15 دی 1393
شماره خبر: 134974

مصرف قليان هويت اجتماعي نيست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مصرف قليان هويت اجتماعي نيست


مهندس يزدان جعفرصالحي مسئول بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي استان البرز در خصوص مصرف قليان گفت: مصرف قليان در گذشته بيشتر توسط افراد پير و مسن استفاده شده و متاسفانه به مرور زمان با رونق مصرف اين تفريح سمي بيشتر جوانان بدون اطلاع دقيق از مضرات آن به سراغ قليان رفته و..
مصرف آنرا براي خود يك كلاس اجتماعي قلمداد مي كنند. وي تاكيد كرد: بايد مصرف قليان به عملي زشت و ناپسند در جامعه تبديل شود و اين از فرهنگ سازي در خانواده ها آغاز خواهد شد و باز هم بايد تاسف خورد كه برخي خانواده ها نه تنها جوانان خود را از مصرف قليان منع نمي كنند بلكه به صورت جمعي و حتي در حضور كودكان اين عمل را انجام مي دهند. جعفرصالحي ادامه داد: استفاده از قليان نه تنها كلاس، شخصيت و هويت اجتماعي نيست بلكه در شرايطي ضد اخلاقي و ضد مباني خانوادگي است و براي منع استفاده خانواده ها به خصوص جوانان و نوجوانان بايد دستگاه هاي متولي از جمله استانداري و به تبع آن فرمانداري ها، شهرداري، اصناف، مراجع قضايي، نيروي انتظامي، ميراث فرهنگي، آموزش پرورش و دانشگاه ها به كمك متوليان بهداشت بيايند.
سازمان هاي مردم نهاد ظرفيتي كارآمد در پيشگيري
وي استفاده از ظرفيت سازمان هاي مردم نهاد براي براي ترغيب مردم در عدم مصرف قليان را نيز راهي موثر در اين امر دانست و گفت: توصيخ مردم به مردم براي عدم استعمال و به راه انداختن كارناوارل ها و حركت هاي جمعي براي پيشگيري نيز اثر بخش خواهد بود. مسئول بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي البرز در ادامه سخنان خود به مباحث قانوني در خصوص مصرف قليان اشاره و اعلام كرد: طبق قانون استعمال دخانيات در تمامي اماكن عمومي ممنوع است و با پيگيري هاي صورت گرفته از سوي اتحاديه قهوه خانه داران اين مكان از ليست اماكن عمومي خارج شده است اما تمامي مجوزهايي كه داده مي شود تحت اتحاديه چايخانه داران هستند. جعفرصالحي تصريح كرد: در مجوزهاي چايخانه داران و گاهي در پروانه كسبه عدم اجازه عرضه قليان درج مي شود و مجوزي تحت عنوان قهوه خانه صادر نمي شود و چايخانه ها كماكان به عنوان مكان عمومي تلقي شده و اجازه عرضه قليان را ندارند. وي با بيان اينكه در حزوه بهداشتي نهايت تلاش را براي اعمال قانون به كار مي بنديم، اظهار داشت: با توجه به تبعات اجتماعي، اخلاقي و بهداشتي مصرف قليان پيگيري منع عرضه و مصرف در جامعه نيازمند عزمي استاني است و مسئولان بهداشت استان آمادگي خود را براي بسيج تمام توان در جهت حذف قليان در كنار ديگر دستگاه ها اعلام مي كنند. مسئول بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي در خصوص فروش لوازم قليان در مغازه ها نيز گفت: اگر با محل هاي عرضه قليان برخورد قانون شود به طور قطع تقاضا كاهش يافته و بساط اين مغازه ها نيز برچيده خواهد شد. جعفر صالحي اعلام كرد: در استان البرز 768 چايخانه شهري، 21 چايخانه روستايي و 36 چايخانه بين راهي فعال هستند كه مورد بازديد دوره اي مسئولان بهداشت محيط قرار مي گيرند. وي در پايان تاكيد كرد: بايد با هوشياري جوانان را به دوري كردن از استعمال قليان تشويق كنيم و معتقد هستيم نخستين و موثرترين نهاد در فرهنگ سازي براي جوانان و نوجوانان خانواده ها و نوع رفتار آنها است و تاكيد مي شود خانواده ها علاوه بر تشريح مضرات مصرف قليان براي جوانانشان در فضايي دوستانه بر رفتار آنان بسيار حساس باشند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود