4 تیر 1394
شماره خبر: 144491

بسیاری از نیازهای البرز توسط شرکت های فناوری قابل حل است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بسیاری از نیازهای البرز توسط شرکت های فناوری قابل حل است


رئیس پارک علم و فناوری استان البرز بسیاری از نیازهای حوزه های مختلف استان را توسط شرکتهای فناوری قابل حل دانست.
عطالله ربانی در ضیافت افطار بنیاد نخبگان استان البرز که با حضور شماری از مسئولان ملی و استانی و نخبگان در کرج برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: اگر بخواهیم به آینده کشور دل ببندیم باید بر روی نیروی انسانی نخبه و افراد توانمند که ثروت اصلی کشور هستند، سرمایه گذاری کنیم. وی در ادامه به جایگاه پارک علم و فناوری و ارتباط آن با بنیاد نخبگان پرداخت و گفت: وظیفه اصلی پارکهای علم و فناوری، کمک و تسهیل مسیر تبدیل دانش به محصول و ثروت هستند و در واقع نخبگان در پارک ها فعالیت های خود را ادامه می دهند و افراد دارای ایده های با قابلیت تجاری سازی می توانند به پارک ها مراجعه کنند. ربانی به تاریخچه فعالیت پارک علم و فناوری البرز اشاره کرد و یادآور شد: پارک علم و فناوری البرز فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرد که تا پایان سال ۱۳۹۲فعالیت چندانی نداشت؛ اما از ابتدای سال ۹۳ فعالیت های این پارک رنگ و بوی جدی تر گرفت.
شمار شرکت های فناوری پارک علم و فناوری البرز به ۵۴ رسید
ربانی با بیان اینکه وظیفه اصلی پارک علم و فناوری جذب شرکت های فناوری است، گفت: از ابتدای فعالیت پارک البرز تا پایان سال ۹۲، هفت شرکت فناوری جذب پارک شده بودند این در حالیست که از ابتدا تا انتهای سال ۹۳ تعداد شرکت ها به ۴۰ رسید و در سه ماهه نخست امسال نیز به ۵۴ شرکت ارتقا یافته است. این مسئول تاکید کرد که شرکت های فناوری که جذب پارک شده اند چندان بزرگ نیستند اما ایده های ناب دارند و با سرمایه های اندک کار خود را آغاز کرده اند.
فروش بالای شرکت های فناوری البرز در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی
رئیس پارک علم و فناوری البرز فروش بالای محصولات شرکت های فناوری البرز در نمایشگاه فروش تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل را نمونه ای از موفقیت این شرکت ها نام برد و گفت: در مدت سه روز برگزاری این نمایشگاه، چهار شرکت حضور یافته از استان البرز، حدود ۵۰ میلیارد تومان فروش محصولات داشتند. وی افزود: همچنین در نمایشگاه فناوری سال پیش، مبلغ ۵.۲ میلیارد تومان قرارداد منعقد شد که نشان می دهد فعالیت شرکت های فناوری در بخش اقتصادی می تواند خروجی قابل توجهی داشته باشد.
بسیاری از نیازهای البرز با کمک شرکت های فناوری قابل حل است
ربانی با بیان اینکه بسیاری از نیازهای حوزه محیط زیست البرز از طریق شرکت های فناوری پارک علم و فناوری، قابل حل است، گفت: یکی از این شرکت ها کارکردش امحای زباله است که از ظرفیت و قابلیت آن می توان به خوبی در این بخش استفاده کرد. به گفته وی اگر این شرکتها شناسایی و معرفی شوند بسیاری از نیازهای جامعه با استفاده از توان شرکت های فناوری قابل حل است.
ربانی تاکید کرد: تاکیدات ویژه ای نیز که مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد کشور در رابطه با اقتصاد دانش بنیان و فعالیت های اقتصاد فناوری و برون رفت از اقتصاد نفتی و منابع زیرزمینی می زنند تنها از طریق شرکت های دانش بنیان تعریف می شود. وی در ادامه با اشاره به آمارهایی که کشور را از نظر وضعیت علمی در جایگاه خوبی اعلام می کنند، تصریح کرد: این گزارش ها بیشتر به علت آمار بالای تولید مقالات علمی در کشور است حال آنکه باید توجه داشته باشیم که مقاله علمی که به محصول تبدیل نشود، چندان دردی را درمان نمی کند. رئیس پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: تعداد مقالات علمی در کشورمان که به محصول تبدیل شده اند کم و از این نظر کشورمان در پایین ترین جایگاه ها در دنیا است و وضع نامطلوبی دارد.
ایران از نظر تجاری سازی مقالات، وضع نامطلوبی دارد
وی یادآور شد: در بعضی کشورهای اروپایی و امریکای شمالی، تولید یک یا دو مقاله علمی به اختراع می انجامد اما در ایران از هر ۸۲۰ مقاله، یک اختراع به ثبت می رسد. در صورت ادامه این روند نباید تصور کنیم که می توانیم جایگاه خود را ارتقا داده و وضعیت بهتری پیدا کنیم. ربانی در پایان با بیان اینکه امروز هدف، افزایش پژوهش های کاربردی و تبدیل آنها به محصولات فناوری است، گفت: در پارک علم و فناوری نیز تبدیل علم به پژوهش و پژوهش به محصولات فناوری به جد دنیال می شود و این پارک به عنوان یکی از متولیان این بخش، آمادگی کامل برای خدمت رسانی به علاقه مندان و نخبگان دارد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود