14 آبان 1391
شماره خبر: 14367

نان بی کیفیت در سبد گرانی بیات می شود!

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نان بی کیفیت در سبد گرانی بیات می شود!

سپیدار آنلاین: یکی از مهمترین مراحل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها اصلاح وضعیت مصرف آرد و نان و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی بود.
اقدامی که بسیار مورد توجه قرار گرفته و یکی از نکات مثبت اجرای این طرح عنوان شد. گرانی نان و کیفیت پائین آن در کنار افزایش قیمت و بی توجهی به این موضوع از نکات مهمی است که این روزها در دستور کار مسئولان حوزه آرد و نان قرار گرفت. در ابتدای اجرایی شدن این طرح به کیفیت نان توجه قابل قبول شد و در این راستا نیز بازرسی از این صنف افزایش یافت. با ارتقای کیفیت نان هم رضایت مردم جلب شد و نانوایان توانستند در فضایی رقابتی نان بهتری را به مشتریان خود ارایه دهند. اما با گذشت زمان نان ها کیفیت خود را به تدریج از دست داده و در نهایت از نظر کیفیت باز همان آش و همان کاسه شد.فقط از آن گرانی قیمت نان باقی ماند که بیشترین ضربه و مشکل را مردم از این افزایش قیمت ونان بی کیفیت خوردند. متاسفانه وقتی مردم برای خرید نان به این نانوایی ها مراجعه کردند باز هم نظاره گر افزایش قیمت نان بی کیفیت بودند و به اطلاعیه جدید نرخ نان چشم دوختند که این موضوع و علت گرانی آن از سوی نانوایان افزایش قیمت آرد عنوان شد و اعلام کردند که آرد دولتی با قیمت 360 تومان در اختیار نانوایان قرار می گرفت در حال حاضر این قیمت به 465 تومان افزایش یافته است. این موضوع موجب شد که باز هم قیمت نان به دلیل افزایش قیمت آرد گران شود در حالی که مردم توقع دارند لااقل نانی با کیفیت از سوی نانوایی ها عرضه شود. به گفته مسئولان علت این رویداد کم رنگ شدن نظارت بر فعالیت نانوایی است به طوری که نان با کیفیت را تنها می توان در تعداد محدودی از نانوایی ها مشاهده کرد.
سن زدگی گندم در مزارع کرج تنها 2 درصد است
کارشناسان ذی ربط اعلام داشته اند که یک نان خوب نیازمند داشتن آرد خوب، مهارت و داشتن نیروی انسانی، ماشین آلات و ابزار کار است و در خصوص آرد با کیفیت در استان البرز و آماری که در خصوص بحث گندم تولیدی این استان وجود دارد بیانگر این موضوع است که شهرستان کرج با 2200 هکتار سطح زیر کشت گندم توانسته متوسط تولید را به 5 تن برساند و با توجه به بحث کیفیت گندم در چند سال اخیر در کرج و البرز به دلیل شرایط اقلیمی و عدم کشت دیم تولید گندم به صورت فاریاب و آبی صورت می گیرد و در خصوص 70 در صد آرد مصرفی تهران از گندم کرج تامین می شود.
خرید آرد نانوایان کرج از دیگر شهرها دلیلی بر گران کردن نرخ نان تولیدی نیست
برخی از نانوایی ها در کرج که آرد مصرفی خود را نامطلوب عنوان می کنند و گندم را از شهرها و استانهای دیگر وارد می کنند علت افزایش قیمت نان را این موضوع ذکر کرده وعنوان می کنند که به جهت خرید گندم با کیفیت ناگزیر به ارایه نان با قیمت بالاتری هستند. این موضوع کاملا غیرمنطقی و از نظر بازرسان و کارشناسان امری مردود به شمار می رود. در این راستا هرگونه افزایش قیمت نان به این دلیل تخلف محسوب شده و نانوایی ها اجازه نرخ گذاری غیرمصوب نخواهند داشت و در صورت مشاهده اینگونه تخلفات از سوی نانوایی ها واحد صنفی متخلف پلمپ خواهند شد. این موضوع این روزها مورد توجه فرمانداری قرار گرفته و موجب شده جلسات متعددی در این زمینه برگزار شود.
400 واحد غیر مجاز در کرج در حال پخت نان هستند
فعالیت 1200 واحد مجاز و 400 واحد غیرمجاز واحد خبازی در کرج از جمله مطالبی بود که در کارگروه تنظیم بازار شهرستان که با موضوع نان برگزار شد، مطرح شد. فعالیت یک سوم واحد غیرمجاز نانوایی در کرج موضوعی است که با پیگیری ستاد نظارت و بازرسی فرمانداری کرج به واسطه بازرسی های صورت گرفته انجام شده است و در این زمینه نانوایی هایی که مبادرت به کم فروشی به صورت وزن کم چانه نان و قیمت مصوبی که باید قاعدتا با وزن نان همخوانی داشته باشد به طور جدی برخورد خواهد شد. اما در اینجا این نکته دارای حایز اهمیت است که با توجه به این موضوع که تعداد نانوایی های غیر مجاز که به تولید نان می پردازند نسبتا زیاد بوده و باید مردم به طور جدی در این موضوع وارد شده و اجازه هر گونه سوء استفاده را ازسوی این افراد سود جو از بین ببرند. نکته ای که هر چند در مواقعی این موضوع دیده شده که ارایه نان با کیفیت از سوی نانوایی ها این موضوع را از نظر مردم دور نگه داشته که بخواهند در این زمینه وارد شوند و تنها به جهت عدم رعایت برخی از موارد مثل پخت با کیفیت، وزن مناسب نان،بهداشت نانوایی و قیمت مصوبه نان موجبات شکایت و نارضایتی مردم را ایجاد می نماید.
63 درصد نانوایی های تافتون پز از جوش شیرین استفاده می کنند!
یکی دیگر از مواردی که رسیدگی به آن باید در دستور کار قرار گیرد استفاده بیش از حد برخی از نانوایان تافتون پز از جوش شیرین در پخت این نان است که این موضوع با نظارتی که از سوی کارشناسان بهداشتی از این نانوایی ها انجام شده بیانگر این موضوع است که63 در صد نانوایی ها به استفاده از جوش شیرین می پردازند که در این میان نانوایی های تافتون از جوش شیرین به مقادیر بیشتری در پخت نان استفاده می کنند که این موضوع باعث شده تا کارشناسان و بازرسان در حوزه نظارت بر نانوایی ها به فکر متوقف نمودن پخت این نان بیافتند. زیرا مصرف این نان به مرور زمان می تواند باعث اختلال در سیستم گوارشی و کم خونی در افراد مصرف کننده گردد که این موضوع می تواند در صورت رعایت این نکته و عدم استفاده از جوش شیرین در این نان پخت آنرا ادامه دار نموده و مصرف آن در طولانی مدت موجب پوکی استخوان شود. به غیر از مصرف جوش شیرین استفاده بیش از حد نمک یکی دیگر از مواردی بود که مورد بررسی کارشناسان بهداشتی قرار گرفته و در این حوزه 20 در صد از واحدهای متخلف شناسایی شدند که در خصوص این واحدها 70 مورد از آنان به دادگاه معرفی و در صورت تکرار این امر واحدهای متخلف با اعمال ماده 13 پلمپ خواهند شد.
قیمت غیرمتعارف و اضافه نان به دلیل استفاده از کنجد
برخی از نانوایی ها با مصرف کنجد در نان تولیدی نیز تخلفاتی را مرتکب شده و با کنجد استفاده شده در برخی از نانها مثل سنگک و بربری قیمتی بیشتر از آنچه که متعارف است، از مشتریان طلب می کنند که این موضوع نیز باعث شده تا در موارد بسیاری نارضایتی مردم را به وجود آورد. با توجه به اینکه کنجد مصرفی در یک نان تنها به میزان 20تومان برای هر نان در نظر گرفته شده اما نانوایی هایی در این زمینه کاملا تخلف کرده و تا مبلغ 50 تومان و 100 تومان نیز بابت کنجد مصرفی بر روی نان را از مشتریان دریافت می کنند. البته ناگفته نماند که برخی واحدهای نانوایی بیش از این از مشتریان دریافت کرده و قمیت نان های خود را تا 1000 تومان نیز افزایش داده اند این در حالی است که در صورت اعتراض مشتریان به این امر از فروش نان به معترض خودداری کرده و آنان را به خرید از نانوایی دیگر مجبور می نمایند.
ایران نژاد: کم فروشی و گران فروشی در نانوایی ها و غیربهداشتی بودن اصول پخت، یک فاجعه جدی است
ورود میدانی دولت برای نظارت بیشتر بر کیفیت و کمیت نرخ نان که شامل داشتن کیفیت مناسب نان و رعایت وزن چانه و قیمت نان از مواردی بوده که فرماندار کرج پیگیری آن را در دستور کار قرار داده و خواستار مرتفع نمودن مشکلات ایجاد شده از طریق این صنف شد و اظهار داشت: کم فروشی و گران فروشی در نانوایی ها و استفاده از جوش شیرین و نمک بیش از حد و کنجد غیر بهداشتی در بحث نان متاسفانه کم کم دارد به فاجعه ای تبدیل می شود که این موضوع باید توسط بازرسین بهداشتی و سازمان صنعت و معدن و اتحادیه نانوایان به صورت جدی پیگیری و متخلفان نیز با اعمال ماده 13 از ادامه فعالیت بازبمانند تا از این طریق در حق مردم اجحافی صورت نگیرد. مهدی ایران نژاد افزود: نانوایی ها در حوزه فعالیت خودشان به اقداماتی دست می زنند که این موضوع به علت شرایط نانوایی می تواند مشکل جدی را به همراه داشته باشد. به طور مثال دیده شده که برخی از نانوایی ها علاوه بر پخت نان اقدام به عرضه شیرینی، پیراشکی و ... می نمایند که با توجه به شرایط خاصی که نگهداری این گونه مواد غذایی احتیاج دارد قاعدتا عرضه آن به صورت سینی های روباز و غیر بهداشتی صورت می گیرد که باعث ایجاد فضای مناسب برای افزایش حشرات و مکانی غیربهداشتی حتی برای پخت نان شود که این موضوع باید مورد بررسی و تخلف در این زمینه در سریعترین زمان رسیدگی شود.
جریمه کردن در صورت بروز تخلف قدرت بازدارندگی زیادی به همراه ندارد
البته در برخی از نانوایی ها مثل بربری فروش نان جو و شیرمال قابل قبول بوده و می توان آن را باعث رونق کار نانوایی دانست اما پخت شیرینی و پیراشکی در نانوایی ها علاوه بر اینکه باعث خواهد شده تا نانوا از کار اصلی خود باز مانده و کیفیت پخت نان پایین بیاید،همچنین شرایط نگهداری غیر بهداشتی اینگونه اقلام باعث به وجود آمدن مشکل برای نانوایی و مشتریان شود. ایران نژاد افزود: جریمه کردن در صورت بروز تخلف قدرت بازدارندگی زیادی به همراه نخواهد داشت و باید با قدرت بالاتری با متخلفان برخورد شود تا هرگونه اقدام متخلفانه را از آنان سلب نموده و یا در صورت مصوب نمودن جریمه نرخ آن به نحوی باشد که بتواند بازخورد مناسبی به همراه داشته باشد زیرا کم بودن نرخ جریمه نمی تواند کاهش و عدم تکرار تخلف را به همراه داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که اتحادیه ها باید آن را به صورت جدی پیگیری نمایند ایجاد کلاسهای توجیهی برای نانوایان و فرهنگ سازی در زمینه روشهای نادرست و غیراصولی پخت نان و کمیت و کیفیت آن از مواردی است که اتحادیه باید آن را در رئوس برنامه های خود قرار داده و از این طریق علاوه بر ساماندهی وضعیت نانوایی های غیر بهداشتی، جهت پخت نان با کیفیت مناسب و همچنین قیمت مصوب و اعلام شده از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت اقدام نمایند. به هر روی به نظر می رسد اتحادیه ها به عنوان بازو و اهرم توانمند دستگاه های نظارتی و بازرسی می توانند به بهترین نحو وارد عمل شده و در این زمینه اظهار نظر نموده و با ارایه گزارش مکتوب بتوانند واحد بازرسی را در انجام کارهای خود یاری نمایند.



منبع: رصدنیوز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود