3 مرداد 1392
شماره خبر: 39425

عرضه شش محصول جديد توسط ايران خودرو درسال92

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

عرضه شش محصول جديد توسط ايران خودرو درسال92


مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو چالش ها و دستاوردهاي سال 91 و برنامه راهبردي اين گروه صنعي را درسال حماسه سياسي و اقتصادي براساس عدم استفاده از ارزنفتي، توسعه صادرات و توليد و عرضه شش محصول جديد براي سهام داران تشريح كرد.
مهندس جواد نجم الدين مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گزارشي از مهم‌ترين چالش ها و دستاوردهاي سال 91 در شرايط تحريمي و برنامه هاي سال 92 را درمجمع عمومي صاحبان سهام ارايه كرد.
وي در سخنان خود سال 91 را سالي سخت و پر فراز و نشيب براي صنعت و اقتصاد کشور و ايران خودرو دانست و گفت:‌ با وجود اين چالش ها، گروه صنعتي ايران خودرو توانست در جايگاه برترين توليد كننده ملي و نيز خودروساز اول منطقه و كشورهاي اسلامي قرار گيرد.
تامين نقدينگي
مهندس نجم الدين تامين نقدينگي را از مهم ترين چالش هاي ايران خودرو در سال گذشته ذكر كرد و گفت: درخواست واريز 130 درصد ارزش پيش فاكتور به حساب بانك براي اختصاص ارز مبادله اي با در نظر گرفتن زمان حداقل چهارماهه تامين و تحويل كالا و ترخيص آن، براي خودروسازان بسيار سنگين بود. در حالي كه درگذشته خودروساز با 10درصد اين مبلغ، امكان گشايش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ريالي مورد نياز به صورت وام هاي مختلف توسط بانك تامين مي شد. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو عـدم تخصيص تسهيـلات مصوب کارگـروه حمايت از توليد به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار ميليارد تومان و کاهش تيراژ و درآمد فروش ناشي از مشـــکلات زنجيره تامين، تحريم ها و همکاري هاي بين المللي را که همان دور باطل نقدينگي است، از جمله شرايط حاكم بر وضعيت تامين مالي ايران خودرو در سال گذشته عنوان كرد. وي يادآور شد: در بحران اقتصادي غرب در سال 2009 كه در آن به دليل عدم فروش خودرو، شركت هاي بزرگ در خطر جدي قرار گرفته بودند، دولت هاي غربي حمايت هاي ويژه اي از صنعت خودرو به عمل آوردند. نجم الدين برخورداري از هزار شركت قطعه ساز در زنجيره تامين و به دنبال داشتن 60 صنعت مختلف را از دلايل مهم بودن صنعت خودرو عنوان كرد كه حمايت مالي در شرايط دشوار را براي اين صنعت ضروري مي كند. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: صنعت خودروسازي نقش مهمي در اشتغال و رشد اقتصادي دارد، اما در سال گذشته كاهش فروش، درآمد، تامين قطعات و در نهايت توليد و درآمد، دور باطل نقدينگي را شكل داد.
نوسانات نرخ ارز
وي محدوديت منابع ارزي و افزايش هزينه هاي تامين آن به دليل قطع ارتباط بانک هاي داخلي و خارجي را که منجر به توقف گشايشLC و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزايش هزينه هاي مالي و مخاطرات انتقال ارز از ساير راه ها مي شود، از ديگر چالش هاي مالي بازرگاني ايران خودرو در سال گذشته ذكر كرد. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: سال گذشته، ال سي 10 درصدي به 130 درصد ارزش پيش فاكتور افزايش يافت و در كنار اين امر نياز صنعت خودرو به نقدينگي، چندين برابر سال هاي قبل رشد كرد. نجم الدين با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباري ارزي فاينانس و ري فاينانس، اظهار داشت: عدم پذيرش ضمانت‌نامه براي ترخيص كالا، عدم پذيرش گواهي اسقاط خودروهاي فرسوده با وجود دستور هيات دولت و مصوبه مجلس و بلوكه شدن بيش از 2500 ميليارد ريال نقدينگي ايران خودرو در اين اوراق و عدم تقسيط حقوق امور گمركي نيز در سال 91 ايران خودرو را با مشكلات بزرگ دست به گريبان كرد.
قيمت گذاري
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به فرآيند قيمت گذاري خودرو اظهارداشت: فرايند قيمت گذاري وقت زيادي از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب توليد همراه با زيان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبني بر محاسبه قيمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله اي، تاکنون از اين منبع هيچ ارزي به خودروسازان تخصيص نيافته است. وي عدم اجراي درخواست خودروسازان مبني بر افزايش قيمت محصول در حالي كه تمامي مواد اوليه افزايش قيمت پيدا كرده بود، از ديگر مشكلات سال گذشته ذكر كرد و گفت: واگذار شدن قيمت گذاري به شوراي رقابت نيز منجر به بلاتكليفي دوماهه خودروسازان شد. وي درزمينه دلايل عدم واگذاري سهام بانك پارسيان نيز خاطرنشان كرد: ازسال 90 ايران خودرو به دنبال فروش سهام مديريتي بانك پارسيان به منظور تامين نقدينگي بوده، ولي همكاري لازم با اين شركت براي واگذاري سهام صورت نگرفت. هرچند فروش سهام مديريتي، امكان تامين حدود 1700 ميليارد تومان نقدينگي براي شركت ايجاد مي کرد و مصوبه كميته تدابير ويژه دولت دراين زمينه اخذ شد ولي متاسفانه با آن نيز مخالفت كرده و شركت را ملكف به فروش تدريجي بلوكي كردند كه تامين نقدينگي مذكور را به نصف كاهش مي دهد.
دستاوردهاي

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود