دانشگاه علمی کاربردی استان دارای 22 غرفه از 22 مرکز آموزشی است که دستاوردهای زیادی از دانشجویان در این غرفه ها به نمایش گذاشته شد.
منبع ایرنا