6 مهر 1393
شماره خبر: 130085

دانشگاه ها به بازار و جامعه متصل شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دانشگاه ها به بازار و جامعه متصل شوند


رئیس دانشکده علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان البرز اتصال دانشگاه به محیط کار، بازارو دغدغه های جامعه را یکی از نیازهای اساسی برای تربیت نیروهای حرفه ای تلقی کرد و اظهار داشت: باید خروجی و نتیجه عملکرد بخصوص در مراکز علمی با ورودی های آن بسیار متفاوت باشد.
مهدی عسگری با تاکید بر اینکه نگاه مجموعه های علمی نباید بر نگرش های تجاری معطوف شود اظهار داشت: باید به سمت رسالت های اساسی شکل گیری دانشکده های علمی کاربردی و مفهوم مهارت محوری حرکت کنیم. عسگری یکی از بیشترین مخاطبان و دانشجوهای این نوع مراکز تحصیلی و علمی را افراد شاغل در مراکز و بخش های اداری و آزاد ذکر کرد و با بیان اینکه اگرچاه نگاه غالب در این افراد کسب مدرک است اما این حضور یکی از بهترین فرصت های ما برای بهره برداری از دانسته ها و داشته های آنان است.
این مدیر اسبق حوزه فرهنگ و ارشاد، تصریح کرد: این افراد تجربه محیط اجتماع و کار را داشته و می توانند با شناختی که از بسیاری گلوگاه های کار و مشکلات موجود در حرفه خود دارند، اطلاعات مورد نیاز را به دانشجویان ارائه دهند. مدیر مرکز علمی – کاربردی فرهنگ و هنر البرز، بزرگترین مشکل حال حاضر محیط کار در جامعه را نبود افراد اهل فکر، حرفه ای، متعهد، پویا و خلاق دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه در گذشته مهمترین سرمایه های اجتماعی منابع انسانی شناخته می شدند اما امروزه این تعریف دچار تغییر شده و با ارزش ترین سرمایه در هر جامعه ای منابع انسانی حرفه ای تلقی می شوند؛ چنان که افراد ناتوان و ناکارآمد در واقع برای یک مجموعه یا سازمان بار به شمار آمده و محصول مورد نظر از عملکرد آنان به دست نمی آید. عضو شورای گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به تاریخچه شکل گیری این مرکز، صدور مجوز برای آن را بهمن ماه سال 90 عنوان کرد و یادآور شد: آغاز فعالیت مجموعه با سه رشته و برای 150 دانشجو بود که این تعداد به مرور و با افزایش تجهیزات و امکانات فیزیکی و علمی، بعد از گذشت نزدیک به سه سال به 20 رشته و حدود دو هزار دانشجو رسیده است. عسگری تعداد مدرسان مرکز را نزدیک به 150 نفر ذکر کرد و بیان داشت: با همین روند پیشرفت، سطح مرکز نیز به تناوب زمان از سطح سه به یک و پس از آن به سطح ویژه ارتقاء پیدا کرد که این امر موفقیتی ارزشمند و بسیار خوب برای این مرکز تحصیلی و علمی به شمار می آید.
وی تشکیل گروه های تخصصی برای مرکز را در دانشگاه های استان و کشور کم سابقه و بی سابقه دانست و ادامه داد: هدف از این اقدام هماهنگ شدن روح حاکم بر فعالیت های مرکز است چرا که گاه به رغم شباهت در مسیر، اهداف با یکدیگر متفاوت بوده و محصول به دست آمده، آورده مناسبی برای مجموعه نیست. رئیس مرکز علمی – کاربردی فرهنگ و هنر استان البرز بر ضرورت ارزیابی و بهبود مستمر اساتید از سوی مدیران گروه ها تاکید کرد و بیان داشت: حتی اگر بهترین محتوا توسط استاد نامناسب ارائه شود میزان اثرگذاری آن بسیار کم خواهد بود. وی این ارزیابی را در همه حوزه ها بویژه اخلاقیات بیان کرد و یادآور شد: رفتار و منش یک استاد متخصص می تواند به اندازه ساعت ها درس و بحث یک استاد یا معلم ناوارد و کم تخصص در دانشجویان اثر بگذارد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود