5 شهریور 1394
شماره خبر: 147953

اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر تولید دانش محور برای رقابت پذیری

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

 اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر تولید دانش محور برای رقابت پذیری


مشاور رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: متفاوت با اقتصاد سنتی و صنعتی، در اقتصاد دانش بنیان، تولید و بهره وری مبتنی بر دانش و فناوری است و درآمد زایی اصلی شرکت ها از راه تحقیق، توسعه، تولید و فروش فناوری است.
محمد حسین صادقی در نشست با رییس پژوهشگاه مواد وانرژی مستقر در مشکین دشت شهرستان فردیس، افزود: بدون داشتن دانش و فناوری نمی توان تولید و صنعت کشور را رقابت پذیر کرد.
وی با معرفی خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفائی به تشریح وضعیت موجود اقتصادی کشور و مشکل اشتغال خیل عظیم فارغ التحصیلان جویای کار پرداخت و بر لزوم رفتن به سوی اقتصاد دانش بنیان و دستیابی کشور به فناوری های مورد نیاز صنایع تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه سالانه مبالغ هنگفتی ارز بابت واردات انواع مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت از کشور خارج می شود، گفت: باید با برنامه ریزی و بکارگیری الگوی مشخصی برای ورود فناوری و بومی سازی آن و سرمایه گذاری مشترک خارجی، تولیدات کشور را رقابتی و به سمت توسعه صادرات حرکت کنیم تا هم رشد اقتصادی مطلوب و هم اشتغال جوانان محقق شود. صادقی اظهار داشت: پژوهشگاه ها باید با تحلیل وضعیت موجود و نگاه دقیق تر، پژوهش ها را کاربردی نموده و به سمت رفع نیازهای کشور سوق بدهند و اعضای هیات علمی و دانشجویان تلاش های خود را بر حل مشکلات صنعت و تجاری سازی یافته های پژوهشی متمرکز کنند. وی در ادامه گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی دارد حمایت های تعریف شده خود را به شرکت های دانش بنیان دارای صلاحیت مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه مواد و انرژی ارائه نماید. مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: صندوق نوآوری و شکوفائی با آسیب شناسی وضع موجود، رفتن به سوی عدالت منطقه ای از طریق توجه به مناطق دور دست، کمتر توسعه یافته، کمتر برخوردار، تحقق رشد فراگیر و توسعه متوازن در کشور را در دستور کار خود قرار داده است. خدمات صندوق در قالب کمک های حمایتی، انواع تسهیلات و مشارکت است که درچارچوب مقررات و ضوابط مصوب مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران به متقاضیان ارائه خواهد شد و این خدمات از سوی صندوق در قالب عقود اسلامی، مستقیماً یا بواسطه صندوق های همکار، بانک های عامل و شرکت های سرمایه گذار خطر پذیر انجام می پذیرد. در این نشست معاونین، روسای پژوهشکده ها و اعضای هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی حضور داشتند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود