1 مرداد 1393
شماره خبر: 126322

هویت سازی محلی بدون خودباوری نخبگان نتیجه نمی دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هویت سازی محلی بدون خودباوری نخبگان نتیجه نمی دهد


مدیرکل امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه نخبگان البرز به علت همجواری با پایتخت باید تلاش بیشتری برای نجات هویت استانی خود داشته باشند، تاکید کرد: نخبگان باید هویت استانی و محلی خود را باور کنند و به آن ببالند تا توسعه استان هموار شود.
بوالفضل نوروزی در حاشیه مراسم افطاری بنیاد نخبگان استان البرز که شامگاه سه شنبه در کرج برگزار شد، اظهار داشت: البرز استانی به شمار می رود که شاید بتوان گفت مسیر پیشرفت آن در گرو باور هویت محلی و پس از آن نقش آفرینی ملی این استان است چیزی که تاکنون به واسطه نزدیکی به تهران مغفول مانده است. وی با اشاره به تعداد نخبگان البرز گفت: 383 نخبه برای یک مجموعه استانی برندی مناسب است که می تواند بسیار هویت ساز باشد. آنچه که پس از این می تواند استان البرز را موفق کند پیدا کردن هویت محلی آن است. هویتی که سالهای سال تحت شعاع پایتخت بوده و بزرگی آن دیده نشده و نمی شود. وی تاکید کرد: آینده کرج برای هویت سازی محلی بیش از هر چیزی در گرو حضور موثر نخبگان آن است و اگر نخبگان نتوانند نخبگی خود را باور کنند، هویت ها و نقش های دیگری را می پذیرند. نوروزی با بیان اینکه برای تمام شما فرصت اشتغال در تهران فراهم است، اما این هم فرصت است و هم تهدید، افزود: نگران کننده ترین بخش ماجرا این است که هویت محلی خودتان را باور نخواهید کرد. نخبگان البرز اگر هویت محلی خود را باور و تکرار نکنند و تلاشی برای آن نکنند مسیر پیشرفت استان البرز در دوره پس از استان شدن، بسیار طولانی تر از زمانی خواهد بود که زیرمجموعه تهران محسوب می شد. وی با اشاره به تنوع قومیتی به عنوان یکی دیگر از ویژگی های کرج گفت: موزائیک فرهنگی کرج اگر سالها پیش به علت ناآشنایی فرهنگی، عدم ثبات حضور اجتماعی و.. تهدید شمرده می شد امروز پس از سه دهه تبدیل به استحکام شده که هم به همزیستی بسیار خوب و هم به یک باور چند فرهنگی رسیده اند و زمینه پیشرفت را بیش از هر چیز دیگری می تواند فراهم کند. این مسئول خطاب به نخبگان مواردی که آنها را تهدید می کند مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: هویت محلی خود را آشکار کنید به آن ببالید و سعی کنید چیزی برای عرضه داشته باشید. شما در عرصه رقابت در محیطی هستید که اگر کم کاری کنید به راحتی از طریق تهران قابل جبران است. نوروزی تصریح کرد: نخبگان البرز اگر دست روی دست بگذارند و با سرعت بیشتری حرکت نکنند به راحتی جایگزین های مناسب و قابل دسترسی در همین نزدیکی برای آنها هست و این به آن معنا است که نخبگان البرز باید بیش از نخبگان سایر استانها تلاش کنند و هویت استانی خود را نجات دهند.
پرهیز از رفتارهای انفرادی
مدیرکل امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در بخشی دیگر از سخنانش بر پرهیز از رفتارهای انفرادی تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه تک نفره سخن بگویید سخنگوی خود و منافع خودتان محسوب می شوید حتی اگر براساس منافع ملی و محلی صحبت کنید. وی افزود: براساس سند راهبرد ملی نخبگان که کمتر از یک سال است که تصویب شده آینده تمام تسهیلات به اجتماعات نخبگان تعلق خواهد گرفت و همین نکته اهمیت موضوع را نشان می دهد. وی با بیان اینکه برند نخبگی از واقعیت نخبه بودن افراد کارسازتر است، گفت: این برند کمک می کند تا نظرات سازنده و صائب نخبگان به راحتی پیش برود. نخبگان دانشگاهی البرز با سعه صدر مجموعه های مشابه خود را از فضای نخبگان شناسایی کرده و تحت عنوان کانونها و انجمن های فکر گرد هم آورند. نوروزی با تاکید بر اینکه نخبگان از ورود به عرصه سیاسی که اتفاقا یکی از آسیب های کرج است، پرهیز کنند، یادآور شد: از ورود به این عرصه دوری کنید. طراحی مدل توسعه و پیشرفت استان البرز بدون در نظر گرفتن همجواری به پایتخت و مدل توسعه قبلی آن می تواند دستور کار استاندار و نهادهای استانی باشد.
استان ضعیف نخبه ضعیف پرورش می دهد
مدیرکل امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه عرصه زندگی عرصه ای جدی است که باورهای استوار از شخصیت خودتان می تواند آن را بسازد، تاکید کرد: توانایی ها و استعدادهای خود را باور کنید و کار کردن با یکدیگر را تجربه و حوصله کنید و در این میان آن دسته از نخبگان دانشگاهی که نامشان در فهرست بنیاد ملی نخبگان نیست اگر دست بالا نزنند و گروه های متخصص و جوان را هدایت نکنند گام های توسعه استانی بسیار ضعیف می شود زیرا استان ضعیف نخبه ضعیف پرورش خواهد داد. این مسئول تجربه همکاری در گروه های چندین نفره را راهکاری مناسب برای افزایش توان نخبگان دانست و معتقد است با تشکیل و موفقیت نخستین گروه، گروه های بعدی شکل می گیرند. وی با بیان اینکه در حال حاضر سیاست معاون رئیس جمهور در حوزه علم و فناوری تکثیر شرکت های دانش بنیان است، یادآور شد: نگاه آینده پژوهانه به حوزه فناوری از رویکردها تازه ای است که در دستور کار است و می توانید به خوبی از آن استفاده کنید. نوروزی در عین حال تاکید کرد: اجازه ندهید چیزی تبدیل به فرصت برای کسانی شود که نخبه نیستند.
نگاه آینده پژوهی به حوزه فناوری در دولت
وی با اشاره به اینکه شرکتهای دانش بنیان دستور کار جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است تصریح کرد: چنانچه شما سهم و جایگاه خودتان را در این مهم پیدا نکنید عقب افتادگی های زیادی را باید به جان بخرید که به زودی قابل جبران نیست. وی جدی گرفتن توسعه استانی به ویژه در بخش آموزش را ضروری خواند و گفت: آسیب شناسی نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش به عنوان دو رکن ساختاری و بنیادین تمام مجموعه ها ممکن است یکی از دستورالعمل های شما باشد. وی با بیان اینکه آسیب شناسی به معنای ناسزاگویی و فریاد کشیدن نیست، افزود: نخبگان باید نگاه عالمانه، نگاه به تجربیات دیگران و نگاه به ضروریات محلی و بومی خود را مورد توجه قرار دهند و از ابزارهای تکنولوژی از جمله وبلاگ ها، نظرات و دیدگاه های کاربردی خود را مطرح کنند. نوروزی در پایان با تاکید بر اینکه نخبگان بدون یک تفکر محلی سازنده نمی توانند برای خود نقشی ملی تعریف کنند ابراز امیدواری شاهد شکوفایی استان البرز طی دهه آینده باشیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود