31 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142425

توسعه کشت پاییزه چغندر قند برای عبور از مشکل کم آبی

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

توسعه کشت پاییزه چغندر قند برای عبور از مشکل کم آبی


رییس موسسه تحقیقات و تولید بذرچغندرقند کشور گفت: با توجه به وضعیت کم آبی کشور، بخشی از برنامه وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت پاییزه چغندر قند معطوف شده است.
داریوش فتح الله طالقانی افزود: کاشت محصول چغندر در کشور به طور طبیعی بهاره است، اما به علت کم آبی درصدد هستیم که بخش عمده آن را به کشت پاییزه تبدیل کنیم. وی اظهار داشت: درفصل بهار و تابستان مصرف آب این محصول زیاد است و کشاورزان دفعات بیشتری به آبیاری چغندر قند می پردازند. فتح الله طالقانی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقلیمی کشور، با استفاده ازارقام جدید و روش های نوین کاشت، این بستر فراهم شده تا چغندر قند در فصل پاییز کشت و در بهار سال بعد برداشت شود. وی خاطرنشان کرد: با این تغییر روش، دوره رشد چغندرقند درفصول پاییز، زمستان و بهار است که این زمان مصادف با زمان بارش باران بوده و بخش مهمی از نیاز آبی گیاه از طریق بارندگی ها تامین می شود. فتح الله طالقانی با تاکید بر اینکه این تغییر کشت نیز به صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی کمک می کند، گفت: استان های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس و کرمانشاه بیشترین تولیدکنندگان چغند قند هستند. رییس موسسه تحقیقات وتولید بذرچغندرقند کشورافزود: سالانه حدود یکصد هزارهکتار از اراضی کشاورزی کشورزیرکشت این محصول می رود. وی اظهار داشت: دردهه های 60 و 70 میانگین برداشت این محصول در ایران 30 تن در هکتاربود که در سال 93 به رکورد حدود 48 تن درهکتار رسید. فتح الله طالقانی میانگین عملکرد این محصول در سطح جهانی را حدود 56 تن درهکتار عنوان کرد و افزود: امیدواریم با استمرار این روند به متوسط تولید جهانی برسیم. وی اضافه کرد: برغم اینکه درکشور محدودیت منابع آبی، تولید محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد اما در تلاش هستیم تا با انتقال یافته های تحقیقاتی به رکورد جهانی نزدیک شویم.
وی همچنین کیفیت محصول تولید شده در ایران را بسیارخوب توصیف کرد و گفت: به طورمعمول کیفیت محصول چغندر قند ایرانی بالاتر از کیفیت محصول جهانی است. از حدود یکصد هزارهکتار ازاراضی زراعی زیرکشت چغندرقند کشور سالانه چهارمیلیون و 500 هزار تن محصول برداشت می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود